Nápady na rozcupování - Na silnici s větrníkem
Od té doby to jde s elektromobily šejdrem. Kdekdo uznává jejich užitečnost, pokud se s vidlemi na čele proplétají úzkými uličkami nevětraného skladiště. Pak vyleze na sluncem (nebo sodíkovým světlem) zalité parkoviště a nakopne svůj spalovací zázrak.
Elektromobily opět jezdí i po silnicích. Amatérské konstrukce nadšenců, nebo pár kusů, které, aby se neřeklo, odpadnou z pásu automobilky plného spalováků. Teda, ty čisté. Hybridů je trochu víc, ale jejich existence je prachsprostý alibismus. Když vyjedou za město, stejně přepnou na hořlavinu.
Do skutečně radikálního řezu se nikomu nechce. Přestože je spočítané, že kompletní elektrifikace osobní přepravy by energetiku zatížila o pár procent, všichni se vymlouvají, proč to nejde.
Argumenty?
Baterie jsou těžké.
To platilo v době olova.
Baterie jsou jedovaté.
Stejně.
Baterie není kde dobít. Když je kde dobít, stejně má omezenou životnost. A vyhazovat kvůli baterii celé auto je drahý špás...
Tak do toho šlápnem, no ne?
Pokud by EU skutečně chtěla udělat něco pro ekologii, tak místo standardizace banánů přikáže standardizovat trakční baterie. Tak, aby je v autě postaveném okolo nich mohl vyměnit i poučený řidič, v krajním případě technik, během pěti minut.
Když by si řidič nedobíjel doma v garáži, prostě by zajel k výměnné stanici a způsobem kus za kus by dostal novou šťávu, zaplatil by jen manipulační poplatek a reálně dodané množství energie. Není to přeci problém, kapacitu hlásí kdejaká minibaterka v telefonu.
A proč je v titulku větrník?
Protože se hodí. Za normálních okolností je větrník vrah energetické soustavy. Vyrábí si, kdy se mu zachce a když se mu chce, klidně dodá tolik energie, že to vyhodí pojistky. Z hlediska vesmíru to není tak dávno, co vichřice nad Severním mořem málem zhasla celou Evropu, protože se německé větrníky roztočily až moc.
Říká se, že regulovat větrník není jednoduché. Odpojit ho je nevhodné, protože z toho dostávají účetní tik a špatné sny. Snížit výkon velké elektrárny jen tak, protože je nad Vysočinou vichřice, nejde. A akumulovat energii je obtížné. Kdo se má na vítr spoléhat, nebudeme vypouštět Dlouhé stráně podle předpovědí, které rozloží tři měsíce starý sopečný výbuch.
Ale když se nedá energie větru uložit ve vodě, šla by přece uložit v autě.
Pokud by nabíjecí stanice standardně odebíraly určité nasmlouvané množství energie, díky kterému by nabily svou zásobu za daný čas, mohly by za vichřice dostat bonus od lokálních větrníků. Nabít rychleji a ještě mít energii třeba se slevou, vždyť by elektrárnám řešily jejich problém.
Jenže, kdo do toho šlápne, to je otázka...
Takže. Kritici si napsali svoje a já s odstupem času (23.03.2010) připojuji: Na frankfurtském autosalonu 2009 představil Renault elektromobil s vyměnitelnou trakční baterií...
Zbyněk Čáp
Chybí základní léky?
Mému pozorovateli se nějak pletou časoprostorové roviny. Stalo se to tehdy a tam, nebo dnes a tady? Kdo ví...
Zbyněk Čáp
Svět v křivém zrcadle 11: Proč je důležité mít Filipa a gender
V magazínu Ona dnes vyšel článek, který problematiku široce rozebíral. Ale i když se tvářil umírněně, přesto mám dojem, že toto téma mělo zůstat v pracovnách psychologů. Ledaže...
Zbyněk Čáp
Flastr jako směrovka k lepším zítřkům?
Kolega dostal pokutu za parkování. Navenek oprávněně. Odstavil svůj vůz na pozemku soukromého vlastníka, který následně požádal městskou policii o ochranu svých práv...
Zbyněk Čáp
Co vy na to, senátore Palpatine?
Co by tento filmový padouch, popkulturní prototyp intrikánského tyrana, řekl na biologicky nepředurčenou sexualitu?
Zbyněk Čáp
Inovované vzdělání. Co se nevejde do nového dějepisu?
Ve jménu vzdělávání ve finanční a informační oblasti se mají ořezávat jiné, zbytné předměty. Například hudební a výtvarná výchova a dějepis...
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Poslanci schválili zkrácení doby oddlužení z pěti let na tři roky
Přímý přenos Zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři roky pro všechny dlužníky, nejen pro...
Proč klesá kondice žáků? Malotřídkám chybí tělocvičny, Praze a Ústí učitelé
Po alarmujících výsledcích testování kondice žáků se Česká školní inspekce zaměřila na analýzu...
Rozkol nacionalistů. S AfD nechce být ve frakci Le Penová ani česká SPD
Zástupci francouzské strany Národní sdružení (RN) prohlásili, že v příštím europarlamentu nebudou...
Rusko chce zabrat větší část Baltu, znervózňuje Finy a Litevce. A popírá to
Ruské ministerstvo obrany navrhlo revizi hranic ruských teritoriálních vod v Baltském moři,...
- Počet článků 68
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 829x