Důkaz, že demokracie je tu pro nás a my pro demokracii.

Nejhorší je vymyslet název článku, obvzláště v případě, kdy si člověk sám naběhne :-)) Napsala jsem v diskuzi, že: Podám matematicko-historický důkaz, JAK demokracie LZE a proč bychom to měli chtít... A včil podávej důkazy, vtipálku :-)) _________________________________________________________________________________

Vezmu to od konce:

3. Na všechno potřebujeme DůKAZY, taková nemoc doby a společnosti. Stále si dokazujeme že ještě není dost zle a že: "Zatím to ještě jde...". Přesto se denně píše xxx článků o tom jak zásadní věci společnosti nefungují. Od mateřských školek, přes zdravotnictví, školy, společenské vztahy, politiku, soudy. O zákonech dokážeme mluvit až jsou definitivně schváleny, pak je teprve podrobíme náležité kritice a to nejlépe denně a stále dokola.

Původně však důkazy měly sloužit k tomu, aby dokazovaly funkčnost a spolehlivost tvrzení, vzorců, teorií. Čili jevů z oblasti vizí, odhadů budoucnosti. Dodnes vidím naši milou mladou učitelku matematiky jak důkazem dokázala popsat obě tabule a my nechápavě zírali co vlastně dokazujeme a proč. Docvaklo nám to později.

2. Historický důkaz. Jsem praktik, analytik, miluji logiku a dost lidí tím dokážu vytočit. Víceméně jsem v tom nevinně, krátce po roce 1968 jsem přistoupila na otcův návrh týkající se mého budoucího zaměření - počítače a programovíní. Bylo to něco tak neskutečného jako dnes mír na Ukrajině. Také nás společnost za blázny považovala a nám se v tom dobře žilo, byla legrace, měli jsme i společný protipól - uživatele. My jsme se výpočetní techniku snažili prosadit a zavést, oni nám všemi silami bránili, dokonce měli vždy převahu. Tak jsme soupeřili nějakých dvacet let, nakonec přišel samet a s ním i počítače do Čech.

Situace se obrátila ze dne na den. Ti kteří nám vyhrožovali: "Váš projekt jen přes moji mrtvolu, mně stačí červená a černá tužka, vaše nesmysly nepotřebujeme a ty sestavy jsou dobré akorát na zakrytí podlahy při malování!", najednou nasadili milý úsměv a chtěli počítačům naučit, umět je používat. Poněvadž mezi námi nepanovala žádná skutečná válka, byl to jen postoj oni a my, blázni v bílých pláštích, nastala docela dobrá doba instalování a učení se mluvy počítačů. Doba průkopnictví skončila, nastal boom PC :-))

Počítač, který zabral obrovskou místnosti, tzv. sály a mající hodně omezené možnosti se za dalších 20 let vyvinul tak, že má velikost pár cm, nosíme jej v kabelce a s mnohanásobně větší pamětí,  o paměti servrů nemluvě. My tehdy museli šetřit každý bit i byte, také šikovně stavět instrukce, aby to pěkně rychle počítalo. Počítačový čas byl drahý, jedna hodina stála kolem 2.500 KČS, tehdy, což může být dnes takových 25.000 Kč. Věc naprosto neočekávaná, počítače, se stala součástí nás i doby.

1. Matematický důkaz Dávno PC použám pouze uživatelsky, přesto mám vizi, že tak, jak se nám tehdy v 80-tých letech podařilo zavést počítačovou síť, projekty a nakonec celý "Integrovaný systém řízení" ve slévárenské fabrice, podaří se nám nyní i ta demokracie. Jen jí musíme dát jméno, podobně jak měly ty počítače Zuze, Minsk, EC 1025, EC 1033, každý byl o mnoho dokonalejší než předchozí, dokázal víc. Předchozí, počítače první generace, elektonkové se jmenovaly ENIAC (1944) a MANIAC (1945) :-)) My se nacházíme v parlamentní demokracii, tu následující, vyšší, pojmenujme VYSPĚLOU DEMOKRACIÍ.

"Počítač je rychlý blbec, který umí jen jedničky a nuly" se říkalo a platí dodnes, přestože výstupem může být dokonalá grafika, zvuk, řízení procesů. Toto umožňuje spojení HW a SW, počítač, systém a programy. Nyní jsme u té matematiky a logiky. Logika je PRAVDA (1) a NEPRAVDA (0), nebo-li nuly a jedničky, ANO nebo NE, třetí možnost není. Zjednodušeně řečno, počítač cyklí tak dlouho (v nepravdě), plní instrukce, dokud nenajde PRAVDU, pak pokračuje dál. Nezná: možná, pravděpodobně a "éééé", přesto dokáže spočítat i pravděpodobnosti.

V tomto se totálně lišíme od počítačů a programů, hledáme vždy ještě třetí možnost, čtvrtou, pátou a ještě "politickou", šestou možnost. Počítač  je soubor výkonných instrukcí s rozhodovacími bloky ANO/NE, začátkem a koncem, když jsou sekvence instrukcí setaveny chybně, program cyklí. Je třeba udělat RESET.

Začínám se u důkazu potit jako naše mladá milá učitelka matematiky kdysi. Dejme si pauzu, pusťme si Karla Kryla a jeho Demokracii nebo Morituri Te Salutant.

__________________________________________________________________________________

Prostředí kde žijeme, stát by měl být jako výstup uživatelsky příjemného programu (sekvence instrukcí), který je součástí určitého systému (SW) provozovaném na pevném základu (HW-počítač).

Základ + Sekvence + Systém = Stát      Kde platí, že:

Základ = svoboda a lidská práva jedince, společnosti

Sekvence = moc zákonodárná, výkonná a soudní

Systém = Vyspělá demokracie

  

Lze použít takový vzorec na uskupení tak živé jako je stát, jehož funkčnost navíc suvisí s dalšími státy a společenstvími, lidí různých náboženství, víry, ras i názorů? Lze, za splnění podmínek (PRAVDY), že stojí na pevném základu (HW- svobodách a lidských právech), má dokonalý systém (vyspělou demokracii) a bezchybné sekvence instrukcí (3 základní moci státu). Zapoměla jsem zmínit, že součástí zpracování na počítačích byla vždy VÝTUPNÍ KONTROLA, tou jsou v našem případě lidé, občanská společnost, vyspělá společnost. Nakolik bude společnost vyspělá, natolik bude kontrola bezchybná. Součástí výstupní kontroly mohou být i média,  jen je třeba si uvědomit,  že výstupní kontrola je náročná činnost,  hřmot a NEPRAVDA tam místo nemá :-)) 

Závěr

U důkazů je dobré se opřít o  předchozí tvrzení vědců, osobností, filosofů, zmíníme dva, ty dva, kteří stáli u zrodu našeho státu v  roce 1918, státu Československa:

TGM: Základem státu je spravedlnost, spravedlnost je aritmetika lásky. ...........(Aritmetika - je disciplína matematiky zabývající se popisem vlastností elementárních matematických operací s čísly. Často bývá také užita jako synonymum pro teorii čísel.)

TGM: Demokracie není jen státní a administrační forma, nýbrž názor na život a na svět.

Woodrow Wilson: "Svět musí být zabezpečen pro demokracii".

To, že demokracie v některých státech selhává, způsobuje napětí, občanské války i hrozbu války té poslední, světové. Selhání demokracie neohrožuje  jen státy zevně, ohrožuje celý svět. V takových případech demokracie nebyla postavena na pevném základu, dodržování lidských práv a svobod, kde základní je právo na život, právo na důstojný život. Člověk se rodí jako svobodná, milovaná bytost, tak by měl i umřít, měl by umřít jako svobodný, ne násilně, válečnými událostmi, či trestem za spáchné zločiny. Přirozená smrt je přirozená, tak jako početí života se přirozeně děje s láskou. V třetím  tisíciletí bychom to už měli umět, měli být poučeni vývojem historie. Měli bychom chtít demokracii vyspělejší na základě poučení z vývoje lidstva, také z důvodu toho, co nás může potkat, nebudeme-li o demokracii dostečně dbát. Opak je síla moci, boj o moc, nezdravé soutěžení mocí, totalita....

Žívot začíná sexem :-)) Slovo sex má vícero významů: láska, latinsky-šest, anglicky-pohlaví.

Ve školství se mluví o zavedení výuky sexu, brané výchovy. Uvažuje se o výuce demokracie, názoru na život, na svět a roli státu v našich životech? Pokud ano, kdo ji bude učit, stejní, kteří její význam dosud podceňovali, ignorovali?

Autor: Zdenka Wagnerová | středa 26.3.2014 20:46 | karma článku: 8,88 | přečteno: 432x
  • Další články autora

Zdenka Wagnerová

Hody v Náměšti na Hané

9.6.2023 v 15:15 | Karma: 8,80

Zdenka Wagnerová

Blogeři, srazy a vlaky

26.5.2023 v 12:55 | Karma: 15,89