V MHD chybí řidiči, ruší se spoje

Městská doprava se může dostat do vážných problémů. Prakticky všechny dopravní podniky v České republice hlásí, že jim chybí řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají. Řešením mohou být cizinci i nižší věk zájemců.

V Českých Budějovicích se občas stane, že autobus či trolejbus zdejšího dopravního podniku vynechá. Plánovaný počet řidičů městského dopravce činí v jihočeské metropoli 233, momentálně jich chybí kolem dvaceti. Stává se proto, že když některý z šoférů náhle onemocní nebo z jiného důvodu nepřijde do práce, tak se nepodaří pokrýt všechny spoje. Dispečeři se však v takových případech snaží omezit provoz hlavně na linkách, kde to cestující nejméně pocítí.

Ilustrační foto

„Řidičů MHD je obecně nedostatek. My se tento problém snažíme řešit zatraktivněním této profese. Ti, co u nás nastoupí na místa řidičů autobusů a trolejbusů od nás dostanou náborový příspěvek až 60 tisíc korun. Zvýšili jsme také platy a nabízíme velké množství benefitů, třeba příspěvek na penzijní připojištění ve výši 1100 korun měsíčně,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.

Pravdou je, že problém s nedostatkem řidiči není na jihu Čech tak velký, jako třeba v Pardubicích nebo Jihlavě, kde před časem museli sáhnout k většímu omezení městské dopravy.

Jak tento problém řešit? Tak samozřejmě hlavně zvýšením mezd a to už se také děje. Prakticky ve všech větších městech České republiky už přesahují měsíční platy řidičů někde i výrazně třicet tisíc korun. Mzdy ovšem nejde zvyšovat donekonečna a náklady dopravních podniků ukrajují už tak dost velké sumy z příslušných městských rozpočtů. Dále se nabízejí velkorysé náborové příspěvky, různé benefity, jako třeba volné jízdenky na MHD, příspěvky na dovolenou, zaplacení nákladů na řidičské průkazy skupiny D atd.

Lidé z vedení dopravních podniků se také shodují v tom, že by pomohlo snížení věkové hranice pro řízení autobusů z 21 na 19 let. Další možností je pak zaměstnávání cizinců. Například v Brně před časem přijali na posty řidičů městské dopravy větší množství Ukrajinců a nebyli s tím problémy. „Je to jedno z řešení, kdyby se zahraničním zájemcům urychlilo vydání pracovních povolení,“ připustil ředitel Dolejš.

Vypořádat se s tímto problémem není jednoduchou záležitostí. Další peníze do rozpočtů městských dopravců by se třeba daly získat zvýšením jízdného. K tomu už také bohužel dochází a docházet bude, jenomže to nemůže narůst do takové výšky, aby se MHD stala pro cestující neatraktivní. Dále se dají rušit či omezovat méně využívané linky. Ani nábor řidičů v zemích nám civilizačně blízkých bychom neměli zavrhovat. ČSSD je sice proti navyšování počtu zahraničních pracovníků, ale moc jiných možností není. A jak je patrné, pouhé zvyšování platů problémy s řidiči nevyřeší.

Autor: Jan Ziegler | čtvrtek 21.10.2021 16:38 | karma článku: 12,42 | přečteno: 618x