Kdo tu vlastně ušetřil ???
Jak je v životě obvyklé, změny se dějí coby důsledek čehosi, co nefunguje, nebo co by mohlo fungovat ještě lépe. Většinou se k nim přistupuje s vidinou ekonomických úspor. Přistoupí-li k nim stát či samosprávy, je toto ekonomické hledisko zcela klíčové. Tak tomu bylo i v případě dlouho avizovaných změn v provozování osobní přepravy na železnici.
Jednoduše řečeno, národní dopravce ČD, který tu obstarával většinu dopravního spojení, se už začal jevit jako příliš velká pijavice. Stále nás vozí zastaralými vagóny, byť na jejich obnovu už za posledních 10 let vyčerpal téměř 5 miliard dotací. V poslední době rozjel i velice solidní byznys s proplácením dotovaného jízdného, což mu, pravda, populistická chemicko-agrární vláda velmi ulehčila. To je dalších šest miliard za rok z rozpočtu, které si mezi sebe rozdělí jednotliví přepravci. A kolik je to pro ČD, při jejím 85% podílu na přepravě, si jistě spočítá každý sám.
A tak se začalo volat po diverzifikaci trhu a umožnění vstupu dalších přepravců. Nic proti, hlavní je ušetřit. A tak se v některých krajích, na základě vysoutěžených cen, objevili další dopravci. Podívejte, jde to, kraj resp. stát, a tím přece i každý volič, rázem ušetří a budeme se mít všichni lépe...........
Ale je tomu vskutku tak? Podívejme se na realitu očima obyčejného cestujícího......
Pečlivě si, ještě před změnou, nastuduji jízdní řád. Trochu si zanadávám, protože obvyklé časy odjezdů zmizely v propadlišti dějin. No dobře, budu vstávat o deset minut dřív a vracet se o chvilku později. Ale jízdenku už si nekoupím. V pokladně, kam jsem chodil, zůstanou jen jízdenky pro ČD. Soukromý dopravce buď kukaň nemá vůbec, nebo ji teprve staví. Takže jedeme... Ale ouha, nesmí se počítat na přestupu s tím, že přípojový vlak bude na nějakou špinavou konkurenci v přestupní stanici byť jen minutu čekat. Nepřijel jsi včas? Jeď si čím chceš.
Navíc, po koupi jízdenky, se mi nezdá, že bych já nějak ušetřil. Kraj možná ano, ale cestující musí zkrátka počítat s tím, že bude tu ztrátu soukromého dopravce sanovat ze svého. To je daň za úsporu (někoho jiného) a za pohodlí. Ano za ten luxus, že soukromý dopravce poskytne pro přepravu či zálohu vlakové soupravy vypůjčené ze Slovenského technického muzea. Je to daň za to, že se můžeme v přímém přenosu koukat na přistavení vozu, který sice přijel, ale už pro závadu neodjel. Za ten pocit, když nás, s našimi dvěma vagónky, může odvézt lokomotiva narychlo vypojená z nákladního vlaku plného uhlí.
Večer můžeme zrekapitulovat: vstávám dřív než jsem byl zvyklý, vracím se později, někdy i výrazně, když kvůli dvouminutovému zpoždění musím čekat hodinu na další spoj, jízdenka je sice dražší, ale zase si jich můžu (teda musím) koupit víc, protože si je dopravci navzájem neuznávají a tato podmínka nebyla ani jako podmínka soutěže vypsané pro dopravce, zadek mě celou dobu mrzne, protože zkrátka souprava z roku 1967 špatně topí.
A o tom, že na trati, která byla před více jak deseti lety za těžký peníz elektrifikována, opět jezdí "vítězný a lepší" dopravce zase dieslovými lokomotivami snad ani nemluvě. Gretu na Vás !!!!!
Libor Zámečník
Pravda o pravdě, aneb jak se Vám líbí ??
V současné „koronovirální“ době by se tato kauza mohla rychle ztratit, tak bych k ní i já rád ztratil alespoň pár slov.....
Libor Zámečník
Jsme výjimeční, ne že ne !!!
Přesvědčím Vás na příběhu. Příběhu Vašeho známého, který k Vám přijel na návštěvu ze země, kde zákony mají hlavu a patu a kde je zcela normální zákony ctít a dodržovat jako etalon, který platí.
Libor Zámečník
Kde sankce nepomáhají, protože nemůžou
Známe všichni pohádku, kde je nabízena jitrnice „jakou svět neviděl“..... A stejně tak nemůže fungovat sankce, kterou nikdo neudělil.
Libor Zámečník
Pyrrhovo vítězství v plné své nahotě....
Střídat či nestřídat?? Erotomani prominou, ale dnes to je opravdu o něčem jiném. Řeč není o polohách, ale o čase !!!
Libor Zámečník
Jak je výhodné býti neschopným……….
Pochybujete o tom? Já ne. Tímto opět zabředávám do témat, kterým jsem se chtěl vyhnout. Ono to ale tak snadno nejde. Jak trefně kdysi nastřelil Zdeněk Izer : „ Chtěl jsem tu říct vtip o České poště, ale nevím, jestli by Vám došel"
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení
Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...
„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel
V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....
Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích
Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...
V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji
Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...
Prodej stavebního pozemku o výměře 1879m2, Vratimov, ul. Frýdecká
Frýdecká, Vratimov, okres Ostrava-město
3 500 000 Kč
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 870x