- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
akvarel NG
Na první pohled působí expozice jako šnečí ulita, jež se sbíhá do středu výstavního prostoru a kde také kulminuje a zastavuje se v čase. Architekt Zbyněk Baladrán velmi citlivě vystihl autorům smysl pro kreativitu či hledání původu člověka, a to vše hlavně s hravostí a svobodou, která byla umělci navýsost přirozená. Z tohoto postoje také vychází umělcův výtvarný styl, jenž si za každého tvůrčího období uchovává punc ryzího primitivismu a syrového umění neboli art brutu. Vznikají tak převážně lidské figury obou pohlaví, které experimentálně zaznamenával na papír, kámen, dřevo, noviny nebo také do hlíny a jimi hlavně chtěl docílit nekonečného procesu hledání …
Expozice retrospektivně zachycuje vývoj Křížikovy tvorby, přátelství s Boštíkem, Picassem, Dubuffetem a ukazuje ho jako člověka, který si pevně stál za svými názory a nadějemi. Ukázkami prací zahraničních „velikánů“, které jsou součástí expozice, se Křížek svými impulsivními automatickými kresbami nebo naivními sochami zařazuje do kontextu mezinárodního poválečného umění. Jeho tvorba je bezejmenná, působí na diváka pocitově, znakově a v některých případech jen symbolicky. Přesycenost technik, zásahů, vrypů, pastóznost barev - to vše vypovídá o „neklidné“ osobnosti s přemírou fantazie a „dětským“ pohledem na život s nekonečným množstvím otázek.
Jan Křížek (1919-1985) a umělecká Paříž 50. let
Valdštejnská jízdárna
Výstava trvá do 29. září
Hodnocení: 80 %
Další články autora |
Na Širokých, Břeclav
2 125 000 Kč