Více dálnic, méně mrtvých!

O velikonoční neděli jsme jeli s přítelkyní na výlet do Cetvin. Projížděli jsme kolem Nažidel, kde před časem při nehodě autobusu zemřelo 20 lidí. Kdyby byla hotova dálnice, mohli žít.

Samozřejmě, každá nehoda má svého viníka a těmi jsou ti, kteří porušují dopravní přepisy. To je samozřejmě pravda, a stejně tak tomu bylo i u Nažidel, kde chyboval řidič autobusu. Jenomže je statisticky dokázáno, že dálnice zvyšují bezpečnost silničního provozu. A tedy hypoteticky, kdyby byla dokončena D3 až k rakouským hranicím, tak by zemřelí z této tragické nehody mohli žít. A tak je tomu i na mnoha jiných místech České republiky. Ano dálnice jsou bezpečnější než klasické silnice a při dopravních nehodách na nich umírá méně lidí.

Dálnice D3

Bohužel, co se týče stavby dálnic a jiných dopravních komunikací, nevedeme si dobře stejně jako Slovensko. V tom si můžeme vzít za vzory Polsko a Maďarsko, které dálnice a rychlostní silnice staví velmi rychle. A tak lidé z Liberecka cestují na Ostravsko raději přes Polsko, protože po tamních dálnicích je to rychlejší. Na Slovensku se už dá z Košic do Bratislavy také dojet po dálnici. Jenomže přes Maďarsko, protože slovenská dé jednička má být dokončena až v roce 2028.

To jsou smutné skutečnosti. Proč to u nás nejde? Vymlouvat se na obstrukce ze strany ekoaktivistů spíše tedy ekoteroristů není tak úplně košer. Ano, tito nejrůznější aktivisté se často chovají šíleně, a jejich námitky proti dopravním stavbám jsou mnohdy za hranicemi zdravého rozumu. Nejedná se z jejich strany o seriozní dialog, ale o snaze zabránit stavbě dálnic za každou cenu. Obskurní spolky typu Děti země, by si měly uvědomit, že blokacemi důležitých dopravních staveb, které mají za úkol ulevit stávajícím přetíženým silnicím, jenom navyšují počty mrtvých při dopravních nehodách.

Jenomže! To v Polsku nebo Maďarsku nemají podobná aktivistická sdružení jako jsou u nás Děti země a spol.? Určitě mají, ale dokáží si s nimi poradit. Na vině jsou v Česku špatné zákony, které tyto a nebojím se nazvat zločinné akce, umožňují. Ty je potřeba změnit a znemožnit účelové obstrukce. Není přece možné, aby ultralevičák Jan Keller odkudsi z Ostravska blokoval výstavbu dálničního obchvatu kolem Plzně. Nebo jakési pochybné hnutí Voda z Tetčic bránilo výstavbě dálnice z Brna do Vídně. Takže podávat námitky proti dopravním stavbám by směli jenom ti, kterých se to týká, čili lidé žijící v blízkosti či v místě uvažované trasy. Ale to je jenom jedno z opatření. Ideální by bylo zjistit, jak to dělají v zemích, která dálnice staví kvalitně a velmi rychle. Poučit se u těch, co to umí a jejich způsoby uvést do praxe.

Autor: Jan Ziegler | středa 20.4.2022 11:34 | karma článku: 24,63 | přečteno: 539x