Když nepochopení plodí nenávist

Nechci sahat do svědomí nizozemského režiséra Paula Verhoevena, ale myslím, že by se měl držet spíš UFO-brouků, než se pouštět do teologických témat. Jeho poslední nápad, vydat knihu o tom, že Ježíš byl počat římským vojákem, se totiž se dá spíše považovat za zoufalý výkřik stárnoucího umělce, který se k sobě snaží přitáhnout pozornost šířením skandálních výmyslů.

Ta pomluva ostatně není ani nová, ani původní. Bohužel je velmi vytrvalá a pokaždé se najde někdo, kdo se s její pomocí snaží odvrátit vlastní pomalou cestu do všednosti zapomnění. Už se neptá, kde se tahle informace vzala a proč mohla tak hluboko zakořenit. A možná mu ani nedojde, že svým "čistě vědeckým" přístupem jen kultivuje a zasévá další semínka nenávisti.

Ježíšův život, jeho učení, skutky a v neposlední řadě i jeho smrt a vzkříšení už od počátku vzbuzovalo stejně tolik sympatií jako antipatií. A Palestina doby Ježíšovi byla neméně žhavou půdou, než je dnes. Ve stejných kulisách, s trochu jiným obsazením se tu odehrávala stejně krvavá dramata. Výbušná provincie Římské říše měla tak zlou pověst, že úřad jejího správce byl pokládán spíše za trest, než za odměnu.

Na jedné straně nenávidění okupanti, jejichž plíživou pátou kolonou však byl veskrze příjemný, až dekadentní život v helénském duchu a rozvinutá filosofie. A na straně druhé jediní monoteisté široko daleko s náboženstvím hlásajícím lásku k bližnímu, přitom zavile trvající na svých hodnotách a elitářsky ohrnující nos nad každým neobřezaným. Těžko si vybrat tu správnou "stranu Síly".

A do toho přichází Ježíš bořící vše, co překračuje původní poselství lásky a víry v Jediného Boha. Ve velmi krátké době své mise obrací dosavadní víru novým směrem. Revoluce slovy a láskou. Z deseti přikázání vybírá dvě, které jsou základem ostatních. Léčí a uzdravuje nemocné, očišťuje zavržené. Rozšiřuje Starou smlouvu (Zákon) mezi Bohem a Abrahamem daleko mimo rámec vyvoleného národa. A v předvečer svého ukřižování uzavírá se svými učedníky Smlouvu novou, věčnou.

Není se čemu divit, že proti sobě popudí jak vládnoucí vrstvu židovstva, tak většinu vykladačů Zákona. A římská správa si může jen mnout ruce, protože doposud jednolitá skála do sebe sama vrazila klín. Po vzkříšení Ježíše Krista jsou farizejové a starší židovské obce v Jeruzalémě prvními, kdo začíná šířit pomluvy o Ježíši Kristovi. A vládnoucí Římané je svým přístupem jen legitimizují. Divide et impera v praxi. Jak o tom ostatně mluví i Evangelium podle svatého Matouše ve 28. kapitole:

"Když uplynula sobota a začínal první den týdne, přišly Marie z Magdaly a jiná Marie, aby se podívaly k hrobu. A hle, nastalo velké zemětřesení, neboť anděl Páně sestoupil s nebe, odvalil kámen a usedl na něm. Jeho vzezření bylo jako blesk a jeho roucho bílé jako sníh. Strážci byli strachem z něho bez sebe a strnuli jako mrtví. Anděl řekl ženám: "Vy se nebojte. Vím, že hledáte Ježíše, který byl ukřižován. Není zde; byl vzkříšen jak řekl. Pojďte se podívat na místo, kde ležel. Jděte rychle povědět jeho učedníkům, že byl vzkříšen z mrtvých; jde před nimi do Galileje, tam ho spatří. Hle, řekl jsem vám to." Tu rychle opustili hrob a se strachem i s velikou radostí běžely to oznámit jeho učedníkům. A hle, Ježíš je potkal a řekl: "Buďte pozdraveny." Ženy přistoupily, objímaly jeho nohy a klaněly se mu. Tu jim Ježíš řekl: "Nebojte se. Jděte a oznamte mým bratřím, aby šli do Galileje; tam mě uvidí."
Když se ženy vzdálily, někteří ze stráže přišli do města a oznámili velekněžím, co se všechno stalo. Ti se sešli se staršími, poradili se a dali vojákům značné peníze s pokynem: "Řekněte, že jeho učedníci přišli v noci a ukradli ho, když jste spali. A doslechne-li se to vladař, my to urovnáme a postaráme se, abyste neměli těžkosti." Vojáci vzali peníze a udělali to tak, jak se jim řeklo. A ten výklad je rozšířen mezi židy až podnes.
Jedenáct apoštolů se pak odebralo do Galileje, na horu, kterou jim Ježíš určil. Spatřili ho a klaněli se mu; ale někteří pochybovali. Ježíš přistoupil a řekl jim: "Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi. Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku."

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Dvořák | středa 23.4.2008 15:41 | karma článku: 16,13 | přečteno: 1618x