Česko sází na trolejbusy a dělá dobře

V naší zemi nastává boom trolejbusové dopravy, města nakupují nové vozy, opravují potřebná zařízení a staví nové tratě. I to je jeden ze způsobů, jak snížit naši závislost na ruském plynu a ropě.

Výrazně modernizovat svoji trolejbusovou flotilu hodlají i České Budějovice. Zdejší dopravní podnik se chystá nakoupit 17 nových vozů. „Bude záležet na výsledku studie proveditelnosti. Uvažujeme o nákupu kloubových parciálních trolejbusů za cenu kolem deseti milionů korun za jeden vůz. Počítáme s dotací z Evropské unie,“ uvedla tisková mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice Barbora Fišer.

Ilustrační foto

Po padesáti letech se vrací trolejbusy i do hlavního města, kde městský dopravce zahájil v půlce října zkušební provoz na lince z Letňan do Čakovic. Pražský dopravní podnik plánuje v příštích letech rozšířit počet trolejbusů a elektrobusů. Uvažuje i o tom, že by vybudovat trolejbusovou trať z Veleslavína na Letiště Václava Havla v Ruzyni.

Nové trolejbusové trasy postavily nebo se v blízké době chystají postavit v Brně, Jihlavě, Otrokovicích, Pardubicích, Plzni, Teplicích a Ústí nad Labem. Nové trolejbusy si kromě již zmíněné zmíněných jihočeské metropole a Prahy pořídily nebo chystají pořídit v Brně, Hradci Králové, Ostravě, Ústí nad Labem a Zlíně-Otrokovicích. Technické zázemí trolejbusových linek za zhruba 50 milionů korun modernizovaly Mariánské lázně.

Dopravní odborníci hodnotí trolejbusy jako perspektivní formu městské dopravy. Přispívají k tomu i masivní dotace Evropské unie, které výrazně napomáhají nákupu nových trolejbusů a obnově vozového parku. Další faktorem, který zvyšuje atraktivitu tohoto systému MHD jsou tzv, parciální trolejbusy. Ty jsou kromě tradičních tyčí na odběr elektrického proudu vybaveny i bateriemi umožňujících jízdu v úsecích řádově desítek kilometrů dlouhých bez trolejového vedení. Zároveň se při klasické jízdě pod dráty baterie dobíjejí.

Velkou předností trolejbusů v současné době také je, že nejsou závislé na plynu a ropě, jejichž dodávky mohou být vinou ruské agrese proti Ukrajině komplikovanější. V tom mají výhodu před autobusy jezdících na stlačený CNG plyn nebo na naftu.

Pokud tedy česká a moravská města podporují rozvoj trolejbusové dopravy, jedná se z jejich strany o rozumný a uvážený krok.

 

 

 

 

 

Autor: Jan Ziegler | úterý 18.10.2022 13:11 | karma článku: 16,32 | přečteno: 282x