Regulace intimity: "Co tě sere? Nad čím se dojímáš?" ptají se herci
Regulace intimityT. Bartůňková
Proč nás tolik fascinují lidské příběhy, které jsou nám prezentovány jako pravdivé? Od Bakalářů, Pošty pro tebe po Big Brothera, Vyvolené a další různé reality shows založené na pozorování lidí, kteří prožívají to samé co my. Lásku, neštěstí, strach, bolest, nerozhodnost, rozzlobenost, rozpaky, zoufalost a tisíc dalších pocitů, stavů a nálad, do nichž se snadno můžeme vžít, protože věříme, že to, co se před námi odehrává, je pravda pravdoucí. Tohle nevymyslel žádný scenárista, žádný dramatik si nevycucal z prstu dojemnou story, to přece napsal sám život. Ale jak to můžeme s jistotou vědět? Jak se můžeme naivně domnívat, že na nás tvůrci nehrají nějakou habaďůru?
Dvanáct herců stojí v řadě vedle sebe, čelem ke svému publiku, jež jim v okamžení dává zpětnou vazbu. Jaké to je stát tváří v tvář desítkám lidí a vyprávět o tom, že kradu v obchodě, o tom, že nemám rád Rusáky, o tom, že mi umřela babička nebo o tom, jak se stydím za svou tloušťku či vyrážku? Jaké to je, když se vám lidi zasmějí, jakmile přiznáte, že jste panic nebo máte mokré sny? Naskočí vám husí kůže? Udělá se vám knedlík v krku? Zvlhnou vám oči? Nebo se vám rozbuší srdce? I to jako diváci můžeme vidět, neboť herci si po celou dobu představení předávají snímač tepové frekvence, jejíž křivku můžeme pozorovat nad jejich hlavami.
Mluví se o naprostých banalitách, ale i o vážných věcech. Stejně jako v životě. Sere nás, když někdo stojí na eskalátoru vlevo, sere nás vlastní neschopnost, sere nás přetvářka. Bojím se, že svý děti nedokážu správně vychovat. Miluju přijet po celonočním řízení ráno na svítání k moři. Miluju hudbu. Dojímají mě lidové písně. "Mě taky! Přesně! To samý u mě!" chce se křičet. Čím osobnější věci herci říkají, tím více se divákovi otvírají. Nenaplněná láska, homosexuální orientace, problémy s přáteli a rodiči, smrt bližních... Je vidět, že některá přiznání mají herci skoro problém vyslovit: musí se nejdříve zhluboka nadechnout, na chvíli se odmlčí, mnohdy přivřou oči, jako by nechtěli být svědky tohoto veřejného přiznání na pomyslném pranýři.
Jak funguje veřejná a zároveň intimní zpověď? Je to oxymorón nebo realita? Inscenace není založená na improvizaci. Herci nejprve vytvářeli seznamy na daná témata, poté je na zkouškách četli a pracovali s nimi. Znají tedy již svou reakci, kterou v nich dané téma vyvolává. Vědí, jaké téma je pro ně nejpalčivější a jaké je jen vtípkem pro zpestření. Je však rozdíl číst si svých třicet odpovědí doma sám, před spolužáky či před plným hledištěm. Okruh posluchačů je vždy jiný, což může vyvolat rozdílnou emoci. A schovat se do okruhu vnitřní samoty vždy nejde. Jak regulovat svou intimitu? Nezbývá než s pravdou ven a ztrapnit se do bezvědomí či se schovat za postavu, kterou si jako herec vytvořím.
A kde je nyní hranice herectví a osobního obnažení na pódiu? Díváme se na dvanáct životních příběhů, dvanáct lidí, kteří nám otevírají své duše nebo na dvanáct herců, jež si s námi pohrávají, jak se jim zlíbí? Hrají na nás, že jim dělá problém vyslovit jejich velké tajemství? Jsou ty slzy, dlouhé pauzy a přeskakování hlasu hrané nebo reálné? Nakolik jsou jejich emoce regulované? Získali už od nich odstup, poté co na zkouškách zopakovali tato nepříjemná sdělení stokrát?
Jak moc se divák vciťuje do herce? Jen kolem mě plakalo asi pět lidí, další alespoň šustili kapesníky nebo popotahovali. Plakalo publikum lítostí nad pohnutými osudy herců nebo nad těmi svými, které se jim v mnohém podobaly? Nakolik zde hrají roli zrcadlové neurony, nakolik soucit či sebelítost, že prožíváme to samé? Témata, kterým se v hlavě výhýbáme, jsou mnohdy dost podobná. Když je před námi někdo řekne nahlas, minimálně to s námi trhne. Když máme stejnou životní zkušenost, naše emoce (soustrast, vcítění se, lítost...) je ještě silnější. Ale co kdybychom se dozvěděli, že celá inscenace je jen výmysl? Texty jsou napsané někým jiným a herci jen říkají slova, která si vymyslel dramatik? Přistupovali bychom k celému dílu jinak? Plakali bychom nebo spíše kriticky hodnotili výkony herců? Vciťovali bychom se ještě? Bylo by nám herců líto?
Závěr inscenace beztak naznačuje, že vše je jen divadlo. Herci si mažou pod oči mast, jež je dožene k slzám, a poté si nasazují klaunské nosy, veselé brýle s falešnými nosy, tváře vycpávají míčky. Odhrnují oponu a objevují jeviště za forbínou. Předvádějí groteskní kousky a špíly, tváře stále mokré, úsměvy strnulé. Byla to vše jen hra?
Regulace intimity ale není jen plná ublížených, dojemných či láskyplných výkřiků, pracuje se také s rozehráváním některých témat. Vybraní herci většinou vystoupí o krok dopředu z řady a například zpívají, recitují, vypráví, tančí, cvičí, svlékají se, přehrávají scénku... Celek však působí velmi minimalisticky: scéna, vlastně jen forbína před červenou oponou, nahoře s dvěma divadelními maskami, světlo, které se skoro nemění, postavení herců v téměř nehybné řadě, jejich přirozená mluva, kostýmy připomínají běžné, trochu slavnostnější oblečení do divadla. Vše působí velmi intimně, nestylizovaně, komorně, citlivě a prostě.
Inscenace režiséra Jiřího Havelky, který je zároveň pedagogickým vedoucím 4. ročníku, otevírá spoustu otázek, odpovědi ale musí divák hledat sám. Je těžké hodnotit herecké výkony, když se před námi smazává hranice mezi dramatickou osobou a hereckou postavou. Zich by o této inscenaci možná napsal studii, jež by pozměnila dějiny divadlení teorie. Jak poznat, co je pravda a co ne? A záleží na tom? Jdu si psát seznamy toho, co miluju, co mě dojímá a co mě sere... Možná skrz sebe samu porozumím této inscenaci více. Možná skrz tuto inscenaci porozumím více sama sobě.
______
Premiéra: 10.1.2014 v divadle DISK.
Režie: Jiří Havelka, Asistenti režie: Tomáš Měcháček, Tomsa Legierski.
Dramaturgie: Jana Macíčková. Výprava: Lucie Wildtová
Hrají: Petra Majerčíková, Johana Matoušková, Pavlína Skružná, Daniela Šišková, Tereza Volánková, Michal Bednář, Jan Čtvrtník, Martin Dědoch, Patrik Holubář, Bořek Joura, Vladimír Polívka, David Ryska
Lenka Veverková
Jak jsem chtěla jít k psycholožce
Na každýho to jednou padne. Smuténka a pocit, že dneska je to fakt na hovno a spáchat sebevraždu je jediný rozumný řešení. Někdo to řeší heslem ráno moudřejší večera a jde se prostě vyspat, jiný si nalije o trochu víc rumu do čaje. Někdo zavolá kamarádce a popláče si na rameni, jiný prostě nemá čas takové blbosti řešit. V moderní době je ale časté, že prostě jdete k psychologovi.
Lenka Veverková
Jak jsem málem nejela na výlet
Vzhledem k tomu, že tento článek píšu již ve vlaku, můžeme si všichni zhluboka oddechnout a otřít pot z čela již u úvodních řádků. Pointa, nepointa, na svůj oblíbený film se koukáte stále dokola, i když už víte, jak dopadne. Nicméně, abych udržela jakési potenciální napětí, dosadila jsem do fejetonu detektivní zápletku a čtenáři se tak mohou po vzoru poručíka Colomba či majora Zemana ponořit do pátrání.
Lenka Veverková
Když nemůžu usnout
vstanu z postele a vyndám baterku z tikajících hodin. Když nemůžu usnout, vstanu, v koupelně si natočím vodu do sklenice a vypiju ji. Když nemůžu usnout, zatáhnu závěsy na okně. Když nemůžu usnout, vypnu notebook, protože mě ruší tři žlutozelená miniaturní světýlka úsporného režimu. Vypnu i televizi, na které malý červený puntík svítí jako reflektor.
Lenka Veverková
Jak jsem spustila alarm
V poslední době se mi až příliš často stává, že chci schovat hlavu do písku, otočit se na podpatku a zmizet, nikdy se nevrátit a spálit po sobě mosty. Do bezvědomí se ztrapňuji až příliš často. Jsem pro každou legraci a nevadí mi být veselým kašpárkem pro pobavení vícečlenného kolektivu, ale čeho je moc, toho je občas příliš.
Lenka Veverková
Dál to nepojede
řekl řidič, vystoupil z autobusu a začal něco kutit venku. Ostatní cestující se po sobě vyděšeně koukali a začali vytahovat mobilní telefony, já si otevřela notebook, abych napsala tento článek.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Nevítají přistěhovalce, jsou xenofobní, řekl Biden o Japonsku a Indii
Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...
„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás
„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....
- Počet článků 86
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10069x
Seznam rubrik
- Aktuální dění
- Art
- Fejetony
- Divadlo
- Filmy
- Fotoblogy
- Hudba
- Humr
- Jak...
- Knihy
- Osobní
- Příběhy
- Rozhovory
- Životní styl
Oblíbené blogy
- Optimistický blog Kláry Mandausové
- Zápisky Terezy Boehmové
- Skvělý Stanislav Wiener
- Klára Hüttlová tak trochu z červené knihovny
- Cestovatel Rudolf Havlík