Krátké pojednání o životním cyklu výrobku

Základem pro úspěšné hospodaření firmy je, aby byl životní cyklus výrobku dobře nastaven. Záměrně uvádím dobře a nikoliv správně. Dobře je míněno, aby uspokojil potřeby zákazníka, tak přinesl odpovídající odměnu podnikateli. Správně nastavený cyklus, by měl být dle mého názoru něčím jiným. Něčím zohledňujícím více faktorů a ne pouze vlastní užitek podnikateli a uživateli – zákazníkovi.

Typický příklad je automatická pračka značky Whirlpool typ AWD 6210, která se po 2 letech a třech měsících téměř vzňala při své běžné práci. S totálně vytlučenými ložinami se nedalo nic než pomýšlet na výměnu. Jenže výměna přijde zhruba na stejnou cenu jako nová pračka a k tomu je neskutečně komplikovaná. Životní cyklus této pračky je nastaven příznivě pro výrobce. Nelze ji reklamovat. Prát o něco více, stihli bychom to. Smůla. Faktem zůstává, že pračku si od Whirlpool již nekoupíme. Neb lze očekávat, že bude mít stejným způsobem nastavený životní cyklus. Obrátíme se na jiné výrobce.

Netvrdím, že nastavení životního cyklu pračky musí být provedeno tak, aby vyhovovalo zákazníkovi, ikdyž z jeho pohledu by mělo, ale zároveň by měl být zohledněn aspekt životního prostředí a recyklace a opravy výrobku, neboť brzy nebudou opraváři praček mít do čeho píchnout. Ale to je možná strategie. Škoda je, že se tím navrší skládky na nepřiměřenou míru a nakonec budeme žít ne na Zemi, ale na Hroudě odpadků. A k tomu produktová politika firmy Whirlpool spěje.

BEWARE!  

Autor: Zdeněk Heřt | úterý 15.2.2011 15:55 | karma článku: 11,48 | přečteno: 1203x