Něco tady smrdí a je to PaCH (pomáhat a chránit)

Nechtěl bych být v kůži člověka, který zabil někoho jiného při dopravní nehodě. Kdo by asi chtěl, že? Jsem naštěstí stále jen ve své kůži, ale když se zamyslím, jsem v kůži člověka, který je alespoň minutu před nehodou. Taky totiž jezdím autem.

Jezdím téměř denně tam a chci se dostat zpátky. To je účel dopravy. Často také vozím své nejbližší a o to je moje motivace bezpečného návratu silnější. Dostat se v pořádku někam a zpět je pravidlo snad všech lidí a platí i v parku, na horách i v supermarketu. Zatímco srážka dvou nákupních vozíků způsobí maximálně zacinkání lahví a srážka osob v lampionovém průvodu snad jen vypálenou díru na kabátu, střet s automobilem přinese mnohdy i tu výše připomenutou smrt.

Je to proto, že se střetávají větší hmoty při větších rychlostech. Nejlépe to popisují fyzikální zákony a aby lidé předcházeli jejich nechtěnému uplatnění v praxi, vymysleli si pravidla silničního provozu. Tato pravidla pomáhají řidičům předvídat, co se na silnici bude dít. Nejlépe je to vidět na základním pravidle, že se jezdí vpravo. Od začátku platnosti tohoto pravidla už řidiči nepřemýšlí, jak se na cestě vyhnout protijedoucímu a mohou se více věnovat řízení.

Nad pořádkem a bezpečností na cestách bdí silniční policie, neboť dle slovníku cizích slov je policie „ozbrojený bezpečnostní sbor pro udržování vnitřního pořádku a bezpečnosti“ Dříve se to jmenovalo Veřejná bezpečnost (VéBé) a ještě dříve Sbor národní bezpečnosti (eSeNBé). Nyní, když už je to „jen“ Policie, se tak nějak vytratila ta bezpečnost. Nad pořádkem a bezpečností začínají bdít úředníci a politici, kteří vymýšlejí bodové zákony, vkládají tam nesmyslná upřesňující (nedrž mobil i když máme to nevěnování se řízení) a paušalizující pravidla (všichni musí svítit), a nařizují všude stavět kruhové objezdy, mnohdy se stejnou funkcí jako kruhy v obilí. S postupem času se Policie stává jen výběrčím novodobé daně, která se nazývá pokuta za přestupek v silničním provozu.

Jelikož je to zdánlivě jednoduché, začali politici používat k vybírání této daně i městskou policii, snadněji si tak doplňují místní rozpočty. Na tomto trendu se ihned začaly přiživovat firmy typu Czech radar, a.s., aby ruka zákona dopadla na nezbedné řidiče silou digitálně změřeného překročení povolené rychlosti a jim se odsypalo zajímavé procento z vybraných pokut.

Ale co je to vlastně přestupek? Všechno, co je napsáno v zákoně? Třeba i ta jízda vlevo, ne? Proč si tedy policisté nesednou do nějaké přehledné, ač úzké zatáčky, kde je plná středová čára a nevybírají? Je to levnější než radar, žádné starosti s cedulemi, foťáky určitě mají a za chvíli se narýžuje dost a dost, protože ruku na srdce, kdo si to aspoň jedním kolem nezkrátí a přestupek by byl na světě? Je to proto, že při přestupku by se mělo stát něco tak nějak víc?

Definice přestupku je dle §2 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích taková: "Přestupkem je zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v tomto nebo jiném zákoně, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních právních předpisů anebo o trestný čin.". To bychom měli. Zaviněné jednání to je, řidič řídí auto přes čáru sám a odpovídá si za to. Jako přestupek je to určitě výslovně označeno v zákoně, a teď jen jestli to porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti. Co je to tedy ten zájem společnosti? Dovolím si domnívat se, že zájmem společnosti v tomto případě je bezpečnost a plynulost silničního provozu. Pokud si někdo myslí, že zájmem je něco jiného, ať to napíše do diskuse.

A tady je ten první kámen úrazu, o kterém se chci více rozepsat - překročení povolené rychlosti. To je v očích policistů a úředníků vybírajících pokuty možná ten „nejhorší zločin“, kvůli kterému jsou schopni cokoliv, i popírat zákony a Ústavu České republiky. Nepřiměřenou rychlost ze statistiky příčin nehod si zaměnili s nepovolenou rychlostí. Ale nepřiměřená rychlost může být značně nižší, než ta v té chvíli povolená. Záleží totiž na okolnostech.

Nicméně dále se radostně instalují radary na příjezdové čtyřproudé silnice za značku obce, aby ukázali, kdo je v místě pánem. Rychlost 54 km/h roztáčí mašinérii správních řízení a penízky se sypou. Úseky, kde je měření prováděno, však musí být nyní označeny. V této chvíli past, kde úlovkem je pokuta, často sklapne naprázdno. Když už past spustí dobře, řidič je vyfotografován a pokutován, ačkoliv nedošlo k ohrožení žádného dalšího účastníka provozu a plynulost také nedostala na frak.

A aby toho nebylo málo, do ulic také vyjíždějí neoznačené policejní vozy, aby těm rychlejinežvevyhlášcejedoucím ukázali, že ruka zákona nehoní jen tak něco. Aby to byl pro řidiče větší adrenalin, vozidla nejsou označena, kvůli bystrozrakým má orgán v autě čepici raději na sedadle.

V Krnově se stalo asi něco podobného. Řidič či spolulezdec v neoznačené policejní Fabii s bradavicí radaru na přední masce zaznamenal, že vozidlo BMW jelo v noci rychle (možná 54 km/h, možná i 60 km/h – je s podivem, že nás o tomto neinformovala policejní mluvčí, vždyť to musí být zdokumentované a my bychom si oddychli, že policisti šli po krku tomu největšímu arcipirátovi silnic. Osobně si myslím, že si vybrali BMW jako příklad vozidla, kterým jezdí nejvíce medializiovaní piráti silnic nejčastěji, a ve vozovém parku příznivců policie je to auto nejméně zastoupené. Ale spíš se mýlím) a tak se vydali stíhat tohoto přestupce, aby ho jak se říká „udělali“.

Úkol ten nebyl snadný, neboť ho musí „dohnat a předehnat“ a zastavit plácačkou, neboť jejich vozidlo v zájmu utajení nedisponuje svítícími diodami uspořádaných do formace STŮJ. Naštěstí mají kroucenou dvoulinku, na konci zakončenou bambulí majáčku, a tak se mohou se svou Fabií 1.4 vydat úprkem nočními ulicemi stíhat BMW. Nezapomínejme, že řidič vozidla s právem přednostní jízdy je povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Do cesty se jim ale staví přechod pro chodce, což by nebylo tak smutné, kdyby po něm v té chvíli nepřecházela dvojice lidí. O tom, jak to dopadlo bylo napsáno dost, tak jen pár postřehů.

Na autentické fotce je nabouraná Fabie s tímto majáčkem na střeše. Zda je na vozidle nainstalována i siréna, nemohu posoudit, ale upřímně pochybuji při absenci ostatních zádržných verků. Idnes.cz uveřejnil, že „policisté krátce po půlnoci pronásledovali se zapnutým majákem a sirénou vozidlo BMW, které podle nich ohrožovalo bezpečnost silničního provozu“. Zdůraznil jsem slova „podle nich“. Tak nějak z toho cítím, že jsme v rukou NICH. Policie rozhoduje, kdo je vinen a nevinen. Nahrávají tomu i zákonné úpravy, kdy se nemusí hlásit dopravní nehoda, pokud škoda neřesáhne 100.000 kč atd. Policie si nepřijede „udělat“ toho, kdo prokazatelně udělal přestupek a vysokou majetkovou škodu jinému (a tím porušil tu zmíněnou bezpečnost i plynulost provozu), i když je zavoláte, ale vybírá si kavky jinde. Statistiky jsou lepší a lepší, nehod ubývá, všichni si mohou plácat po ramenou a sbírat ty správné, teď už politické, body. Zaplatí to přece pojišťovna, když má poškozený štěstí.

To je další aspekt smutné krnovské události. Odškodnění poškozených zaplatíte Vy i já. Proč? Vozidla policie totiž nemusí mít povinné ručení. Za škody odpovídá stát Vašimi daněmi.

Na závěr: "Muž a žena vstoupili na přechod zpoza křoví. Policista již nestihl střetu zabránit," sdělila mluvčí policie Pavla Tušková. Podle různých ohlasů na jiných serverech krnovští občani vesměs píší, že křoví bylo na druhé straně a že v blízkosti přechodu jsou otevřené podniky, u kterých je normální v pátek večer a v noci očekávat provoz chodců. Pomáhat a chránit se teď, dle mého názoru, scvrkává na pomáhat sobě a chránit kolegy.

Vy i já jsme z toho už před nějakou dobou vypadli.

 

Pro upřesnění: nejsem anarchista, ani právník, ani majitel BMW, zažil jsem střet s chodcem (který to přežil), platím daně a i ty pokuty.

Autor: Miroslav Zajíčekmiroslav | úterý 29.9.2009 7:31 | karma článku: 23,68 | přečteno: 1537x