Kam se podívat na Kubě? Zkuste „Bubeníkův okruh“...

Nezřídka se mě známí i někteří čtenáři ptají, co se dá na Kubě vidět, co navštívit, aby viděli to nejzajímavější a udělali si o současné Kubě obrázek. Všem jednoznačně doporučuji: „Bubeníkův okruh“...

Kuba na dlani...

Co vše vás čeká a zažijete?

Zaručuji vám, že při něm navštívíte nejen světoznámé turistické letovisko Varadero, ale také i hlavní město Havanu, projedete další kubánské provincie, uděláte zdvořilostní návštěvu u místních disidentů, předáte si navzájem upomínkové předměty, povedete zajímavé konverzace, získáte sponzory vaší cesty a v neposlední řadě strávíte i pár nezapomenutelných dní v jedné z cel pravého a nefalšovaného kubánského vězení...

Doporučuji také ponechat odlet u letenky otevřený, protože datum vašeho návratu bude záležet až kam sahají vaše známosti ve sférách české politiky. (Pozn. pro případná vyjednávání o vašem propuštění zkuste nejprve kontaktovat kancelář p. Pitharta, který má hluboké zkušenosti s podobnými případy..)

Jak se na okruh připravit?

Jednoznačně je nejlepší nevydávat se na takovou cestu v jedné osobě. Doporučujeme nějakého dobrého kamaráda nebo známého, v kterého máte opravdovou důvěru, víte, že se na něho dá spolehnout a který pro vás oba předpřipraví plán toho co bude následovat...

A jaký je konkrétní program tohoto nevšedního okruhu?

Autorem harmonogramu této okružní cesty po Kubě i se všemi názvy měst a hotelů je průkopník tohoto typu cestování po Kubě - Ivan Pilip, který vše detailně zaznamenal při své deklaraci u kubánských autorit v roce 2001 a kterou vám po zkrácení předkládáme:

„...sešel jsem se s Janem Bubeníkem v parlamentní kanceláři před vánocemi, potvrdili jsme cestu na začátek ledna 2001 a nechali vyřídit formality. Oba jsme obdrželi turistická víza 15. prosince 2000 na Kubánském velvyslanectví v České republice. Pro mne jsem také rezervoval letenku na let společnosti Swiss Air, zatímco můj přítel tak učinil u letecké společnosti mé země, neboť jako stálí zákazníci obou společností jsme získali zvýhodněné ceny.

Šestého ledna po příletu do New Yorku jsem přijel do hotelu Best Western kolem dvaadvacáté hodiny a po ubytování v pokoji 618 jsem sešel do haly, kde jsem se hodinu nato setkal s Robertem Ponichterou z organizace Freedom House, s nímž jsem se pozdravil a asi za dvacet minut dorazil Jan bubeník, který přicestoval z Prahy předešlého dne. V té chvíli jsme se všichni tři domluvili, že se sejdeme za půl hodiny u vchodu do hotelové restaurace.

Během večeře nám Bob Ponichtera potvrdil, že je členem Freedom Housu a že podle toho, co je známo jeho organizaci, na Kubě se porušují lidská práva, proto (Freedom House) potřebuje, abychom se sešli s lidmi nebo skupinami zabývajícími se sledováním tohoto tématu z  pozic nenásilné opozice, čímž neporušují žádný zákon, i když mi bylo jasné, že pokud tak činí kritickým způsobem, logicky jsou považováni za opozici vůči kubánské vládě a my můžeme mít kvůli setkání s nimi problémy. Na tomto setkání nám Bob Ponichtera předal průvodce po Kubě, tři turistické mapy, jeden list papíru bílé barvy se seznamem asi deseti osob, které máme kontaktovat, vypracovaný zjevně na mikropočítači s laserovou tiskárnou, jeden list s fotokopií několika vizitek půjčovny automobilů a pronájmu bytů na Kubě a předplacenou používanou  kartu ETECSA...

... Bob Ponichtera zdůraznil, že máme vést široký dialoga pokud se budou tito lidé ptát, vysvětlit jim současnou situaci v České republice, jaké změny provedla, jaký byl systém před těmito změnami, a doporučit jim, že není vhodné zmiňovat se o Freedom Housu a dalších organizacích jako je Kubánsko-americká národní nadace, protože nemají u Kubánců dobrý zvuk.Po chvíli jsme se odebrali do pokoje Boba Ponichtery ve druhém patře hotelu, kde nám předal několik lahviček s léky, dvě krabičky s tužkami a dvě s jednorázovými propisovačkami, přenosný mikropočítač, manuál, diskety, CD a kabely pro různé zapojení, abychom je předali kterékoli z osob, s nimiž budeme na Kubě hovořit. Dodal, že po návratu se opět sejdeme, ale ve Washingtonu, USA, abychom si pohovořili o výsledku cesty.

Ponichtera nám dále předal 1400 dolarů na výdaje na ubytování a pronájem vozů, které jsme měli vyúčtovat platebními doklady po návratu do Washingtonu, a zdůraznil nám, že máme se zmíněnými předměty zacházet opatrně a převážet je ve svých zavazadlech, jako by byly naším vlastnictvím...

... 8.ledna při příletu na mezinárodní letiště José Martího jsme si rezervovali pokoj v hotelu 4 Palmas na Varaderu a pronajali turistický vůz, jímž jsme dojeli až do centra Havany, zastavili se v hotelu Parque Central, abychom zjistili možnosti ubytování po návratu z cesty po centrální oblasti země, kterou jsme plánovali. Na několik minut jsme zastavili v oblasti Prada a nábřeží Maleconu a pak pokračovali v cestě do zmíněného hotelu, kam jsme přijeli cca v 18 hodin.

Na Varaderu jsme zůstali do desátého a věnovali se čistě turistickým činnostem. Odtud jsme pak odjeli, protože počasí nebylo vhodné pro letní rekreaci a přímo v hotelu jsme se dozvěděli, že můžeme zamířit na jižní pobřeží provincie Matanzas a navštívit pláže Playa Larga a Girón.

Téhož dne jsme vyrazili do provincie Cienfuegos, ubytovali se v hotelu La Unión, prošli noční město. Nikoho zvláštního jsme nenavštívili.Další den jsme zamířili do Trinidadu, navštívili historické jádro a poloostrov Ancón, věnovali se vodním sportům a poobědvali v restauraci blízko hotelu Ancón, pak jsme pokračovali v cestě do provincie Ciego de Avila, kam jsme přijeli asi v 19 hodin. Zaparkovali jsme vůz před hotelem Sevilla, přeptali se na podmínky ubytování a pak povečeřeli v restauraci Don Pepe, kde jsme hovořili s nějakými rakouskými turisty, kteří nám doporučili, abychom přespali v hotelu Ciego de Avila.

Po večeři jsme použili jmen a adres ze seznamu, který mi dal Bob Ponichtera a které jsem si zapsal do svého elektronického diáře a s turistickým průvodcem po Kubě jsme došli až k bydlišti občana Antonia Femeníase, kde jsme se představili jako dva čeští turisté, že já jsem člen parlamentu České republiky, že plníme poslání Fredom Housu a že chceme také kontaktovat občana Juana Carlose Gonzáleze Leyvu.

Při rozhovoru s těmito osobami jsme si já i Jan Bubeník s nimi vyměňovali názory na politickou, hospodářskou a sociální situaci a situaci lidských práv na Kubě, jak pracují nezávislí novináři, na situaci opozice a rovněž jsme na jejich dotaz vysvětlovali aspekty bývalé Československé republiky a současnou realitu České republiky, ptali jsme se jich, zda potřebují pro svou činnost prostředky, přičemž zástupci opozice uvedli, že potřebují tužky, papír, kancelářské potřeby, počítače aj.

Tento rozhovor trval asi čtyřicet minut a Antonio Femenías nás rovněž pěšky zavedl k bydlišti Juana Carlose Gonzáleze Leyvy, který však nebyl v provincii. Antonio Femenías nám však navrhl, abychom navštívili občana Roberta Valdiviu, žijícího v blízkosti, a my jsme souhlasili.Nasedli jsme do vozu zaparkovaného před hotelem Sevilla a spolu s Antoniem Femeníasem jsme se vydali k bydlišti Roberta Valdivii, kde jsme se dozvěděli, že je delegátem Výboru pro lidská práva v Ciego de Avila, hovořili jsme o výše zmíněných otázkách a sdělili mu, že následujícího dne budeme pokračovat v cestě do provincie Camaguey, kde chceme navštívit další osoby, jež se věnují stejné činnosti, avšak napřed, v sobotu třináctého, se s nimi sejdeme, abychom jim předali nějaké předměty.

Kolem dvacáté hodiny v pátek 12. ledna 2001 jsme odešli do hotelu Ciego de Avila, kde jsme byli následujícího dne v ranních hodinách zadrženi migračními orgány. Předpokládali jsme, že to bylo kvůli setkáním, jež jsme uskutečnili se zmíněnými zástupci opozice předešlého dne.Z předmětů, jež jsme přivezli, jsme chtěli předat osobám v Ciego de Avila tužky, propisovačky a nějaké léky, avšak nebyli jsme rozhodnuti, komu předáme počítač a ostatní předměty, protože jsme se měli setkat i s dalšími osobami ze seznamu.

Bezpečnostní opatření, jež jsme podnikli při této cestě, měla ochránit osoby, se kterými jsme se měli setkat, protože jsem věděl, že vzhledem k opoziční kritice kubánského státu mohou mít problémy. Nikdy jsem si však nepředstavoval, že bychom porušovali kubánské zákony, neboť, jak jsem opakovaně říkal, tyto aktivity nejsou v mé zemi v současné době trestné.

Konečně chci vyjádřit, že jsem neměl v úmyslu porušit kubánské zákony, ani zvýšit rozpory existující ve vztazích mezi Kubou a Českou republikou, ani pak poškodit lid Kuby.  Uvědomil jsem si, že jsem byl využit Freedom Housem, protože mi nesdělili skutečné důvody, jež sledovali touto cestou.Protože nejsou další skutečnosti k uvedení, končí tato výpověď, která poté co byla přečtena a účastníky s ní souhlasili, byla pro řádný záznam podepsána.“

Vážným zájemcům o okruh „Po stopách Jana Bubeníka...“ , doporučujeme držet se pevně uvedeného programu včetně navštěvovaných osob, ubytovacích i stravovacích zařízení. Zážitek pak bude o to dokonalejší..

Autor: Martin Zamburek | úterý 2.9.2008 8:29 | karma článku: 12,80 | přečteno: 1490x

Martin Zamburek

Štěstí si za prachy nekoupíš, ale bez nich ho můžeš mít habaděj...

... alespoň to je možné vyčíst z přehledu zvaného "Index šťastné planety", který nedávno uveřejnila britská ekonomická společnost N.E.F. Měří v něm především psychologickou pohodu obyvatel v 143 zemích celého světa. Paradoxně v ní Češi, členové vcelku dobře prosperující Evropské unie, skončili téměř na samém chvostu, zatímco převážně chudí a bezmajetní Dominikánci na samé špičce - na místě druhém. V životní spokojenosti je předhonili jen v podobné situaci se nacházející, obyvatelé Kostariky...

20.7.2009 v 1:13 | Karma: 16,11 | Přečteno: 1522x | Diskuse| Společnost

Žijí si poslanci jako "prasátka v žitě"? aneb Poslanecké prebendy

Nésti poslanecké břímě, není určitě věcí jednoduchou. Má však bezesporu své výhody i výsady. Vyčerpávající a zodpovědná práce pánů poslanců zahrnuje mimo jiné i rozhodování o tom, kdo a kolik ze státních finančních sýpek dostane. Bylo by proto proti logice, aby pro samotného "pána mlynáře", nějaký ten "metráček žita" určen nebyl...

8.7.2009 v 3:59 | Karma: 32,32 | Přečteno: 4706x | Diskuse| Politika

Rada nad zlato: Nestěžujte si, nebraňte bloggery! Sníží vám karmu

Můj úterní blog byl upozorněním - stížností, na novou podobu webu idnes.cz. Nelenil jsem a po pobídce jiných, napsal ještě dodatečný "dopis" s mými výtkami, šéfům idnes.cz, panu Kaberlemu (toho času mino kancelář) a panu Hanákovi. Dočkal jsem se dvou věcí: dnešní odpovědi od pana Hanáka, kterou uvádím níže a také dnešnímu - snížení karmy na mém blogu (zda v tom má "prsty" ta samá osoba, ale nevím)...

3.7.2009 v 7:26 | Karma: 16,39 | Přečteno: 1719x | Diskuse| Média

Martin Zamburek

Nová tvář idnes.cz - místo kroku dopředu, tři kroky dozadu

Nemohu se nevyjádřit, k nové podobě www.idnes.cz. Nemívám ve zvyku hodnotit kvalitu, úroveň a vzhled webových stránek, ale v tomto případě musím učinit vyjímku. Shledávám totiž tento web do značné míry, jako svůj vlastní a jistě nebudu ani zdaleka sám...

30.6.2009 v 2:55 | Karma: 32,29 | Přečteno: 2414x | Diskuse| Média

"Sviňský" byznys s "prasečí" chřipkou

Minulý týden dostala "pravděpodobně" celá naše rodinka obávanou "prasečí" či "mexickou chřipku". Říkám záměrně "pravděpodobně", protože všechny podmínky k tomu, aby to byla ONA splněny byly, ale oficiálně nám to nikdo nepotvrdil. Ani vlastně nemohl, laboratoř je v zemi jen jedna a funguje teprve pár dní. Tamiflu jsme také neužívali, neboť k sehnání není a to ani na recept. Přesto jsme přežili...

10.6.2009 v 2:52 | Karma: 21,29 | Přečteno: 2099x | Diskuse| Ekonomika

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

ANALÝZA: Prázdné gesto. USA dotují Izrael miliardami, pár bomb nic nezmění

9. května 2024  11:27

Premium Spojené státy ve středu zastavily dodávky bomb pro Izrael v reakci na operaci v Rafáhu. Dopady pro...

Není tam garance, že to bude svobodná volba, kritizuje ve Sněmovně Babiš

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  11:25

Přímý přenos Na mimořádné schůzi se poslanci vrátili k návrhu pětikoalice na zavedení možnosti korespondenční...

Na střeše restaurace ležela mrtvá žena, policisté k ní museli po žebříku

9. května 2024  9:35,  aktualizováno  10:45

Mrtvá žena byla ve středu večer nalezena na střeše domu v ulici José Martího na pražském...

Politiky AfD napadla ve stánku skupina jejich odpůrců s transparentem

9. května 2024  10:35

Ve Stuttgartu, hlavním městě spolkové země Bádensko-Württembersko, byli napadeni dva politici...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

• Průměrná čtenost 2054x
Autor žije již 15-tým rokem mimo Evropu, od roku 2000 se usadil v Dominikánské republice, kde žije a má rodinu. Příležitostně psal reportáže mimo jiné pro časopisy Týden, Sirius, Dolce Vita a spolupracoval jako zpravodaj s českou pobočkou stanice BBC pro Karibik. Je autorem autobiografické knihy – „Klaunova zpověď“, která vyšla v roce 2004 v Čechách v nakladetelství DEUS.