Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co všechno pro nás komunál dělá... a co nás to stojí?

Praha a její městské části pracují každý rok s obrovskou sumou peněz, v roce 2010 konkrétně s příjmy ve výši téměř 50 miliard Kč. Výdaje přitom mají příjmy o 11 miliard Kč překročit. Kde se ty peníze berou a za co je komunál utrácí? Právě stručný přehled těchto údajů je smyslem tohoto článku. Každý občan České republiky náleží do nějaké obce, která pracuje s vlastním rozpočtem. A jelikož hlavním zdrojem příjmů obcí jsou daně, má každý důvod seznámit se s rozpočtem své obce a s tím na co jeho obec prostředky vynakládá. Smyslem článku není poskytnout úplné informace o rozpočtu Prahy. Cílem je ukázat čtenářům, že informace o rozpočtu jsou dostupné, a že si sami mohou zjistit na co jejich město vynakládá jejich prostředky (ano, jejich - daně odvádíme pořád - při výplatě, při nákupu, pořád..).

Jiří Benák iDnes.cz

Základní informace o pražských rozpočtech lze najít na webu Magistrátu Hlavního města Prahy. Pro jednoduchost se v tomto článku budu věnovat jen rozpočtu magistrátu. Ten počítá s příjmy ve výši 38.469.147.300 Kč a s výdaji v objemu 47.683.173.900 Kč, tedy s rozdílem výdajů a příjmů (schodkem) ve výši 9.214.026.600 Kč (téměř 20% výdajů).

Příjmy

Největším plánovaným příjmem MHMP je přerozdělený výnos daně z přidané hodnoty (18,8 mld. Kč) následovaný přerozděleným výnosem z daně z příjmů právnických osob (9,4 mld. Kč) a daně z příjmů fyzických osob (9,2 mld. Kč). MHMP zároveň uvádí zápornou částku v třídě 4 (přijaté transfery), konkrétně součet výdajů 3,5 mld. na dotace městským částem a příjmů 2,9 mld z vlastní hospodářské (podnikatelské) činnosti. Rozdíl příjmů a výdajů, tedy schodek hospodaření, je rozepsán v části "financování" (v příloze č. 2). Největší složkou "financování" je "náhrada státních transferů na přímé náklady ve školství". Školství je totiž částečně financováno státem, ten z rozpočtu MŠMT poskytuje obcím prostředky především na mzdové náklady. Tato část "schodku" (7,1 mld. Kč) tedy není skutečným schodkem, ale dočasným krytím finanční potřeby, kterou uhradí stát transferem. Skutečný schodek je financován především úsporami z minulých let a novým úvěrem od Evropské investiční banky ve výši cca 1,25 mld. Kč (50 mil. EUR).

Přehled příjmů a výdajů (bilance) je obsahem přílohy č. 3 rozpočtu.

Výdaje

Výdaje se člení do tříd, každé výdajové třídě přitom náleží komentář. Je zajímavé si komentáře přečíst, odkrývají základní obsah výdajů. Ve druhé kapitole například zjišťujeme, že město dá botanické zahradě cca 57 mil. Kč a zoologické zahradě cca 102 mil. Kč. Magistrát dokonce zajišťuje i vzdělávání, výchovu a osvětu. Na "environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu" dá v roce 2010 cca 15 mil. Kč, na granty "určené pro zlepšení životního prostředí" dá dalších téměř 10 mil. Kč.

Skutečně naditou výdajovou kapitolou je kapitola 03 - doprava. Celkové výdaje v objemu cca 22 mld. Kč se skládají z 11 mld. na provozní výdaje a zhruba stejné částky na kapitálové výdaje. Z této částky připadá 8,6 mld. Kč na "smluvní zajištění PID formou závazku veřejné služby..." (PID znamená "pražská integrovaná doprava"). Náklady jsou oproti předchozímu roku zvýšeny o více než 1 mld. Kč (z toho 962 mil. Kč činí navýšení pro Dopravní podnik Hlavního města Prahy).

Komentář k dotaci obsahuje údaje, které poskytují možnost provádět výpočty. Pro ukázku jsem vybral kompenzaci pro "městské linky mimo DP HMP". To proto, že náklady a dotace se nemohou schovat v přímo ovládané organizaci (DP HMP) a proto, že jde o provoz na území Prahy (a tak zřejmě "kompenzace" nebude navýšena jiným subjektem - např. Středočeským krajem). Kompenzace pro "městské linky mimo DP HML" činí cca 90,8 mil. Kč. Dokument uvádí rezervu (na objížďky) ve výši 1,07 mil. Kč a výkony 3,793 mil. km. Snadným výpočtem (90,8-1,07)/3,793 se dobereme k ceně za kilometr. Ta činí cca 23,66 Kč. Částka poskytnutá MHMP přitom uživatelům není poskytována zdarma a tak není celým příjmem dopravců. Je 23,66 Kč/km moc nebo málo? Sám nevím a ani vědět nemohu. To proto, že cenu lze bezpečně zjistit jen na trhu a dotování městské dopravy trh nahrazuje. Žádný blázen nebude provozovat soukromou linku, když musí konkurovat soupeři, který dostává jen za to, že jezdí (třeba bez pasažérů), kompenzaci 23,66 Kč/km.

Každý může namítnout, že celková dotace ve výši 8 mld. Kč (která odpovídá více než čtyřem tisícům ročně na každého dotčeného obyvatele pokud předpokládáme, že dotčených je 2 mil. osob) musí pokrýt též významné investiční náklady, zejména na výstavbu metra, rekonstrukci vozového parku a podobně. Investiční náklady Prahou zřízených organizacích jsou však uvedeny v kapitálových výdajích. Rozpočet pro rok 2010 výslovně uvádí nákup autobusů, obnovu vozů metra, výstavbu prodloužení metra A i zpracovávání projektové dokumentace pro trasu metra D.

V oblasti kultury, sportu a cestovního ruchu Praha plánuje vydat cca 1,8 mld. Kč, z toho na kulturu 402 mil. Kč (a z nich 233 mil. Kč na granty nezávislým kulturním subjektům v oblasti kultury). A já jsem se bláhově domníval, že kultura je odvětví jako každé jiné, a že tedy divadla, kina a různé galerie soutěží o své návštěvníky svojí nabídkou (včetně ceny vstupenek). Každý Pražan tak dává na granty pro kulturní subjekty průměrně 180 Kč ročně. Ať se mu to podporované umění líbí nebo ne.

Inu, jak říkal Humphry Appleby v Jistě, pane premiére: "Divadlo přece není zábava. Je povinnost udržovat velké kulturní dědictví: obrazy, které nikdo nepotřebuje vidět, hudbu, kterou nikdo nechce slyšet, hry, které jen málokdo chce sledovat. To přece nemůžete nechat jen tak zaniknout jen proto, že to nikoho nezajímá".

Zadlužení

Výdajová kapitola "pokladní správa" ukazuje především finanční náklady. 1,1 mld. Kč je určeno na úroky z vlastních vydaných obligací a na úvěry především od EIB.

Samotnou zadluženost města odhaduji (s ohledem na komentář a nový úvěr od EIB) na zhruba 25 mld. Kč. To představuje něco přes 19 tisíc Kč na obyvatele Prahy (hrubý výpočet: 25 mld. / 1,285 mil). Neobsahuje zadlužení jednotlivých městských částí ani zadlužení státu.

K zadlužení městských částí.. Věděli jste, že Praha 7 se chce zadlužit o více než miliardu Kč a pořídit si (pro svůj malý obvod) novou radnici za 1,6 mld. Kč? S necelými 44 tisíci obyvateli to je (předpokládáme-li že si půjčí jen miliardu Kč) přes 22 tisíc Kč na jednoho..

Závěr

Mám dojem, že prostě platíme víc než bychom museli pro zajištění provozu města. Za městskou hromadnou dopravu dost možná platíme mnohem víc než bychom museli kdyby fungovala na přísně soukromém principu. Platíme spoustu peněz na kulturu - i na tu, kterou bychom jinak nepodporovali ani nepostrádali. Sami si platíme Velkého bratra - výstavbu a provoz kamerového systému nejen na silnicích, ale prakticky všude. Na mzdách 1.864 zaměstnanců Magistrátu dáváme 1,1 mld Kč. To je skoro tisíc korun na obyvatele Prahy. Přímo k neuvěření je financování public relations (PR), jde konkrétně o necelých 51 mil. Kč. Platíme si tak totiž nástroje, jimiž se námi placení úředníci a zastupitelé snaží nás (voliče, daňové poplatníky, obyvatele města) ovlivňovat (viz Public relations). O možné spojitosti mezi městským nájmem billboardů a slevách v předvolební kampani raději ani nebudu spekulovat.

Podle mého názoru je možné poměrně snadno a rychle snížit objem rozpočtů alespoň velkých měst. Například financování kultury či public relations považuji za zbytečné (a tedy škodlivé, zbytečně se tak utrácejí peníze daňových poplatníků). Ani jedna z těchto kategorií není nezbytná pro každého obyvatele Prahy; každý tak může přímo podporovat to, co považuje za potřebné. O pražské dopravě se tvrdí, že je "částečně liberalizovaná". Jsem přesvědčen, že to není pravda. Služby sice kromě DP HMP poskytují i další organizace, úhradu velké části nákladů však provádí stále Magistrát, a to z daňových výnosů. Skutečnou liberalizací dopravy bychom mohli rozpočtu ušetřit několik miliard. Také by se dobře mohlo stát, že se ujmou z dnešního pohledu "alternativní" způsoby dopravy, například spolujízda či nepravidelná soukromá sběrná doprava (minibusy na zavolání či zamávání). Při souběžném snížení daňové zátěže by tak každý poplatník odváděl řádově o tisíce korun ročně méně. Jsem přesvědčen, že plně komerční dopravní služby poskytnou kvalitní dopravní obslužnost s náklady nižšími o dotaci.

Obyvatelé Prahy nejsou nevolníky úředníků či zastupitelů. To úředníci jsou služebníky a zastupitelé zástupci voličů. Pokud vám není jedno, co se z vašich peněz platí, máte příležitost si to zjistit a nejpozději v příštích volbách i ovlivnit.

 

Autor: Karel Zvára | pondělí 16.8.2010 6:15 | karma článku: 14,83 | přečteno: 1639x
  • Další články autora

Karel Zvára

Povinná podpora migrantů z Afriky se blíží

Zaštítěn kouřovou clonou směrnice o copyrightu přijal Evropský parlament 26. března 2019 Usnesení o základních právech lidí afrického původu.

27.3.2019 v 18:03 | Karma: 41,39 | Přečteno: 2426x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Karel Zvára

Hrátky s grafy

Data je dobré vizuálně prezentovat tak, aby je divák dobře pochopil. Často je ale možné vybrat z několika různých způsobů ten, který se autorovi nejlépe "hodí do krámu". Tentokrát o tom, zda vstup do EU zlepšil export ČR do EU-15.

22.3.2019 v 13:06 | Karma: 22,80 | Přečteno: 775x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Karel Zvára

Předvolební argumentační zamyšlení

Předčasné volby se blíží. A aby bylo jasné, že nejsem nestranný, hned na začátek uvádím, že v nich kandiduji za Svobodné. Chci se v tomto článku zamyslet nad tím, o co v politice podle mého názoru jde, a jaké argumenty jsou tedy relevantní a jaké nejsou. Pozoruji totiž, že někteří (a střílím i do vlastních řad) v předvolebním nadšení nejspíš nechtěně a nevědomě upřednostňují využití příležitosti pro "šťouchnutí do oponenta" před relevantností argumentů.

14.10.2013 v 7:30 | Karma: 22,46 | Přečteno: 739x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Nešťastná amnestie

Prezident Václav Klaus vyhlásil při příležitosti 20. výročí nezávislosti České republiky dílčí amnestii. Osobně to považuji za nešťastný krok, kterým mne Václav Klaus rozhodně nepotěšil.

2.1.2013 v 21:42 | Karma: 24,55 | Přečteno: 1489x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Omluva Zbyňku Pospíchalovi a společnosti Dial Telecom, a.s.

12. ledna 2012 jsem přednesl úvodní příspěvek na veřejné diskusi Svobodných na téma "regulace internetu". V rámci besedy jsem nesprávně uvedl jako příklad původce špatné konfigurace BGP směrovače společnost Dial Telecom, a.s. a jmenoval jejího zaměstnance Zbyňka Pospíchala (ne však jako původce chyby). Po upozornění beru svá slova zpět. Nesprávně jsem si totiž vzpomněl na úlohu jednotlivých aktérů ve dva roky starém článku, ve kterém jsem se o události dočetl. Tímto se omlouvám Zbyňkovi Pospíchalovi i společnosti Dial Telecom, a.s. a svá slova na jejich adresu, která jsem uvedl na zmíněné besedě, beru zpět.

1.2.2012 v 13:07 | Karma: 7,98 | Přečteno: 583x | Diskuse| Miniblogy
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

CNN Prima NEWS vysílá už čtyři roky, k výročí připravuje nové pořady

3. května 2024

Zpravodajská stanice CNN Prima NEWS přinese divákům ke čtvrtému výročí zahájení vysílání nové...

Politologové: TOP 09 jen ztrácí, nemá lidi. Tulejův odchod je logický

3. května 2024  16:50

Premium Poté, co se Pavel Tuleja vzdal nominace na post ministra pro vědu, výzkum a inovace, nemá podle...

Izrael má nový plán pro Gazu. Po válce by na ni mohly dohlížet i arabské státy

3. května 2024  16:30

Čelní představitelé izraelské vlády uvažují o rozsáhlém plánu poválečného uspořádání Pásma Gazy, v...

Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí

3. května 2024  16:19

Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...