K českým Vánocům patří Ježíšek, nikoliv Santa Claus nebo Děda Mráz

Je určitě dobře, když lidé bojují za české Vánoce s Ježíškem proti cizím vetřelcům. Nyní se v tomto zápase spojily dva projekty, Zachraňte Ježíška a Náš Ježíšek, které kladou důraz na naše vánoční zvyky.

Projekt Náš Ježíšek je dílem Děpolda Czernina, který pochází ze starobylého českého šlechtického rodu, projekt Zachraňte Ježíška, založil před deseti lety europoslanec Tomáš Zdechovský spolu s několika přáteli. Cílem obou je důraz tradiční české Vánoce, kdy na Štědrý večer nosí dárky Ježíšek a nikoliv Santa Claus nebo Děda Mráz. Spojení sil v tomto zápase je dobrou zprávou.

Pražské Jezulátko - ilustrační foto

Je pravdou, že komunistický pokus infiltrovat české Vánoce ruským Dědou Mrázem z ideologických pozic skončil fiaskem. Známý vánoční rozhlasový projev tehdejšího předsedy vlády Antonína Zápotockého z počátku padesátých let o tom, jak Ježíšek zestárl a stal se z něho Děda Mráz, nyní vyvolává u lidí jen salvy smíchu.  

Pokusy Santa Clause o proniknutí do našich vánočních tradic jsou nebezpečnější, protože za ním stojí komerce. V obchodních centrech visí červené santovské čepice na každém rohu, televizní reklamy ukazují, jak Santa se soby vozí dárky a důsledkem je, že lidé vnímají Santu jako součást českých Vánoc. Nedávno jsem dokonce kousek od svého českobudějovického bytu, viděl Santa Clause na jednom z balkónu nedalekého bytového domu, který dokonce v noci svítí. Samozřejmě nechci lidem nařizovat vánoční výzdobu, ale je mně z toho smutno.

„Od původních protestů sněhuláků a psaní petic jsme se přesunuli na sociální sítě, kde šíříme osvětu a podporuje různé charitativní projekty nebo pohádku Jiřího Stracha Anděl Páně. Za tu dobu máme vybudovanou početnou a aktivní fanouškovskou základnu, ale rozhodli jsme se ještě dál posunout a Santu definitivně vytlačit z prostoru České republiky. Proto jsme oslovili ke spolupráci spolek Pro tradiční Vánoce s projektem Náš Ježíšek, který má podobný cíl a mnohým může pomoci lépe se se specifiky tajemného Ježíška vypořádat,“ řekl Tomáš Zdechovský.
Projekty se tedy začnou podporovat. „Podoba našeho Ježíška je historicky autentická s představami našich předků o nadělujícím Ježíškovi tak, jak se o něm - malém dítěti, Jezulátku například zpívá v koledách. Hlavním posláním našeho vánočního projektu je návrat symbolické podoby Ježíška a ochrana tradic adventu a Vánoc. Naším cílem je vytvořit harmonii mezi tradiční vánoční symbolikou, požadavky komerční komunikace a prožíváním Vánoc doma a ve veřejném prostoru. Chceme obnovit jedinečnou vánoční atmosféru v srdci Evropy. Na letošní rok jsme proto připravili manifest Desatero tradičního adventu a Vánoc, ke kterému se může veřejnost připojit svým podpisem,“ vysvětluje Děpold Czernin z projektu Náš Ježíšek, který pořádá různé kulturní akce s důrazem na obnovu tradic, zavádí a zajišťuje vratný systém hrnečků s motivem Našeho Ježíška na vánočních trzích a letos se opět pokusí o napsání a následný zápis do knihy rekordů s nejdelším dopisem Ježíškovi v naší zemi. Lidé z projektu Náš Ježíšek také uvádějí, že český Ježíšek má podobu a tou je pražské Jezulátko v chrámu Panny Marie Vítězné na Malé Straně.

Nebezpeční pro české Vánoce byli kdysi také komunisté, kteří sice později upustili od kultu Dědy Mráze, ale oni se je snažili zbavit jejich duchovního rozměru, nikde se veřejně nesmělo říkat, že se jedná o křesťanský svátek Narození Ježíše Krista. Půlnoční mše se mohly na příkaz stranických funkcionářů konat až na výjimky jen v odlehlých kostelích vzdálených od městských center, některé vánoční koledy příliš připomínající Jezulátko se nesměly hrát v rádiu a televizi. Bez duchovního rozměru se Vánoce stávaly pouhou oslavou konzumu. Naštěstí jsou tyto neblahé časy už pryč.      

Spojení obou projektů, které jsou mně velmi sympatické, je dobrou zprávou, i když boj za Ježíška nekončí. Nestačí však pouhá negace Santy, je potřeba místo něj nabídnout něco lepšího, a tím jsou české vánoční tradice a zvyky, například stavění Betlémů, pečení cukroví, dávání si dárků na Štědrý den večer, což v některých zemích není zvykem, štědrovečerní večeře s kaprem, zpívání koled, návštěvy půlnočních mší, atd. A také stojí za to trpělivě přesvědčovat obchodníky, že jsou hezčí české symboly Vánoc, než je Santa Claus. Po roce 1989 jsme se mohli vrátit také k českým vánočním tradicím a byla by škoda, kdybychom se jich nyní sami pod tlakem komerce zbavili.      

http://www.tiskovky.info/tiskove-zpravy/vanocni-projekty-zachrante-jeziska-a-nas-jezisek-se-dohodly-na-spolupraci

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Ziegler | pátek 21.12.2018 12:28 | karma článku: 21,14 | přečteno: 584x