Novinky železničního veletrhu InnoTrans 2014: Future Mobility Park

InnoTrans je přední světový veletrh dopravní techniky a koná se jednou za dva roky v Berlíně. Na poslední akci představilo své železniční průmyslové inovace 2515 firem ze 49 zemí, které byly shlédnuty 126 110 odbornými návštěvníky, kteří přišli ze 140 zemí. InnoTrans je pořádán Messe Berlín a je rozdělen do pěti sekcí - Drážní techniku, Železniční dopravní cestu, Veřejnou dopravu, Interiéry a Stavby tunelů. Desátý InnoTrans se bude konat od 23 do 26. září 2014.

Jak mohou být různé druhy dopravy propojeny inteligentními a ekologicky šetrnými způsoby? Jak mohou být přepravní potřeby lidí ve velkoměstech řešeny prostorově úsporným a efektivním způsobem? Tyto fascinující otázky přiměly k řešení, která jsou jak kreativní tak i vizionářské. Na InnoTrans 2014 bude nově zahájen Future Mobility Park ve kterém budou vystaveny tři výhledové dopravní projekty. Budou to cesty, jak budeme cestovat v budoucnosti?

 

Horizon: inteligentní a intermodální

Studio Globe představí Horizon, dopravní systém budoucnosti, který si klade za cíl odstranit zpožďování pomocí spojení různých druhů dopravy. Podle konstruktéra Ewana Alstona cestující nastoupí do Horizonu přes letištní rozcestník, tzv. SkyStation. Tam by nastoupil do kabiny, která by jej odvezla na okraj města, kde by pak nastoupil do SkyShipu, plně elektrického a samostatného letadla. "Co je u Horizonu jedinečné je to, že spojuje pozemní a leteckou dopravu bezproblémovým a dynamickým způsobem," říká Alston ze Studia Globe, které založili čtyři studenti designového výrobkového inženýrství z School of Art v Glasgow.

 

JPody: udržitelné a počítačově řízené 

V Berlíně představí firma Jpods inovativní koncept pro soukromě financovanou přepravní síť v Secaucus v New Jersey. "Jpodový systém hromadné dopravy přepraví cestující a náklad pomocí velmi lehkých, robotických, kabinových vozidel, která budou počítačově řízená a budou se pohybovat na nadzemních kolejích," říká Bill James, generální ředitel Jpods. Záměrem je provozovat tento systém pouze s 10 procenty potřebné energie pro automobily, autobusy a vlaky. "Kromě toho, budou nad kolejemi namontovány solární panely, které shromáždí dostatek energie na provoz dopravní sítě bez potřeby vnějších zdrojů energie," říká James. JPody snížily náklady na ujetou míli vozidlem na 0,56 až 0,04 dolaru odstraněním parazitní hmoty automobilů a opakovaných rozjezdů a zastavování vozidel na silnicích. Kromě těchto významných zefektivnění JPody odstraňují dopravní zácpy a nehody. Zavěšením na nadzemní kolejnice je doprava čistší, rychlejší, bezpečnější a dostupnější. Solární kolektory montované nad kolejnicemi získají denně z jedné míle kolejnic energii pro ujetí více než 25 tisíc dopravních mil kabinovými vozidly. Energetická soběstačnost dělá systém odolným proti nárazům v zásobování energií. JPody se zaměřují na specializované dopravní sítě s finanční návratnosti kratší než 5 let.

 

TUBULAR: Vysokorychlostní bez kolejnic 

Vize systému hromadné dopravy firmy TubularRail z texaského San Antonia představuje vysokorychlostní vozidla, která jsou vedena nad zemí přes kruhy držené pomocí podstavců. Pomocí motorů a válců v kruhových budovách jsou vozidla poháněna, řízena a stabilizována, jak při nízkých, tak při vysokých rychlostech pomocí setrvačníků. Tyto podstavce jsou na zemi v rozestupech, ale není nutné žádné další kolejnicové nebo jiné spojovací struktury, ať už na nebo nad zemí. Pod zemí jsou vedeny elektrické a komunikační kabely, které spojují podstavce dohromady. Tento systém poskytuje efektivní, bezpečné a cenově dostupné dopravní řešení s obrovskými úsporami nákladů a nízkým dopadem na životní prostředí. Podle Joaquin Garza, generálního ředitele společnosti TubularRail je rozvoj "této koncepce vhodný pro vysokorychlostní cestování mezi městy a představuje cenově dostupnou městskou veřejnou dopravu".

 

Zdroje:

http://www.innotrans.de/en/Press/PressReleases/News_558017.html

http://www.innotrans.de/en/Visitor-Info/FutureMobilityPark/ 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Josef Zbořil | čtvrtek 4.9.2014 17:04 | karma článku: 8,40 | přečteno: 371x