Změna v ekodani, aneb jak zase tahat peníze

Není to tak dávno, co díky Martinu Bursíkovi, coby ministru životního prostředí byla zavedena nová daň při přepisu vozidel - starších a "ekologicky" nevyhovujících. To že s těmito vozidly jezdí převážná část sociálně slabších, jaksi nikdo nebral v potaz. Hlavně ať platí. Od prvního října 2013 však budou platit ještě víc!

Máte felicii? Tak plaťte!

Bylo nádherné středeční odpoledne, když jsem se toulal jedním městským úřadem. U registru vozidel zrovna paní za přepážkou vysvětlovala budoucímu majiteli zachovalého auta, že je sice zachovalé a pro jeho účely (dojíždění do práce) dobré, byť staré, ale bude platit. Marně se novopečený majitel snažil poukázat na fakt, že v technickém průkazu už  je zapsáno: ekologický poplatek byl uhrazen. Od 1. října 2013 se totiž změnil zákon a tak: zatímco do 30.9.2013 se platila tzv. "ekodaň" pouze při prvním přepisu, nyní se bude platit vždy - při každém přepisu.

"Víte, úřadům se asi nelíbilo, že lidé platili málo, a že se s tím podvádělo," odvětila úřednice pánovi, který z peněženky za starou felicii vytahoval další 3.000,-Kč plus poplatek za přepis tj. 800,-Kč. Stačí jen podotknout fakt, že ještě v roce 2011 byla Škoda Felicie nejužívanějším autem v počtu cca. 400.000 registrovaných vozidel v ČR. Vezmeme-li v úvahu, že za dva roky ubylo 100.000 felicí (což je nereálné, ale prosím) a že jedno vozidlo byť jen jednou za svůj život ještě změní majitele, pak je to: 300.000ks x 3.000,-Kč ( u některých 5.000 u nejnovějších nic?) je to rovných 900 milionů vytáhnutých z peněženek lidí, kteří prostě na novější auto nemají. A to mluvím pouze o jednom druhu vozidla!

Jaký to bude mít efekt?

Češi jsou samozřejmě vynalézaví, takže se zvýší počet vozidel, která se nebudou přepisovat. Prostě se koupí vozidlo na smlouvu o půjčce a podobně a úřady opět pouze "utřou" nos.  Ten efekt ve výběru daně bude pouze ten, že to naštve neskutečně moc lidí, kteří opětovně budou rezignovat na politiku, politiky, volby, placení daní - zkrátka ztratí motivaci a přesvědčení o spravedlnosti.

Efekt neskutečného chaosu.

Všimli jste si, jak je nyní pan ministr Žák každou chvíli v médiích? Jak odvolává manažery kolem sebe, a jak svědomitě říká, že to není vůbec ale vůbec přece kvůli volbám? Jak se neustále točí okolo dálnice D1, protože se právě staví? ... Mám takovou teorii, že kdyby byl skutečně dobrým ministrem, tak nechá okamžitě zastavit rekonstrukci na D1 a prioritně nejprve postaví k tomu R35 v trase Mohelnice - Pardubice, aby se tak alespoň rozložila vytíženost dopravní tepny D1. Pak by se teprve mohlo rekonstruovat. Místo toho máme z D1 každodenní zácpu. Jak na silnici, tak pomalu i u řidičů. Někteří se pravidelně nedostávají do škol, do zaměstnání do podniků, prodlužují se dodávky zboží, zkrátka chaos.

Stejný chaos nastane nyní s levnějšími automobily. Lidé je prostě přehlašovat nebudou (pokud byl toto důvod výběru této daně a její zvýšení na každý převod, tak opravdu hloupy) a naopak je to ještě víc podnítí k "půjčování" aut atd. Výsledným efektem bude, že pán v mercedesu nabourá felicii u které se nebude vědět kdo je vlastník, čí je pojistka, kdo to řídí atd. Začnou se logicky prodlužovat věci ohledně vyřizování pojistek, přijde jejich zdražení, zkrátka nastane chaos, protože vlastník u téměř půl milionu aut bude vždy neshodný s uživatelem Mezi nimi budou také vznikat rozpory, protože jeden pojistku zaplatí, druhý ne, atd atd.  Bude v tom neskutečný chaos.

A konečný výsledek? Stát nevybere víc peněz, nebuďme naivní. Jen opět zkomplikuje život spodním deseti milionům.

 

 

Autor: Jan Vondrouš | čtvrtek 3.10.2013 11:14 | karma článku: 26,27 | přečteno: 841x
  • Další články autora

Jan Vondrouš

Trochu neférová Přísaha

22.2.2021 v 17:23 | Karma: 22,38

Jan Vondrouš

Arogance mocných nezná mezí

19.2.2021 v 12:01 | Karma: 29,38

Jan Vondrouš

Hamáčkova logika

30.7.2020 v 7:44 | Karma: 22,41