Odložení expanze World of Warcraft Shadowlands

Včera žánr MMORPG her zastihla poměrně nemilá zpráva pro ty, co si vzali dovolenou, aby si koncem října zahráli novou expanzi k World of Warcraft. Hra je odložena na pozdější termín v tomto roce. Známe ovšem vydání pre-patche.

Původní termín vydání nové expanze byl koncem října, konkrétně 27.10.2020. Včera vývojáři odhalili záměr oddálit termín vydání z důvodů, že hra není dokončená.
Jak píšu výše, je to poměrně nemilá zpráva. Bohužel se něco takového dalo očekávat. Ač se na první pohled zdá taková zpráva jako katastrofa, jsem za to poměrně rád, protože v posledních týdnech bylo vidět, že současná verze Shadowlands není v optimálním stavu a nebyla připravena k ostrému vydání.
Jakmile zpráva o oddálení vydání nové expanze se dostala na sociální síť Twitter, lidé začali nadávat. Kupodivu se Blizzardu dostalo pochopení, že chtějí hru odložit, primárně kvůli tomu, že hra by měla vyjít ve zdravém stavu. Co lidem ovšem dost vadilo, je skutečnost, že Blizzard dal tuto skutečnost vědět velmi krátce před vydáním hry. V tomto směru si ovšem dovolím nesouhlasit, protože tvůrci určitě chtěli udělat vše pro to, aby hra vyšla v původním termínu. To, že si řada lidí, včetně mě, plánovala nebo vzala dovolenou, není problém Blizzardu a upřímně, nějakých 26 dní předem není zase nijak krátká doba.
V první řadě bych se rád vyjádřil, proč se tak stalo. Alfou a omegou současných problémů Blizzardu je trend, že každá nová expanze kompletně překope systémy té předchozí. Aktuálně se vývojáři rozhodli, že nezůstane kámen na kameni a nových systémů bylo představeno přehršel. O těchto systémech jsem se zmiňoval v minulých článcích na téma World of Warcraft. Bohužel se ukázalo, že řada systémů je nastavena špatně již od samotného počátku a o nějaké optimalizaci nemohla být řeč. Proto muselo nastat rozhodnutí, že takový systém se přepracuje. Nejzřetelnějším ukazatelem je systém tzv. soulbinds a conduits. 
Jedná se o systém, kdy si můžete vybrat jednoho ze tří "soulbinds" u vaší frakce (tzv. coventants), kdy se vám otevře talentový strom doplněný o volné sloty pro tzv. conduits, což jsou v podstatě glyphy, kterými vylepšujete svoji postavu, případně některou vaši dovednost. Problém nastal v rozhodnutí Blizzardu, že tyto tzv. conduits měly být zničitelné, pokud se je hráč rozhodl vyměnit. Toto rozhodnutí samozřejmě vyvolalo vlnu nevole a vývojáři se rozhodli, že tento systém bude přepracován. Toto samotné rozhodnutí trvalo poměrně dlouhou dobu, a když si člověk přičte kolik času museli vývojáři strávit programováním obou verzí tohoto systému, dají se najít příčiny aktuálních problémů, které vedly k rozhodnutí odložit datum vydání. Zkrátka, vývojáři strávili až moc času snahou o opravu systémů, které byly od počátku špatně navrženy. A neodpustím si poznámku, že něco takového se dalo očekávat, protože výše uvedený návrh systému je již s prvním dojmem naprosto stupidní.
Problémů systémů bylo skutečně mnoho a kombinace těchto faktorů vedla k tomu, že zkrátka vývojáři neměli dost času. A nutno říci, že dalších problémů World of Warcraft je skutečně mnoho.
Mám takové zlé tušení, že problémy Shadowlands nejsou způsobeny pouze problémy se systémy. Dle mého názoru problémy s časem, které si vyžádaly úpravy jednotlivých systémů, si vyžádaly svou daň v podobě obsahu ve hře. Myslím si, že v současné době není ve hře dostatek "end game" obsahu pro hráče. V současné expanzi Battle for Azeroth hráči na maximální úrovni kromě dungeonů, raidů a pvp obsahu mohli plnit úkoly v Nazjataru a Mechagonu, které byly navrženy opravdu dobře, dále denní a týdenní questy a další obsah.
Doufám, že tvůrci se budou starat o zkvalitnění a vybalancování jednotlivých postav a povolání. Méně závažným problémem je technický stav hry, kdy například nový systém levelování má některé bugy, které ovšem s ohledem na více času snad půjdou napravit. Větším problémem, který vnímám, je ovšem vybalancování postav, kdy se jedná spíše o běh na delší trať.
Osobně mám za to, že se jedná o rozumné řešení, kdy je lepší hru odložit než ji vydat ve špatném stavu. Realisticky říkám, že Blizzardu se nepodaří vylepšit vybalancování postav a hra ze začátku bude pro velký zájem nehratelná kvůli lagům a pádům serverů.
Doufám, že si radši Blizzard vezme víc času, protože těch problémů je vícero a nelze očekávat, že týden navíc by stačil. Menším vodítkem by mohlo být oznámené vydání prepatche, a to konkrétně na 13.10.2020. Nepsaným pravidlem Blizzardu je skutečnost, že prepatch trvá obvykle kolem 5 týdnů. Tedy, očekávaným termínem podle tohoto pravidla by bylo přibližně 17.11.2020. Vzhledem k tomu, že se jedná o mimořádnou událost, že by Blizzard odsouval termín vydání, očekávám, že doba trvání prepatche nebude tak dlouhá, zvlášť, když obsah úkolů v prepatchi vydrží přibližně na 2 týdny.
Na závěr, pokud tato skutečnost někoho znechutila natolik, že už hru nechce hrát, tak pro hráče, kteří si předobjednali Shadowlands, mohou požádat o vrácení peněz.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Žďárský | pátek 2.10.2020 15:00 | karma článku: 5,84 | přečteno: 138x