Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svezeme se tramvají na Borská pole?

Ano, tramvaj na Borská pole jezdit bude. Otázka ovšem zní, kdy. Je totiž nutné konstatovat, že v roce 2013 to prostě nebude, protože čísla hovoří jasně – těch zhruba 600 milionů korun prostě v městské kase nezbývá. Je mi jasné, že si těmito slovy nejen já, ale celé vedení Plzně, přímo říkáme o kritiku, ale mnoho jiných možností v současné ekonomické situaci nezbývá. Než se však do této kritiky pustíte, přečtěte si, prosím, následující řádky.

Bude jezdit i na Borská pole? V budoucnu ano, ale nyní musíme spíše hledat levnější alternativy.mhdfoto.cz

Nesporným faktem je, že tramvajová trať na Borské pole je potřeba, a musíme udělat všechno proto, aby se začala budovat co nejdříve. Je tu ovšem i řada jiných velkých investic a všechny najednou si prostě nemůžeme dovolit.

Naše město se v roce 2009 zúčastnilo prestižní soutěže o titul Evropského hlavního města kultury 2015 a tuto soutěž v napínavém souboji s Ostravou vyhrálo. Minulé vedení města kvůli tomu muselo přijmout řadu závazků, aby Plzeň požadavkům pořadatelů vyhověla: jde například o rekonstrukci divadla v ceně 840 milionů (z nichž 540 zaplatí město, zbytek tvoří dotace EU a Plzeňského kraje).

Když se Plzeň do této soutěže přihlásila, nikdo neprotestoval. Což je v pořádku – jak totiž jasně ukázaly zkušenosti z Lince, který byl „městem kultury“ v roce 2009, znamená akce, pokud bude správně a transparentně organizována, pro městskou pokladnu plus, nikoliv minus. A nejen pro ni – nárůst regionálního HDP činil v Linci 88 milionů EUR (2,1 mld. Kč), nárůst pracovních míst cca 4000… Částku, kterou v letech 2012-2014 vydáme za rekonstrukci divadla, tedy nechápe vedení města jako investici, ale jako spotřebu. 

Tramvajová trať je trochu jiný příběh. A to především proto, že se na Borských polích změnila díky realitní krizi situace. V době, kdy ji bývalé vedení města plánovalo, hýřili developeři optimismem a mělo zde vzniknout zhruba 2 500 nových bytů. Ty zde nevznikly a dá se předpokládat, že minimálně v příštích pěti letech ani nevzniknou. Hromadná doprava zde tak slouží zejména potřebám studentů a zaměstnanců našeho – významného a strategického partnera - Západočeské univerzity. Zejména studentům by pak velmi zvýšila kvalitu života, to bezesporu. Ale to nic nemění na dvou věcech. Trať by zaprvé v městském rozpočtu představovala až do konce své životnosti mínus. Už jen proto, že by byla – stejně jako ostatní tratě – dotovaná. A za druhé, existují jiné, levnější varianty – Dopravní podnik města Plzeň má realistickou koncepci posílení autobusových a trolejbusových linek, která by zlepšila kvalitu veřejné dopravy na Borská pole.

To musíme brát v úvahu nejen kvůli krizi, ale hlavně kvůli nejasnostem v oblasti nové podoby rozpočtového určení daní. To bylo tématem jednoho z mých minulých článků a lze k němu doplnit jediné – a to s tím, že pokud existují různé alternativy ekonomického vývoje, dobrý hospodář musí vždy počítat s tou nejhorší.

Samozřejmě bych si přál, aby se naše město bouřlivě rozvíjelo a my bychom si mohli dovolit vybudovat vše, co je potřeba. Jsem proto rád, že se – navzdory krizi – jeho rozvoj nezastavil, a přestože pomaleji, pokračuje. Musí však být zdravý a dlouhodobě udržitelný. A k tomu jsou nezbytnou podmínkou zdravé městské finance. A to jsou důvody, proč výstavbu tramvajové tratě zatím pouze zvažujeme.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Zrzavecký | pátek 20.4.2012 12:42 | karma článku: 7,30 | přečteno: 677x
  • Další články autora

Martin Zrzavecký

Proč výdaje města Plzně na příští rok začínají šestkou...

V médiích se objevila informace, že poprvé v historii města Plzně začínají výdaje městského rozpočtu na příští rok číslovkou šest, to znamená, že přesahují částku šest miliard korun. To je pravda a je potřeba vysvětlit, proč tomu tak je. Začnu od základních parametrů: příjmy v rozpočtu na rok 2014 jsou zhruba 5,51 miliardy, výdaje jsou cca 6,55 miliardy a rozdíl mezi příjmy a výdaji je tak ve výši necelé 1,04 miliardy korun. Nesvědčí to ale o tom, že by rozpočet byl nevyrovnaný. Obce musí mít vyrovnaný rozpočet, tak jim to ukládá i zákon. Rozdíl je způsobený faktem, že končí programovací období pro čerpání dotací z Evropské unie. A my jsme se zavázali, že v rámci jednotlivých programů a dotačních titulů budeme realizovat některé významné projekty. A ty je potřeba předfinancovat, než dotace reálně dorazí na účet města.

3.12.2013 v 9:10 | Karma: 6,87 | Přečteno: 663x | Diskuse| Ostatní

Martin Zrzavecký

Žijeme si slušně, ale není to zadarmo…

Malé děti učíme, že si mohou pořídit jen to, na co budou mít peníze. Nejinak je tomu i v případě celých rodin, malých i velkých firem, měst a obcí a v neposlední řadě i státu. Současná ekonomická situace není příznivá, a proto tato rada platí dvojnásob.

6.6.2013 v 15:49 | Karma: 8,79 | Přečteno: 642x | Diskuse| Ostatní

Martin Zrzavecký

Řemeslo má v dnešních dnech ještě zlatější dno,než kdykoli před tím

Plzeňský kraj má už po mnoho let přídomek průmyslový. I přes mnohaletou tradici řemesla v průmyslovém odvětví se však i tady technické vzdělávání ocitá v kritickém stavu. Poptávka po technických profesích je nejen v regionálních podnicích značná, „fachmanů“ se však žalostně nedostává.

16.4.2013 v 9:43 | Karma: 12,17 | Přečteno: 706x | Diskuse| Ostatní

Martin Zrzavecký

O osobních bankrotech a výkonu ekonomiky

Naši zemi zmítá ekonomická krize. Ale ne vše jen klesá, naopak tu máme ukazatele, které jdou - bohužel setrvale - nahoru. Například osobní bankroty. Jen u nás v Plzeňském kraji jich bylo za říjen letošního roku 156.

27.12.2012 v 13:15 | Karma: 14,01 | Přečteno: 805x | Diskuse| Ostatní

Martin Zrzavecký

Malé adventní zamyšlení

V nějaké podobě to známe asi všichni – nenecháme se jenom unášet životem, ale snažíme se jej aktivně prožívat a spoluvytvářet podobu světa, ve kterém žijeme. Ne vždy se nám daří. Člověk pak náhle udělá chybné kroky, vytlouká klín klínem. Ptá se sám sebe, proč mu nejde to či ono, sám sebe nepoznává (kam zmizel úsměv a nadhled?) V takovém okamžiku je vhodné zastavit se, zklidnit se a začít „rozjímat“. Čas předvánoční, čas adventu je pro to vhodný a potřebný.

14.12.2012 v 12:20 | Karma: 7,20 | Přečteno: 572x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

Komu spadne do klína západ Afriky? Ve hře o vliv je průmysl i dezinformace

26. května 2024

Premium Od spolupracovníka MF DNES v Africe Pozvolný odchod Francie ze západní Afriky je hotová věc. Zcela nahradit francouzský vliv ale bude...

Čechů ubývá, rodí se méně dětí. Není čas na sex a vztahy, vysvětlují odborníci

26. května 2024

Premium Stále více žen v Česku nemůže otěhotnět nejen z důvodů onemocnění, ale i kvůli odkládaní...

První barevná fotka zmizela v hlubinách času. Už ji nikdy nikdo neuvidí

26. května 2024

Seriál Je to jen pruhovaná stuha na tmavém pozadí, přesto představuje zásadní moment ve vývoji barevné...

V metru ve stanici Náměstí Republiky spadl do kolejiště člověk, provoz byl zastaven

25. května 2024  22:38,  aktualizováno  23:28

„Na stanici metra B spadl do kolejiště člověk. Provoz metra je přerušen v úseku Smíchovské nádraží...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 977x
Aktivní politik, který se zajímá o život kolem sebe. Mám na starosti finance města Plzeň, kde jsem náměstkem primátora.

Seznam rubrik