- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Původní idea byla, jak jsem napsal, zamezit "věčnému studování", zlepšit financování škol přimět studenty studovat takové obory, ve kterých najdou uplatnění.
Přesto naše vysoké školství chrlí tuny a tuny bakalářů a magistrů v oborech jako politologie, marketing a média, filozofie, zatímco do technických oborů, kde je už docela kritický nedostatek absolventů, se stále nikdo nehrne...
A přitom podstatná část těch filozofů, marketingových a komunikačních specialistů a politických vševědů si svá studia platí. A to nemalými penězi.
U nás máme přes 40 soukromých vysokých škol, a ani jedna, ano, přátelé, ani jedna není přírodovědného, natož technického zaměření.
Usuzovat z toho lze na dvě věci.
1) Matematika je takový strašák, že odradí i od poměrně solidní jisté budoucnosti
2) Čeští studenti dál budou spoléhat na to, že třeba zrovna na ně se štěstí usměje, někdo jim odpoví na nesmělou žádost o práci a přihraje jim skvělý job, "odpovídajíci jejich vzdělání".
Ergo počet takových blogů (zde) neustále poroste, stejně jako finanční náročnost českého vysokého školství. Naopak jeho úroveň půjde dolů.
Vraťme se k původní otázce. Školné nefunguje, protože se buď neplatí vůbec, a nebo je tak nízké, že to prostě studentům a jejich rodinám stojí za ten risk, za sázku na to, že se nakonec upíchnou v nějaké skvělé právnické kanceláři, reklamní agentuře či prestižním médiu.
Opravdu citelné školné tu opravdu citelně chybí. Dokud nebude, bude náš pokřivený vzdělávací systém produkovat absolventy se vzděláním pochybné kvality, v oborech, které nikdo nepotřebuje, zatímco technologická špička, se nám vzdaluje a montážní haly čínského typu už se na nás šijí...
Zaveďme školné. Vysoké, motivační a hned. Jiná cesta není.
Další články autora |