- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dejme tomu, že křesťanství je jako auto. Nekřesťané buď jezdí na kole nebo pěšky. (Upozornění - ekologický aspekt není předmětem metafory.)
Každý má právo vybrat si dopravní prostředek podle svého. Hádky mezi oběma skupiny (motorizovaní vs. nemotorizovaní) se často točí kolem uznání auta jako existujícího prostředku. Vypadá to, že se po nemotorizovaných chce veřejné prohlášení "ano, auta existují". Jenže jádro není ve "víře v auta", ale v tom, jestli se v nich jezdí nebo nejezdí.
A tady nemotorizovaným křesťané neumí prodat základní fakt. Na konci všichni dojedeme do cíle, každý se může rozhodnout, čím. Pokud nemotorizovaný poznal auto a rozhodl se na něj vykašlat, je to jeho svobodná volba. Ale dokud si myslí, že auto je "divné zvíře, co u domu sežere sousedy, někam s nimi odkráčí a večer je zase vyplivne," pak je povinností (ano, povinností) věřících snažit se mu ukázat, jak je to doopravdy. Protože pokud je křesťanovi šumafuk, že jeho známí, přátelé a nejbližší autem nejezdí, pak není to jeho vlastní auto v tak dobré kondici, aby někam dojelo. Těžko lákat zdatného cyklistu na výlet trabantem.
Takže milí nemotorizovaní - jsou trabanty, jsou mercedesy. Obojí se dá nazvat s přimhouřenýma očima autem, které pak ve vašich očích auta diskedituje nebo dělá přitažlivějšími. Vaše značka pak bude záviset zase na vás. Ale nejdřív to s auty zkuste. Zaprvé se pak nebudete divit v cíli, co se to ze "zvířete sousedů" vyklubalo, zadruhé budete moct odpálkovat motoristy ve svém okolí slovy "znám, chvíli jsem řidil, děkuji, nechci".
P. S. Každá metafora dotažená ad absurdum má mouchy. Zatím mě napadá jen to, že nemotorizovaní automaticky nevěří, že bude nějaký cíl, kde se bude počítat pouze dojezd autem (autem = přes osobní vztah s Kristem, roli nehraje formální příslušnost či nepříslušnost do skupiny). Jenže když nevěří na cíl, je pro ně auto automaticky "divným zvířetem". A automaticky spadají do kategorie, které motorizovaní nedají pokoj.
Další články autora |
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha