Nebe nad Pacifikem: Výpadek z AlaskaAir1282 měl o dost drsnějšího předchůdce v AlohaAir243

Nedávná letecká nehoda na tokijském letišti Haneda 2. ledna 2024 je považována za svého druhu zázrak. A nám pamětníkům z Pacifiku připomenula dokonce několik jiných srovnatelných zdejších zázraků - jako let č. 243 z 28.dubna 1988.

Nedávná letecká nehoda na tokijském letišti Haneda 2. ledna 2024 je považována za svého druhu zázrak - vzdor požáru obou kolidujících letadel, došlo jen ke ztrátě pěti lidských životů. Zatím pořád jen neúplné jsou však informace o příčinách. Nyní se zdůrazňuje možný aspekt lidské chyby včetně možného podcenění varovných signálů, podíl posádky a řízení provozu je však nejasný. Tato událost mi připomenula dokonce několik jiných zázraků na leteckém nebi nad Pacifikem (neb s tímto nebem mám několik desetiletí zkušeností). Jeden z těch zázraků připadl na 28. dubna 1988. Den s třemi osmičkami je nutně šťastný, neb na Dálném východě osmička je za šťastné číslo (naopak, nešťastné číslo je 4 - třeba 24.4.2024 bude nejrozumnější vůbec ráno nevstávat). Byl to let mezi dvěma letišti na Havajském soustroví, z města Hilo do tamního hlavního města Honolulu. Šlo o let Aloha Airlines, číslo 243, s letounem Boeing 737. To Aloha je havajské slovo - dnes by se řeklo, že s pozitivním nábojem - používané i jako pozdrav na uvítání či rozloučení. Možná by se mohlo přeložit třeba jako Mír s tebou, nebo Pohoda až na věky.

Když se letoun vyšplhal do výšky nějakých 7000 metrů, došlo na palubě k výbuchu, tak se to aspoň jevilo cestujícím. Ve skutečnosti šlo o obdobu nehody, která letošního 5. ledna postihla let Alaska Airlines číslo 1282, kdy letadlu vypadl panel s jedním oknem, takže následoval okamžitý pokles tlaku v kabině. Ze stropu však popadaly kyslíkové masky, takže cestující mohli relativně normálně dýchat. Celkem došlo jen ke třem lehčím zraněním, a k nějakým ztrátám osobních předmětů cestujících, které vzdušné víry vysály (ty předměty) ven. Let 1282 pak skončil po dvaceti minutách bezpečným nouzovým přistáním na výchozím letišti v Portlandu.

Leč zpět k letu  Aloha Airlines 243 - 28. dubna 1988 z havajského Hilo do havajského Honolulu. Po nějakých dvaceti minutách letu, ve výšce už kolem 7000 metrů, se ozvalo to třesknutí - jak se ukázalo související s oddělením se horní části trupu. Dveře do pilotní kabiny se otevřely a piloti mohli při pohledu dozadu uvidět modrou oblohu v místech, kdy bývával strop nad první třídou. Šlo o odtržení horní části trupu v délce přes pět metrů - stroj po přistání tak připomínal vyhlídkový autobus.

Ježto zmizel kus střechy, nemohly ovšem ze stropu popadat ony kyslíkové masky. Posádka proto okamžitě provedla nouzový sestup do nižší výšky, a zahájila přípravu na nouzovém přistání na nějakých čtyřicet kilometrů vzdáleném letišti v Kahului. Při přibližování se k přistávací dráze navíc začal selhávat levý motor. Nicméně po třinácti minutách od odtržení časti střechy letoun bezpečně přistál, cestujíci jej pak spořádaně opustili po skluzavkách.

Na 65 cestujícících bylo ovšem zraněno, z toho osm vážněji. Nicméně jedinou fatalitou byla letuška C. Lansing, kterou větrné poryvy vymrštily do prostoru - její tělo nebylo nikdy nalezeno. Šťastnou shodou okolností však všichni cestující byly řádně připoutáni bezpečnostními pásy. Turbulence nad Pacifikem jsou hojné a nečekané, proto je zde radno vždy mít  bezpečnostní pás nasazen. Tuto nezbytnost pochopíte hned při vaší první prožité pacifické turbulenci.

Příčinou odseparování horní části trupu měla být vodorovná prasklina v oblasti nýtového spoje, což nakonec vedlo k tomu oddělení přes pěti metrů střechy. Letoun byl poškozen v rozsahu vylučujícím možnost jeho opravy, a musel být sešrotován. Došlo na něm i k sekundárním poškozením odlétávajícími troskami.

Na mezinárodním letišti v Honolulu lze nalézt pomníček letušce C. Lansing: https://xgress.com/p/5c223519816b24316308b20c

Foto u perexu: Pohled na příď letounu (s chybějící horní částí trupu) z letu Aloha Airlines 243 po nouzovém přístání na letišti v havajském Kahului 28.4.1988 (foto z Wikipedie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aloha_Airlines_Flight_243_fuselage_left_side.jpeg ).

____________

XXV. díl seriálu: 666@Sky - Je naprosto nezbytné, aby nebe bylo blankytné
[blankyt:666THz]
XXIV. díl seriálu: https://zdenekslanina.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=811197
XXVI. díl seriálu: https://zdenekslanina.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=813863

This work is licensed under CC BY-NC-ND 4.0

webNKP

 

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zdenek Slanina | úterý 6.2.2024 5:22 | karma článku: 41,82 | přečteno: 851x