Výstup na Bystrou

Výstup na nejvyšší kopec (2248m) v Západních Tatrách jsme podnikli sice již v září 07, ale sněhu bylo nahoře možná trošku víc než nyní v lednu. Bystrá se tyčí téměř na rozhraní Západních a Vysokých Tater, tedy uprostřed celého tatranského masivu. Je to úžasné místo s kruhovým rozhledem nejen na Západní a Vysoké, ale i na Nízké Tatry na jihu. Navíc, není tak extrémně oblíbená jako Roháče, takže se člověk nemusí bát, že půjde v procesí turistů :-)

Asi v půl deváté vyrážíme z parkoviště na Podbánském směr Bystrá dolina. Pohodlná lesní cesta vede asi půl hodiny po tatranské magistrále směrem na západ. Konečně jsme u směrníku, který ukazuje doprava a říká, že na Bystrou je to cca 4 hodiny. Prudší lesní výstup, mýtiny a už jsme u říčky se stejným jménem jako má dolina i kopec nad ní. Tedy Bystrá. Stále stoupáme proti proudu, říčka je dravá, vodnatá, napájena z tajícího sněhu, ketrý v Tatrách napadl již začátkem září. Lesy kolem řídnou, vidět jsou však pouze strmé travnaté svahy doliny. Říčka se mění potok, vysoké traviny kolem jsou polehlé, popálené od mrazu. Konečně se před námi něco zaleskne, zabělá a vykoukne zasněžená špička hřebene, že by náš dnešní cíl?

Pomalu se blížíme k závěru doliny, travnatý ráz je stále více kamenitý. Z dravého potoka se stal potůček, stezka se od něho odvrací, konečně vnímáme božský klid všude kolem. Nikde ani živáčka. Dostáváme se na rovinu na úroveň Bystrých ples, která se třpytí v samotném konci doliny pod skalisky Bystré a její mižší sestry Nižné Bystré.

Kolem dokola skály, klid, zbytky sněhu, slunce svítí jako v létě, temně modrá obloha nad námi. Fouká svěží větřík. Sedneme do trávy a vychutnáváme tyto okamžiky, které se nedají samozřejmě nijak popsat nebo jinak vyjádřit. Doplníme energii a vyrážíme směrem nahoru!

Je nutné vylézt na hřeben, po kterém lze dojít až na vrchol. Vede tam úzká klikatá pěšinka, která je ale zasněžená, takže se boříme do půl lýtek v mokrém firnu. Otevírají se úžasné výhledy západním směrem přes hřeben Nižné Bystré, pomalu vykukuje hřeben Otrhanců a nakonec v dálce Baraněc. Bystré plesa dole nejsou dvě, ale vlastně tři, pohled jak z letadla. Konečně jsme na hřebeni. Přiznám se, že nic tak úžasného jsem ještě neviděl. Na východě se z boku tyčí hradba špičatých skal Vysokých Tater, zasněžených, ozářených sluncem. Odhazujeme batohy, leháme a čumíme. Fotíme jak urvaní.

Pomalu se vydáváme po zasněženém hřebeni k ještě dost vzdálenému vrcholu. Čím jsme výš, tím je sousední Velká Kamenistá stále menší a pomalu odkrývá pohled na klikatý hřeben najzápadnější části Západních Tater-Červených vrchů. Ty potom již navazují na Svinicu, první štít Vysokých Tater.

Konečně jsme na vrcholu. Jsme na nejvyšším kopci daleko široko, vyšší jsou na východě až Vysoké Tatry. Vrcholová fotka, nahoře je už více lidí, Poláci z opačné strany Tater.

Rychle sestupujeme severním směrem na hlavní hřeben a dále do Pyšného sedla. Kamenistou dolinou obcházíme masiv Bystré z východu a po nekonečných dvou hodinách se vracíme zpět na parkoviště v Podbánském. Sundat ortézy a směr domov.

Autor: Michal Vavřík | čtvrtek 24.1.2008 8:00 | karma článku: 29,23 | přečteno: 3685x

Michal Vavřík

Nový prezident neví, co je milost nebo amnestie?

Nedoplaval náhodou Miloš Zeman k prvnímu ostrůvku negativní deviace, když ve svém prvním prezidentském projevu odmítl udělování milostí a vyhlašování amnestie?

13.3.2013 v 10:33 | Karma: 20,88 | Přečteno: 1004x | Diskuse| Společnost

Michal Vavřík

V zimě kupovat polobotky, v srpnu zimní bundu, je to normální?

Když jsem si nedávno kupoval v již končícím výprodeji poslední pár zimních bot a ve sportovní megaprodejně se v rohu tísnily 3, slovy tři páry krátkých, tedy zcela neprodejných běžek, uvědomil jsem si, že je asi něco v nepořádku s časem.

26.2.2013 v 7:06 | Karma: 20,35 | Přečteno: 1059x | Diskuse| Společnost

Michal Vavřík

Sobotko, morální nebezpečí z prodlení trvá již 20 let!

Zaorálku, Sobotko, máte pravdu, z hlediska právního žádné nebezpečí z prodlení nehrozí, z hlediska morálního jsou ovšem všechny termíny vyrovnání se s církevními restitucemi prošvihnuty již dávno.

25.2.2013 v 7:06 | Karma: 23,37 | Přečteno: 710x | Diskuse| Společnost

Vysoké Tatry na otočku-Koprovský štít

Z Ostravy je všude daleko. Existuje jediná výjimka, a to jsou překrásné slovenské hory. Již léta jezdíme do těchto nádherných končin, přírodního balzámu na duši, většinou "na otočku". Tentokrát byl zvolen Koprovský štít, můj prvovýstup.

26.7.2012 v 8:01 | Karma: 17,03 | Přečteno: 1285x | Diskuse| Cestování

Michal Vavřík

Další operátor nebude spasitel, aneb rozjímání v lese na pařezu

Obávám se, že čekání na dalšího operátora v českém éteru jako na novodobého spasitele, je přinejmenším bláhové, neli úplně zcestné. Jestli si někdo myslí, že bude nabízet technicky nadstandrdní služby za polovinu současné ceny, tak je, slušně řečeno, ťulpas.

9.7.2012 v 8:00 | Karma: 23,29 | Přečteno: 2010x | Diskuse| Věda

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Žhář z Kolumbie je amatér, ale žádný hlupák. Rusko ho nenajalo, tvrdí Blažek

16. června 2024  16:53

Cizinec podezřelý ze žhářského útoku v autobusových garážích pražského dopravního podniku nebyl...

Rock for People z pohledu policie: přestupky v dopravě a krádeže mobilů

16. června 2024  16:18

Na čtyřdenním festivalu Rock for People v Hradci Králové, který skončil v noci na dnešek, policie...

Chtějí posílit liberální křídlo. V boji o Senát vsadili Piráti na stará jména

16. června 2024  16:12

S podporou Pirátské strany bude v letošních senátních volbách kandidovat 11 lidí. Obhajovat bude...

Nemocnice začaly odmítat ukrajinské lékaře, počáteční nadšení pominulo

16. června 2024

Premium Těsně po napadení Ukrajiny Ruskem české nemocnice přijímaly tamní lékaře s otevřenou náručí a samy...

Martin Ryšavý oživil krásný ruský citát:"Snít neškodí, škodí nesnít".