Na železnici musí vlítnout soukromníci, pro státní vlaky není důvod

Monopol Českých drah musí skončit. Je to jak v zájmu cestujících, tak i v zájmu těch co vlaky objednávají a platí. Ti mohou ušetřit až miliardy korun ročně a to se vyplatí, nehledě na zvýšení kvality cestování.

Nové vedení Středočeského kraje je nespokojeno s tím, kolik peněz platí za dopravní obslužnost na železnici. Řešení přitom existuje a tím je zlomení monopolu Českých drah. Prvním a zásadním krokem by proto mělo být vypsání výběrových na provozovatele regionální dopravy, tedy osobních a spěšných vlaků, které dotují kraje. Praxe je taková, že rychlíky, expresy atd. dotuje ministerstvo dopravy, kdežto osobní a spěšné vlaky kraje. Není to o tom, že by České dráhy měly být vytlačeny. Pokud nabídnou nejlepší podmínky, ať jezdí dál, ale ať jsou na železnici nastoleny férové podmínky pro všechny. Dosud totiž získával největší český dopravce zakázky na provozování vlaků bez výběrových řízení.

  

Úspory by podle dopravních odborníků měly činit 20 – 30% předchozího stavu. Je ovšem důležité soutěžit tzv. provozní soubory, čili jednotlivé oblasti. Tedy ne celé území kraje naráz, ale třeba posázavské železnice v úsecích  Praha - Vrané nad Vltavou - Čerčany s odbočkou Vrané nad Vltavou – Dobříš atd. V rámci Středočeského kraje by mohly úspory činit řádově stovky milionů korun. „Úspory jsou pro nás důležité, a proto s touhle možností počítáme, tedy s vypsáním výběrových řízení na provozovatele regionální železniční dopravy. Bylo ovšem chybou, že předchozí krajská vedení tvořená hlavně sociálními demokraty a komunisty této možnosti nevyužily,“ řekl předseda Rozpočtového výboru Středočeského krajského zastupitelstva Michael Pánek (ODS).

Je dobře, že výběrová řízení na provoz expresů, rychlíků atd. nyní ve větší míře než dříve vypisuje i ministerstvo dopravy. A jak se vypořádat s případnými obstrukcemi Českých drah nebo jiných poražených? S jednoduchým řešením přišel ministr dopravy Dan Ťok. V takových případech se soutěž zruší a náhledně se vítězi přidělí provoz na konkrétní trati. Je to zákonné a nenapadnutelné.  Chce se říci s klasikem, jak prosté milý Watsone.

   

Autor: Jan Ziegler | čtvrtek 29.6.2017 17:54 | karma článku: 19,54 | přečteno: 1824x