Žánr MMORPG her v roce 2021

Dá se očekávat znovuzrození žánru, ve kterém stále dominuje World of Warcraft? Nejspíš ne, ale dá se očekávat, že jistý posun v žánru nastane.

Jak jsem psal výše, pokusím se zaměřit na žánr MMORPG her, kdy v roce 2021, případně později, nás čeká start několika her, případně bychom se měli dozvědět nové informace o projektech, které byly v uplynulých letech alespoň náznakově představeny. Nicméně, začít musím "svatou trojicí" MMORPG her, tedy World of Warcraft, Final Fantasy XXIV a The Elder Scrolls Online.
World of Warcraft platí nadále ze hegemona žánru. V současné době se připravujeme na start nového datadisku Shadowlands. Již nějakou dobu se nachází hra v tzv. prepatchi, tedy v přípravě na novou sezónu a nový datadisk. Prepatch byl rozdělen do dvou částí. V první části, která se dá nazvat jako technická část, byly do hry implementovány novinky. Tou nejvýraznější novinkou je maximální počet úrovní a předělání levelování postav. Maximální počet úrovní se snížil na 50, přičemž tato úroveň je ekvivalentem předchozí úrovně 120. V expanzi Shadowlands se maximální úroveň zvýší na 60. Cílem snížení maximálního počtu úrovní bylo výrazné urychlení doby pro dostání se na maximální úroveň, což Blizzard splnil. Bohužel, mé poslední dojmy z bety jsou takové, že i přes odložení data vydání, hra není ve zcela optimálním stavu. V posledních dnech Blizzard razantně hýbe s optimalizací jednotlivých povolání, nicméně je týden před vydáním a takto razantní změny úplně nenasvědčují tomu, že by se tvůrci blížili alespoň k jakési optimalizaci. Datadisk bude vycházet 23. listopadu.

Již dříve zmíněné Final Fantasy XXIV se bere jako vážný konkurent k World of Warcraft. Řada hráčů právě přechází sem, nicméně musí počítat s tím, že pro začátníka není FFXIV úplně přátelská hra. Kdo ovšem vydrží, toho čeká obrovská porce informací a dojmů z velmi dobře propracovaného příběhového systému. Bohužel aktuálně nemohu sdělit své dojmy z těchto her, protože se téměř výhradně zaměřuji na World of Warcraft a přípravu na nový datadisk.

To, co jsem psal u předchozí hry, platí částečně i u The Elder Scrolls Online. Hra vychází z úspěchu Skyrimu, bohužel kombinace s MMORPG úplně nevyšla. Ne, že by hra byla špatná. To vůbec ne, čísla hráčů ukazují, že se hra drží stále v popředí, nicméně osobně mi nesedl soubojový systém, kdy především animace kouzel a útoků jsou poměrně neohrabené a nepůsobí dobře. Taktéž je hra po letech vskutku masivní, tudíž již vyšla řada rozšíření a datadisků. Oproti World of Warcraft si ovšem musíte každé rozšíření koupit. A monetizace nekončí u rozšíření, ale přítomný je celý obchod, kde kromě předmětů ovlivňující vzhled neleznete i věci, které pomohou s hratelností. Především mám na mysli přeplatné TESO+, které vám výrazně ve hře pomůžou, kdy například obdržíte "bezedný" baťoh na řemeslný materiál, kdy běžní hráči jsou limitování tím, co se jim vejde "do kapes". V čem ovšem The Elder Scrolls Online vyniká je naprostá svoboda, jak svou postavu chcete hrát, což umožňuje velmi dobře propracovaný systém schopností.

Další hrou, o které bych se rád zmínil, je Crimson Desert. O této hře jsem se již dříve zmiňoval a od té doby se toho moc nezměnilo. Zkrátka, nemáme žádné informace, nicméně se dá očekávat, že vývoj hry bude takový, že se dozvíme nové informace, snad i datum vydání. Jedná se o MMORPG od tvůrců hry Black Desert Online, což je i není dobrá vizitka. Osobně nemám moc rád "asijská" MMORPG kvůli vizualizaci a hratelnosti, nicméně Black Desert Online si zaslouží zmínku, především kvůli soubojovému systému, který je propracovaný a plynulý. Crimson Desert už od první ukázky ukazuje, že se hodně zaměří na příběhovou stránku.

Další 2 hry, které zmíním, budou ze stáje Amazonu, konkrétně New World a druhá, dosud nepojmenovaná hra, kterou pracovně nazveme Lord of the Rings Online. New World je MMORPG hra, o které toho víme poměrně hodně, protože proběhla ukázka, kdy se technicky vzato jednalo o betu, ale o tom později. K betě hry, pokud jste ji hráli, případně koukali na stream, je nutné přistoupit s jistým odstupem. Hra ukázala, že není hotová, od toho ovšem beta je. Ostatně si hra "vysloužila" i odklad vydání, kdy již touto dobou jsme měli hru dávno hrát. Beta taktéž ukázala, že ve hře není moc co dělat, pokud jste se dostali na maximální úroveň. Toto ovšem neberu moc jako výtku, protože tvůrci předeslali, že "endgame content" v betě bude minimální, proto bych spíš použil označení "ukázka ze hry". Hra má velký potenciál a osobně se těším až vyjde. Doufám, že tvůrci zlepší soubojový systém, který trpí tím, že byl dost nudný. V řijnu jsme se od tvůrců dozvěděli nové informace z vývoje, osobně jsem nadšený z toho, že odstranili sdílený dobíjecí čas u všech zbraní, který jsem kritizoval ve svém článku o New World (pro informaci - každá postava může mít 3 zbraně, kdy každá zbraň má 3 aktivní schopnosti). Nově tedy každá zbraň má svůj vlastní dobíjecí čas, což bude mít snad za následek zlepšení pocitu ze soubojů kvůli tomu, že budete mít víc možností, jak souboj vést. Hru čeká ještě cesta, nicméně jde cítit, že se hra vydala dobrým směrem. Datum vydání hry prozatím nebylo oznámeno, nicméně by měla vyjít počátkem roku 2021. O Lord of the Rings Online se prozatím pouze mluví a žádné záběry ze hry nebo trailer nemáme. Lze doufat, že v průběhu roku 2021 bychom mohli mít alespoň ten trailer, ale jsem k tomu spíše skeptický a očekávám, že ještě pár let žádné novinky nebudou. V mém minulém článku jsem měl pochybnosti o tom, že hru má vydat Amazon, protože nemá téměř žádné zkušenosti s vývojem her, natož natolik náročných jako MMORPG. Současný vývoj New World mě naplňuje alespoň částečným optimismem.

Další hra, o které se zmíním, je příjemným osvěžením žánru MMORPG her. Jedná se o hru Ashes of Creation. Hra jde popsat jedním slovem - ambiciózní. Někteří ji popisují jako hru, která má porazit World of Warcraft, ale takové ambice sami tvůrci nejspíš nemají. Tvůrci se zavázali udělat MMORPG hru pořádně a bez kompromisů. Zatím jsme ve fázi, že tvůrci slibují, nelze tedy reálně říci, jestli se obavy skeptiků potvrdí. Tvůrce bych určitě pochválil, jakým způsobem komunikují s potencionálními hráči. Velmi často vydávají na svém youtobovém kanále videa z vývoje, jakési "deníčky vývojáře", ve kterém představují novinky, co plánují a v jakém stavu hra je. To, co popisuji u každé MMORPG hry, je soubojový systém. A zde mám poměrně velké výhrady ke hře. Ashes of Creation "krade" řadu nápadů a systémů z jiných her, ale zatím to vypadá, že ladný a plynulý soubojový systém mezi nimi nebude. Zkrátka, nelíbí se mi. Přikládám video a rád podiskutuji o tom, jestli se líbí vám.

Mojí největší výhradou k soubojovému systému je až přehnaná snaha o maximalizaci doprovodných efektů. Moje obavy se možná rozplynou až si hráči budou moci hru reálně zahrát. Prozatím o datu vydání není ani důvod se bavit, hra je skutečně "v plenkách", nicméně tvůrci Ashes of Creation během příštího roku budou vydávat nové informace a snad budeme moci hru otestovat. Dovolím si ještě doplnit, že hra bude nabízet 3 ukázky ze hry, kdy první z nich začne 18. prosince, nicméně se na ni vztahuje dohoda o mlčenlivosti. První záběry ze hry a informace budou dostupné nejdříve 19. března 2021, kdy začne poslední fáte ukázek ze hry před testováním ve fázi alfa.

"Čestnou zmínkou" na poli MMORPG her je Genshin Impact. To slovo "čestnou" jsem dal do uvozovek především z důvodu, že se technicky vzato nejedná o MMORPG, nicméně hra obsahuje multiplayer prvky, tudíž si zařazení hry do tohoto článku obhájím. Ano, jedná se o vykrádačku Legend of Zelda: Breath of the Wild. Grafické pojetí hry je téměř identické a někteří NPC protivníci jakoby z oka vypadli. Hře ovšem nelze upřít to, že zkombinovala populární prvky z mobilních her (sbírání postav) a žánru MMORPG. Hře taktéž nelze upřít to, že hra je zajímavá a herní svět vypadá živě. Jak prozkoumáváte herní svěr, narážíte na nepřátele, na jednoduché hádanky, truhly s vybavením atd. Jedná se o zajímavý systém, nicméně nejedná se o nic, co bychom neviděli dříve (a to i v té Zeldě). Hra si z žánru mobilních her bere i něco, co není zase až tak moc pozitivní, a to je monetizace obchodu ve formě jakýchsi lootboxů. Z těchto lootboxů padají zbraně, ale i hrdinové, které ve hře sbíráte. Čím víc kopií jednoho hrdiny vám padne, tím víc si ho můžete vylepšit. Tudíž hra má pay to win aspekt, který je nutné vzít v potaz.

Kromě těchto her bych mohl zmínit i další hry, především asijských klonů Black Desert Online je nespočet. Mimo těchto her bych zmínil hru představující to, jak nemá vypadat komunitní financování, Star Citizen. Za zmínku taktéž stojí diablovky Corepunk, Diablo Immortal i samotné Diablo 4, nicméně žánr diablovek již od první recenze na téma MMORPG her plánuji samostatně. Tak snad někdy.
 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Žďárský | pondělí 16.11.2020 13:00 | karma článku: 6,34 | přečteno: 211x