Svezeme se tramvají na Borská pole?

Ano, tramvaj na Borská pole jezdit bude. Otázka ovšem zní, kdy. Je totiž nutné konstatovat, že v roce 2013 to prostě nebude, protože čísla hovoří jasně – těch zhruba 600 milionů korun prostě v městské kase nezbývá. Je mi jasné, že si těmito slovy nejen já, ale celé vedení Plzně, přímo říkáme o kritiku, ale mnoho jiných možností v současné ekonomické situaci nezbývá. Než se však do této kritiky pustíte, přečtěte si, prosím, následující řádky.

Bude jezdit i na Borská pole? V budoucnu ano, ale nyní musíme spíše hledat levnější alternativy.mhdfoto.cz

Nesporným faktem je, že tramvajová trať na Borské pole je potřeba, a musíme udělat všechno proto, aby se začala budovat co nejdříve. Je tu ovšem i řada jiných velkých investic a všechny najednou si prostě nemůžeme dovolit.

Naše město se v roce 2009 zúčastnilo prestižní soutěže o titul Evropského hlavního města kultury 2015 a tuto soutěž v napínavém souboji s Ostravou vyhrálo. Minulé vedení města kvůli tomu muselo přijmout řadu závazků, aby Plzeň požadavkům pořadatelů vyhověla: jde například o rekonstrukci divadla v ceně 840 milionů (z nichž 540 zaplatí město, zbytek tvoří dotace EU a Plzeňského kraje).

Když se Plzeň do této soutěže přihlásila, nikdo neprotestoval. Což je v pořádku – jak totiž jasně ukázaly zkušenosti z Lince, který byl „městem kultury“ v roce 2009, znamená akce, pokud bude správně a transparentně organizována, pro městskou pokladnu plus, nikoliv minus. A nejen pro ni – nárůst regionálního HDP činil v Linci 88 milionů EUR (2,1 mld. Kč), nárůst pracovních míst cca 4000… Částku, kterou v letech 2012-2014 vydáme za rekonstrukci divadla, tedy nechápe vedení města jako investici, ale jako spotřebu. 

Tramvajová trať je trochu jiný příběh. A to především proto, že se na Borských polích změnila díky realitní krizi situace. V době, kdy ji bývalé vedení města plánovalo, hýřili developeři optimismem a mělo zde vzniknout zhruba 2 500 nových bytů. Ty zde nevznikly a dá se předpokládat, že minimálně v příštích pěti letech ani nevzniknou. Hromadná doprava zde tak slouží zejména potřebám studentů a zaměstnanců našeho – významného a strategického partnera - Západočeské univerzity. Zejména studentům by pak velmi zvýšila kvalitu života, to bezesporu. Ale to nic nemění na dvou věcech. Trať by zaprvé v městském rozpočtu představovala až do konce své životnosti mínus. Už jen proto, že by byla – stejně jako ostatní tratě – dotovaná. A za druhé, existují jiné, levnější varianty – Dopravní podnik města Plzeň má realistickou koncepci posílení autobusových a trolejbusových linek, která by zlepšila kvalitu veřejné dopravy na Borská pole.

To musíme brát v úvahu nejen kvůli krizi, ale hlavně kvůli nejasnostem v oblasti nové podoby rozpočtového určení daní. To bylo tématem jednoho z mých minulých článků a lze k němu doplnit jediné – a to s tím, že pokud existují různé alternativy ekonomického vývoje, dobrý hospodář musí vždy počítat s tou nejhorší.

Samozřejmě bych si přál, aby se naše město bouřlivě rozvíjelo a my bychom si mohli dovolit vybudovat vše, co je potřeba. Jsem proto rád, že se – navzdory krizi – jeho rozvoj nezastavil, a přestože pomaleji, pokračuje. Musí však být zdravý a dlouhodobě udržitelný. A k tomu jsou nezbytnou podmínkou zdravé městské finance. A to jsou důvody, proč výstavbu tramvajové tratě zatím pouze zvažujeme.

Autor: Martin Zrzavecký | pátek 20.4.2012 12:42 | karma článku: 7,30 | přečteno: 677x