Orbán není vzorem, ale obyčejným lupičem

Diskutující Zdeněk Navrátil se pod mým předešlým blogem zřejmě dopustil nechtěného. Pochválil maďarského premiéra za to, že de facto zestátňuje benzínky. To je ovšem zločin.

Pan Navrátil doslova napsal: „Vláda totiž vydala zákon, kdy, pokud je benzínka zavřená více, že 14 dní, tak ji převezme MOL, aby zajistili palivo i pro menší obce. MOL dělá paliva z ruské ropy, kterou má za levno (smlouva na dva roky) a ostatní jsou jim u zadku. A tak ostatní prodávají pod cenou ale pokračují, aby je MOL nepřevzal. Hotovo, nazdar.“ 

Když pominu fakt, že v civilizovaných demokratických zemích nevydávají zákony vlády, ale parlamenty, tak je to něco děsivého. To není řešení stoupajících cen pohonných hmot, ale obyčejná loupež. Prakticky by se jednalo o znárodňování, protože MOL je společnost kontrolovaná maďarským státem, který je jejím největším akcionářem. Ostatně pro Viktora Orbána, který už dříve Maďarům ukradl jejich penzijní spoření, to není nic nového.

To je klasická komunistická krádež soukromého majetku. Já ani nechci věřit tomu, že je to pravda. To přece nemůže být možné v normální demokratické zemi. A někteří zdejší diskutéři a mezi nimi bloger Větvička toto zločinné řešení podpořili. To je levičáctví nejhrubšího zrna a krádež privátního vlastnictví.  Je tragikomické, když tyto bolševické způsoby schvalují i ti, kteří se slovně hlásí k pravičákům. Já bych jenom dodal, že k pravicovým a konzervativním hodnotám patří také nedotknutelnost soukromého majetku. Ostatně Orbán není žádným konzervativcem, ale obyčejným chmatákem a populistou.

Problém v Maďarsku způsobila právě regulace cen benzínu a nafty. Pro někoho je levná, pro někoho není, například pro cizince není, což je ovšem porušení evropského práva, které dvojí ceny zakazuje. Možná bychom mohli jednat recipročně a pro Maďary stanovit vyšší ceny, třeba 60 korun za litr nafty.

Maďarská vláda sice zavedla regulované ceny pohonných hmot, ale problémy přenesla na prodejce. Nařídila prodávat benzín za regulovanou cenu 480 forintů za litr, když nákupní cena pro menší majitele čerpacích stanic činí asi 700 forintů za litr a vláda přitom připlácí pouze 16 forintů za litr. Logicky tak podnikatelé hrozili tím, že zavřou své benzínky a vláda údajně podle pana Navrátila přišla s tímto řešením, jestliže zavřeš, tak Ti vezmeme benzínku. U maďarské vlády bych se ovšem takové stupiditě nedivil.

Podle logiky maďarské vlády bych mohl jednat asi takto. Franta má autobus, s kterým nejezdí a stojí mu před domem. Já mu jej tedy převezmu, páč s ním hodlám provozovat linku České Budějovice – Prachatice. Přece je důležitější, aby lidé mohli cestovat na této trase, než aby autobus zahálel.

A také bychom mohli v tomto trendu pokračovat. Co takhle nařídit hospodským, aby polední meníčka prodávali za maximálně sedmdesát korun. Přece je důležitější, aby se pracující najedli za přiměřenou cenu než zisk odporných kapitalistických „šizunků“.

Ano, energetickou krizi zaviněnou z velké části válečným zločincem Putinem je třeba řešit. Ovšem musí se tak dít rozumnými cestami, ne tak, že problém přehodím na někoho jiného, jako to udělali orbánovci.

Jistý renomovaný ekonom uvedl, že zastropování cen je možné, ovšem za předpokladu, že bude jasně stanoveno, kdo zaplatí rozdíl mezi regulovanou a tržní cenou. To je důležité a rozhodující, maďarské řešení je cestou do pekel.

Katastrofa maďarské regulace cen paliv. Orbán ukazuje cestu do pekel | Finmag.cz (penize.cz)

Co špatného ukázala maďarská regulace cen paliv? Docela dost (epenize.eu)

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Jan Ziegler | středa 7.9.2022 12:05 | karma článku: 23,24 | přečteno: 568x