Podnikatelé a podnikavci

I když se označení podnikatel a podnikavec často používají jako synonyma, tak jejich význam je různý a je třeba rozlišovat mezi podnikatelem baťovského typu a čecháčkovským podnikavcem (tzn. mezi chytrým člověkem a chytráčkem).

Rozdíl mezi podnikatelem a podnikavcem se v praxi vyznačuje ve stylu podnikání, v respektování vyhlášek či zákonů a také v přístupu a dodržování nepsaných pravidel etiky podnikání a morálky.

Podnikavost je definována jako dovednost, šikovnost, zručnost či vynalézavost. Jedná se o vlastnost spíše intuitivní a vrozenou, ke které není potřeba studia. Je to charakterová vlastnost, schopnost, umění a motivace nacházet, vytvářet a využívat příležitosti pro zabezpečení prosperity podnikatelského subjektu bez ohledu na řešení problematiky financí, produktu, struktury organizace či zpětné vazby od zákazníka.

Podnikatelství je definováno jako dovednost k organizování činností s materiálovými a lidskými zdroji ve finanční, věcné a časové rovině. Je to organizačně-inovační proces a navzdory tomu, že prakticky je podnikatelem, každá fyzická nebo právnická osoba zapsaná do obchodního rejstříku, tak „skutečným“ podnikatelem je ten, kdo se snaží vyřešit problém pro co největší počet lidí a jeho řešení (tzn. produkt či služba) je lepší či levnější. Podnikatel slouží svému zákazníkovi, pracuje pro něho, investuje do něho svůj vlastní čas, energii a talent. Smyslem této činnosti je vznik přidané hodnoty a realizace zisku.

Podnikavec je oproti tomu ten, který čerpá zdroje, fondy či granty v jakékoli formě a který jen využívá vzniklé příležitosti bez dlouhodobého záměru v poskytování produktů či služeb. Místo uspokojování zákazníků mu jde o jednorázové využití z důvodu svého vlastního zabezpečení (tzv. být za vodou).

Úspěšný podnikatel – ne živnostník, spekulant či podnikavec – je tvůrcem lepších produktů a služeb, kterými řeší problémy lidí a zlepšuje kvalitu jejich životů. Svou činností přidává hodnotu druhým, a tím i sobě. Lidé, kteří ubírají hodnotu druhým, aby přidali hodnotu sobě, nejsou podnikatelé a nic na tom nezmění ani výše jejich zisků a nabytá prestiž. Mohou vydělat velké peníze, ale ty z nich neudělají podnikatele.

V září 2010 bylo na webu podnikatel.cz vybráno 5 nejvýznamějších českých podnikatelů v historii, kteří se dokázali prosadit doma i v zahraničí a formovali tuzemskou podnikatelskou scénu.

1. Tomáš Baťa (1876-1932)

2. Václav Klement (1868-1938)

3. Emil Kolben (1862-1943)

4. Emil Škoda (1839-1900)

5. Petr Kellner (1964 - současnost)

Zdroje:

Spíše podnikavci než podnikatelé (Milan Zelený)

Autor: Josef Zbořil | sobota 4.2.2012 11:50 | karma článku: 17,64 | přečteno: 2203x