Komunisté odepsali české soupravy pro pražské metro

Ten článek na webu Echo24.cz je důkazem toho, že komunisté preferovali ideologii před kvalitou, když v pražském metru dali přednost zastaralým sovětským vlakům před modernější českou konkurencí.

Historický exkurs nikdy neuškodí. Šéfkonstruktér Antonín Honzík je tvůrcem proslulé tramvaje T3, která od počátku šedesátých let dosud brázdí ulice českých a moravských měst. Měl však vyšší ambice, a chtěl být původcem i souprav pražského metra. To se mu zpočátku dařilo a dokonce bylo vyrobeno několik vozů s názvem R1.

Ilustrační foto

Začátkem osmdesátých let jsem jako student dojížděl vlakem z Brna do Břeclavi a ve stanici Brno-Horní Heršpice jsme denně míjeli jakési zajímavé červenobílé vozy na odstavné koleji. Jeden ze spolužáků k tomu řekl, „to jsou naše soupravy, které měly jezdit v pražském metru, ale Sovětský svaz nám je zakázal vyrábět.“ Později jsem se dozvěděl, že měly být vystaveny v brněnském Technickém muzeu, k tomu však bohužel nikdy nedošlo.

Přitom dvě dvouvozové soupravy R1 vyrobené v letech 1970 - 71 v ČKD Praha měly dobře našlápnuto, vyhrály výběrové řízení pro provoz v pražské pozemce, v němž porazily velmi těžké soupeře, švédské konsorcium, rakouskou firmu SGP a především sovětský Mytiščinský strojírenský závod.

Jenomže tlak sovětského komunistického vedení z Moskvy na československé soudruhy v Praze, aby v podzemí v metropoli nad Vltavou jezdily sovětské soupravy Ečs, byl enormní. Ti mu nakonec podlehly a tak v červnu 1971 bylo rozhodnuto, že v Praze na první trase metra C mezi Sokolovskou (nyní Florenc) a Kačerovem budou jezdit vlaky ze SSSR.

Přitom naše R1 byly modernější a lehčí. Zastaralé Ečs vycházely konstrukčně z vozů newyorského metra někdy z třicátých let minulého století, byly energeticky náročné, drahé na provoz a také se kvůli ním musel za velké peníze speciálním ocelovým roštem zpevňovat tubus Nuselského mostu, protože jinak by se pod jejich vahou zřítil.

Jednalo se v tomto případě o politické, nikoliv odborné rozhodnutí. V té době ovšem bylo běžné, že sovětští soudruzi ostatním socialistickým zemím rozkazovali, co smí nebo nesmí vyrábět. Vozy pro pražské metro nebyly jediným případem, kdy jsme doplatili na nátlak z Kremlu. Komunisté běžně preferovali ideologická hlediska nad odbornými, a proto nemají morální právo v tomto ohledu nikomu co vyčítat.

https://echo24.cz/a/wiwQg/jak-husak-pohrbil-ceske-metro-a-zpusobil-velkou-zivotni-tragedii

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Ziegler | pátek 16.7.2021 18:01 | karma článku: 27,76 | přečteno: 735x