Kam kráčí žánr MMORPG her?

Žánr MMORPG není mrtvý. Nejvíce však doplácí na minumum inovací a některé otravné mechanismy, které kazí dojem z her.

V prvé řadě bych chtěl zmínit, že se jedná o můj subjektivní názor. Tudíž téměř úplně opomenu asijské MMORPG hry, protože jsou pro mě až moc generické. Pokud máte rádi hry jako Black Desert Online, The Lost Ark a další, je to naprosto v pořádku.
Na západním trhu je nejsilnější čtveřicí MMORPG her World of Warcraft, The Elder Scrolls Online, Final Fantasy XXIV a Guild Wars 2.
O World of Warcraftu jde říci mnohé negativní. Faktem ovšem je, že přesto, že se na něj hojně nadává, stále slouží jako měřítko kvality obdobně jako Dark Souls, když se vývojáři nových her snaží sdělit, jak jejich soubojový systém je skvělý. Osobně jsem vyzkoušel všechny tři hry a každá má něco do sebe. Ovšem Warcraft minimálně mírně vyčnívá z řady kvalitou lokací, raidů, cinematic filmů. Ovšem, ke všem kvalitám této hry je nutné zmínit i stinné stránky v podobě mizerné mechanismy hry jako např. míra grindování, tuna denních a ostatních úkolů, scaling. Mírně optimistickou zprávou je, že tvůrci hry slyší negativní ohlasy a snaží se na ně reagovat. Nový datadisk, který by měl vyjít na podzim, Shadowlands, by měl přinést úpravu stávajících mechanismů. Ač doufám, že se datadisk povede, mírnou skepsi vytváří množství systémů, které hra po novu přináší.
Další hrou, která spadá do "Svaté čtveřice" je The Elder Scrolls Online. Hru bych možná i hodnotil lépe než WoW, nebýt soubojového systému, který není dobrý. Je super kolik volnosti hra přináší v rozhodování, nicméně ten soubojový systém nudí. Zkrátka není zpracován dobře. Dále hra využívá docela agresivní obchodní model. Na druhou stranu, z pozice začátečníka se do The Elder Scrolls Online naskakovalo docela dobře.
Final Fantasy XXIV si neodvažuju hodnotit. Universum Final Fantasy mě uchvátilo díky remaku sedmého dílu. Zkusit Final Fantasy XXIV bylo logickou volbou, Nicméně, hra má dobré mechanismy, ovšem pro začátečníka je toho strašně moc. Hra si taktéž zakládá především na příběhu, kterého je ve hře opravdu přehršel. Upřímně, pro žánr MMORPG her ten příběh není hlavním kritériem. Nemám zkušenosti s novým rozšířením hry, s podtitulem Shadowbringers. Dle recenzí byl přijat velmi kladně. 
Další hrou, která mě zaujala, je TERA. Hra, která vyšla primárně spíše pro východní trh mě ovšem zaujala velmi dobře zpracovaným soubojovým systémem. Hra vyšla i na konzole. Kromě soubojové systému mě zaujalo i to, že hra vás pustí do raidů nebo dungeonů až v návaznosti na dokončení příběhu v některé oblasti. Ve hře musíte mířit své útoky a zároveň si dávat pozor na útoky nepřátel. Své útoky provádíte v podobě combo útoků, kdy musíte mačkat různá tlačítka. Přesto, hře něco chybí a nezůstal jsem u ní dlouho, protože v nitru se jedná o klasické asijské MMORPG.
Osobně mám za to, že nových inovací v tomto žánru už moc není. Ač se nejedná o vyloženě vyčpělý žánr, z čísel je patrné, že počet hráčů klesá. Můžeme očekávat v tomto změnu? Nejspíš ne, přesto lze nalézt některé zajímavé projekty, které by měly v budoucnu vyjít.
V prvé řadě zmíním The New World, které vyvíjí studio Amazon, které za sebou nemá úplně nejlepší pověst. Respektive nemá za sebou úspěšnou hru. O blamáži s Crucible, které se muselo vrátit do fáze beta, lze říci mnohé. Studio Amazon taktéž vyvíjelo MOBA hru podobnou Smite nebo Overwatch s názvem Breakaway, kterou ovšem zařízlo z důvodu, že hra nezaujala. Další hrou, která už vyšla, ovšem o ní málokdo ví, je The Grand Tour Game (závodní hra na motivy oblíbeného seriálu). Právě třetím projektem, který by měl být vlajkovou lodí tohoto nového studia je MMORPG hra The New World. Původní hra měla být čistě PVP (player vs. player). Nejspíš, aby hra byla přístupnější i pro ostatní hráče, tak PVP aspekt hry byl upozaděn a uvidíme model klasického MMORPG. Hráči se rozdělí do cechů a budou soupeřit mezi sebou o nadvládu nad městy. V jakém je hra stavu je otázkou, zvlášť když hra byla odložena z původního termínu léta 2020 na rok 2021. V rámci současné fáze hry platí NDA (dohoda o mlčenlivosti), tudíž názor na hru mám zatím pouze z pár záběrů, které sami tvůrci uveřejnili. Hra vypadá graficky dobře, ale mám pocit, že mechanismy hry nejsou natolik zajímavé, aby hra zábavností vydržela na delší dobu. Důležitým aspektem hry bude soubojový systém, který v současné době vypadá docela zajímavě, ale jak jsem zmiňoval dříve, o hře toho víme opravdu zatím velmi málo.
Když už je zde zmínka o studiu Amazon, je nutné zmínit, že stejní tvůrci budou nejspíš mít na starost novou MMORPG hru na motivy Pána prstenů. O hře nevíme téměř nic. Vzhledem k tomu, že studio Amazon zatím nemá úplně nejlepší renomé, což se může samozřejmě změnit. Vzhledem k úspěchu původní hry The Lord of the Rings Online nezbývá doufat, že se tvůrci neodváží zmasakrovat takto ikonický svět jako je Středozem. Původní hra byla před lety opravdu výborná, nyní už na hře jde vidět velmi zastaralá grafika i herní mechanismy. 
Velmi pozitivním nečekaným zjevením na poli MMORPG her se stalo Ashes of Creation. Krédem této hry snaha udělat hru správně. Hra částečně prošla komunitním financováním, nicméně musela být dofinancována ze soukromých zdrojů. Studio, které má hru na starost, je sice nové, ale zaměstnává vývojáře z profláknutých her od Blizzardu nebo vývojáře Guild Wars.
K této hře si doporučuji zhlédnout vysvětlující video:

Hra bude poměrně náročná, protože levelování postavy bude velmi pomalé a zabere desítky dnů.
Osobně mám z této hry poměrně rozporuplné pocity. Hra sice tvrdí, jak je financována ze soukromých zdrojů, přesto už nyní přijímá předobjednávky (a hodnota začíná na 75 dolarech). Tvůrci naslibovali mnohé a těch mechanismů je poměrně velké množství. Hra nepřináší víceméně s ničím novým. Hra "vykrádá" jiné MMORPG hry. Inspiraci můžeme vidět ve hrách jako je Black Desert Online, Guild Wars a další. To nemusí být vyloženě špatná věc, nicméně tvůrci nesmí vytvořit pouhou splácaninu fungujících mechanismů z jiných her, ale musí vytvořit funkční celek. Důležitým faktorem hry bude soubojový mechanismus. Doporučuji si kouknout na video, kde uvidíte souboje PVP i PVE (player vs. environment). Osobně mě zrovna toto moc nezaujalo, ty doprovodné efekty u kouzlení mi přijdou až rušivé. Příjde mi, že tvůrci si těmi sliby dost zavařili, protože komunita jim dá "sežrat", pokud sliby nesplní (tvůrci No Man´s Sky o tom mohou vědět své). Některé ty sliby jsou vyloženě s otazníkem (např. obléhání, kdy by se mělo jednat o souboj 250 proti 250 hráčů). 
Hra už nyní má velmi pozitivní ohlasy, protože tvůrci hry slíbili vytvořit MMORPG "správně". Jestli se jim to podaří je s otázkou, protože zatím mám takové zkušenosti, že co zní až moc dobře, většinou nevyjde podle plánů.
Další hrou, o které jsem ovšem už poměrně dlouho neslyšel, je Crimson Desert. Bude se jednat o příběhovou hru s MMORPG prvky. Ač se jedná o tvůrce hry Black Desert Online, vypadá to, že hra nezdědí "asijské" prvky. Dle původního plánu měla hra vstoupit do fáze beta v průběhu letošního roku, nicméně je otázkou, jak se v tom projetí koronavirová krize.
Bohužel, z hlediska MMORPG her je toto vše, co v následujících letech můžeme očekávat. Nemyslím si, že vyjde nějaký klenot, nicméně z hlediska hráče, co má MMORPG opravdu rád, doufám, že některý z těchto titulů rozředí vody.
Z mého článku jsem záměrně vypustil "diablovky", kdy se taktéž jedná o MMORPG hry, nicméně je spíše považuji za vlastní žánr, kterému bych se chtěl věnovat později.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Žďárský | středa 29.7.2020 13:33 | karma článku: 4,05 | přečteno: 188x