Rozpory Bible (VII)
Když se jakkoliv kriticky podíváme na principy židovského soudnictví (Sanhedrin), musíme vidět celou řadu nesrovnalostí oproti biblickému výkladu procesu s osobou Ježíše.
V té době platily tzv. Halachické předpisy, které určovaly jednoznačně pravomoci soudů a výkon práva obecně. A co evangelium apoštola, to rozpor s tímto zákoníkem.
Netvrdím striktně, že apoštolové lhali. Ale jestliže mluvili pravdu, pak je nutné se tázat, proč byl Ježíš souzen proti všem pravidlům tehdejšího zákoníku. A samozřejmě: odsoudili ho židé? Anebo ti, jichž se jeho názor ekonomicky velmi dotkl? Anebo zfanatizovaný dav? A kdo jej zfanatizoval? Jednoho dne vjel do města na oslu a byl davy vítán. Aby pak po několika hodinách byl tímž davem vtržen na kříž a k smrti umučen.
Položme jen několik málo otázek a rozporů. Sanhedrin říká jednoznačně:
- V den sváteční se nesmí soudit, se ženou se zasnoubit, ani ženu zavrhnout. (Joma 5,2)
Ovšem podle srovnávacího (synoptického) výkladu evangelistů se proces s Ježíšem odehrál v hlavní svátek Pesachu (15. den nisanu). Svátek byl z hlediska židovstva význačnější, než běžná sobota. Judaismus v tom dni zakazoval chůzi delší, než 2 000 kroků. Joseph Flavius, jako dobrý pozorovatel té doby, to dokladuje dobře tak, že proto bylo jen v samotném Jeruzalémě přes 400 synagog.
Ale Matouš (27,1. 11.15) i Marek (15,20.21) píší, že se ten den sešla velerada. A znovu podle evangelií: Šimon Kyrénský se právě vrátil z pole… Obě tvrzení evangelií popírají toto datum, protože Šimon nemohl být ten den na poli a ani velerada se sejít nemohla. Leda by byli všichni rouhači a odpírači Boha. Nepravděpodobné. - Zákon Sanhedrinu (4.1) říkal dále, že hrdelní pře lze ukončit téhož dne osvobozením, nebo lze hrdelní rozsudek vynést až druhého dne. Ale Lukáš svědčí, že Ježíš byl odsouzen během jediného dne (22,53.54.66-71). Jedno z obou je lež.
- Izraelský zákoník (1,18) říkal, že židé měli odňato právo vykonávat rozsudky smrti už 40 let před zbořením chrámu v Jeruzalémě.
Ale Marek (14,64) tvrdí, že velerada vynesla nad Ježíšem trest smrti. (Někdo lže, nevím kdo.) - Sanhedrin (7,8) pokládal za rouhání vyslovení jména Boha (JHVH).
Ale Ježíš byl souzen za rouhání a vyslovení Božího jména. Ale Marek (14,64) i Lukáš (22,66-71) stvrzují, že se pouze vydával za Mesiáše, což podle židovského trestního práva nebyl žádný zločin. - Další rozpor lze nalézt v Sanhedrinu (3). Velerada podle něj měla právo zasedat mezi 9. ranní hodinou až do odpoledne kolem 15. hodiny.
Ale Marek píše (14,5372; 15,1), že velerada zasedala v noci, tedy mimo zákonem povolené úřední hodiny. (Lže Marek, nebo Řím?) - Ševuot (4,13) píše, že přísahat musí pouze svědek a nikoliv obžalovaný. A to se týkalo pouze sporů majetkových. U hrdelních zločinů se však přísaha nepřipouštěla. Ale Matouš píše (26,63), že byl k přísaze byl Ježíš nucen. Proč byl Ježíš volán k přísaze??? Stále více to vypadá jako politický proces – s jasně určeným cílem. A kde se Hitler a Stalin učili? Jen pochopili, že účel světí prostředek.
- Sanhedrin (5,5) říkal ve své době, že soudcem nesmí být nepřítel obžalovaného, ani k němu nesmí mít předsudky. A pokud si svědkové odporují, je nutné okamžitě proces bez rozsudku ukončit.
Ježíše zároveň žaluje i soudí jediný velekněz (svědčí o tom Marek 14,63). Svědci soudu si i tak vzájemně odporovali (opět Marek 14,56.59).
Stejně silná je pochybnost, zda se jednalo o soud, nebo o popravu. - Zákon té doby uváděl, že soudit se nesmělo jinde, než v jasně stanovené místnosti okrsku (dokonce je zmíněna kvádrovitost té místnosti). Nikde v historii není zmíněno, že by tomu bylo jinak. (Sanhedrin 11,2; Middot 5,4; Pea 2,5)
- Z toho odvinuto: velerada se prý sešla v domě velekněze (Marek to publikuje v 14,53-54).
- Pokud měl kdokoliv co říci k obvinění odsouzeného, musel být vyslyšen a ortel se rušil jako zmatečný. Jezdec vsedl na kůň a vše se anulovalo. (Sanhedrin 6,1 - a Daniel 13,44-49) Marně však Jidáš naříkal (Matouš 27,4), že odsoudili nevinného.
A jen okrajově zmíním, že židovské právo, pokud vůbec, mělo právo hrdelní test vykonat způsoby: ukamenováním, upálením, stětím a zardoušením (Sanhedrin 7,1). O křižování není ani zmínka. Použili jej Římané na 6 000 otroků a ještě jinak.
Celá Bible je jen účelová lež. Ale spousta lidí na celém světě jí slepě věří. Asi v tom smyslu, že cokoliv učiní, je v souladu s Boží vůlí. Nikterak! Všechno, co učiníte, je Vaší vinou, Vaší slabostí a všechno, co neučiníte, je též Vaší vinou. Netahejte Boha do Vašich chybných rozhodnutí. Vy sami se rozhodujete chybně.
Církve Vám jen ubírají odpovědnost za to, co děláte. Chcete být ovečkami, nebo lidmi se vším strachem z následků?
Petr Závladský
K poučení z krizového polistopadového vývoje ve straně a společnosti

Úspěšně znormalizovaný Ústav pro studium totalitních režimů vydal ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci na sklonku roku 2015 sborník odborných prací „Každodenní život v Československu 1945/48–1989“.
Petr Závladský
Dobrý den, můj přítel,

Je to občas veselé, když člověk někde zveřejní svou mailovou adresu, jak se dobré duše celého světa hned starají, aby člověk neživořil, nedřel tady za nějaký mrzký peníz, ...
Petr Závladský
Zálohování dat

Před pár dny tady uveřejnila paní Zuzana Součková článek o nutnosti zálohování dat. Jak pod jejím původním článkem, tak i na FB se objevila řada podnětů typu: „zálohoval bych, ale nevím kam“. Stručný přehled je takovýto:
Petr Závladský
One way ticket

Xenofobie je strachem z neznámého, ale my jsme (i díky informatice) velmi dobře informováni! Tedy se jedná o strach naopak ze známého, o strach z reálného nebezpečí. A samozřejmě pociťujeme odpor proti hrozícímu násilí.
Petr Závladský
Maličko o kavkách a také o lidech

Jsem jen z donucení filosof. Chtěl jsem si původně jen tak klidně žít své dny a dívat se na květiny jak kvetou a voní, vidět stromy jak kvetou a plodí, a sledovat ptáky jak zpívají, vidět, jak neúprosně po podzimu přichází zima...
Další články autora |
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Neblokujte protiruské sankce, udeřil Rubio na Maďary. Ti rázem ustoupili
Americký ministr zahraničí Marco Rubio kontaktoval svůj maďarský protějšek Pétera Szijjárta, aby na...
Jak Trump mluví s Kremlem? Prezidenti si volají jinak než obyčejní smrtelníci
Premium Pokud si myslíte, že americký prezident náhle řekne „vytočte mi Putina“ nebo si ho dokonce sám...
Masivní hřib nad Ruskem. Ukrajinci zasáhli základnu strategických bombardérů
Saratovská oblast se v noci stala cílem ukrajinských dronů. Bezpilotní stroje údajně zasáhly i...
Ukrajinci nabízejí na síti zbraně z války. Černý obchod bují už teď, bude to horší
Premium Samopal MP5 Heckler & Koch MP5 za 490 dolarů. Samopal 26 za 450 dolarů, samonabíjecí puška Taurus...
Těžký test, lehké přijímačky. Velké opakování z matiky přezkouší důkladně
Premium V uplynulých pěti dílech jste si mohli matematiku díky různým druhům úloh na přijímací zkoušky...
V Srbsku může kdokoli špehovat kohokoli. Bondovská technika je k sehnání snadno
Premium V Srbsku je snadné kohokoli špehovat. Může vás jednoduše sledovat partner, kolega, šéf nebo soused...
Je fentanyl příčina, anebo záminka? Za co všechno může a nemůže Čína
Už na počátku února se americký prezident rozhodl zavést dodatečné desetiprocentní clo na veškerý...

Koordinátor/ka PR - Oddělení komunikace a podpory ředitele
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha
- Počet článků 651
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1691x
Ale vidím, že se do toho „socíku“ chce většina lidí v tomto státě vrátit.
Seznam rubrik
Oblíbené knihy
- Bohatý táta, chudý táta (Robert T. Kiyosaki)
- Co je vidět a co není vidět (Frédéric Bastiat)
- Liberalismus (Ludwig von Mises)
- Cesta do otroctví (F. A. Hayek)
- Kapitalismus a svoboda (Milton Friedman)