- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Můžeme se dohadovat, který z nich je důležitější. Dnes převládá názor, že servis je tím nedůležitějším, čím se kvalita podniku posuzuje. Je to vcelku pochopitelné – servis přímo jedná se zákazníkem, který přináší peníze. Svým jednáním a vystupováním přímo ovlivňuje pocity zákazníka a je schopen do jisté míry i „vykompenzovat“ nějaká drobná pochybení např. kuchyně.
Kdybych měl vyjmenovávat základní věci, je to přinejmenším zdvořilost a úslužnost k zákazníkovi. Vedle psychologie také znalost jazyků, perfektní znalost pravidel stolničení a bontónu. Kdo jste viděli, nebo četli Hrabalova Anglického krále, vzpomeňte na vrchního pana Skřivánka.
Samozřejmě nikdo asi nečeká znalost maďarštiny, či obsluhu z pravé strany v klasické „čtyřce“, přesto i ta „čtyřka“ má zachovávat jakási pravidla. Ostudou samozřejmě pak je, pokud se pravidla nedodržují ani v „lepších“ podnicích.
Osobně se kloním k tomu, že právě úroveň servisu je jednou z velmi problematických oblastí našeho restauratérství. Majitelé si často najímají řemeslem zcela nepolíbené (nejen) mladé slečinky aby jim nemuseli příliš platit, a ty jim oplácí stejnou „medvědí službou“.
Abych jen neteoretizoval: jsme zemí pivařů, tak se podívejme zběžně na tuto oblast.
Jaké jsou časté chyby při podávání piva?
O pivu by toho šlo samozřejmě napsat o mnoho více.
Na dokreslení ještě dvě fotografie: podat zákazníkovi kávu (Kč 30,-) v tomto stavu je čistý zločin servisu proti zákazníkovi i majiteli.
A takto „jetý“ popelník je něčím podobným.
Podobně o neprofesionalitě servisu svědčí i „vyhánění zákazníků“ nadměrně hlasitou reprodukovanou hudbou, nebo záměrný „studený odchov“. Jakoby si ti číšníci neuvědomili, že jejich platy se musí odvíjet od spokojenosti zákazníka, od tržeb.
Ale podobně o neprofesionalitě svědčí i domněnka provozovatelů, že personál, či dodavatelé budou pracovat zadarmo.
Neprofesionální servis (výčep, kuchyně, vedení) je hrobařem každého pokusu prosadit se v gastronomii, nebo jiném typu pohostinství.
Další články autora |