Brněnské hlavní nádraží se musí přesunout k řece

Jako brněnský rodák důrazně doporučuji všem svým kamarádům, známým a vůbec obyvatelům brněnské metropole, aby ignorovali referendum o budoucnosti hlavního nádraží. Stejně není závazné.

Jak říkáme my v Brně narození, rola na svém místě přesluhuje a brání v rozvoji centra města. To by se mělo rozšiřovat dále na jih a koleje mu v tom překáží. Je rovněž jasné, že stávající brněnské hlavní nádraží nevyhovuje železniční dopravě 21. století. Těžko by se do něj například dala přivést vysokorychlostní železnice, se kterou se v budoucnu počítá. A je také třeba si uvědomit, že tato pro Brno klíčová záležitost, není otázkou pouze současnosti, ale nová železniční stanice tady bude další dlouhá desetiletí.

Nynější hlavní nádraží má pouze šest průjezdných dopravních kolejí, což je málo. Podél nich jsou celkem čtyři ostrovní nástupiště, které jsou zakrouceny jakoby do eska, což značně ohrožuje bezpečnost cestujících při nastupování a vystupování z vlaku. Jedná se o to, že u dlouhých souprav vlakový personál není schopen vidět na celý vlak a může přehlédnout cestujícího, který ještě nastupuje, dát povel k odjezdu, a tak může dojít ke zranění nebo dokonce i smrti člověka. Ponechání hlavního nádraží v současné poloze nic neřeší, protože ho v podstatě není kam rozšířit a jelikož kapacitně nestačí už nyní, v budoucnu by byla situace ještě horší.

Takže jediným možným řešením je jeho přesun asi o osm set metrů jižněji do sousedství autobusového nádraží na Zvonařce, což by také mělo výhodu, že by tyto dva důležité dopravní terminály byly v sousedství a lidé by to měli při přestupech z autobusů na vlak a opačně blíže než nyní.

Ale nejpádnějším argumentem pro toto řešení je rozsáhlý prostor pro vybudování velké stanice s osmi ostrovními nástupišti, a také by sem snadno zaústila i vysokorychlostní železnice. I proto většina dopravních odborníků preferuje tuto variantu jako nejlepší pro Brno.

Domnívám se také, že tato problematika je především záležitostí fundovaných železničních expertů a nepovažuji za rozumné, aby se o ní rozhodovalo v lidovém hlasování. Je proto dobře, že jeho výsledky se ministerstvo dopravy nemusí řídit.            

Autor: Jan Ziegler | úterý 4.10.2016 18:36 | karma článku: 25,45 | přečteno: 1304x