Ekologičnost elektromobilů z pohledu energetika.

V oblasti tzv. elektro-mobility jsou novinky tak říkajíc denním chlebem. Mezi ty poslední lze zařadit plán na zákaz vjezdu aut se spalovacími motory do Prahy, nebo například plánované elektro-ekologické zdanění nafty v Německu.

Vše souvisí se snahou o snížení emisí oxidu uhličitého (CO2), které vznikají – mimo jiné – při spalování fosilních paliv a biomasy. Použití elektromobilů je součástí této snahy, přičemž velmi často to vypadá, že jsou všemocným a jediným řešením této problematiky. To je samozřejmě myšlenka zcela mylná. Pokud pominu vhodnost nebo nevhodnost elektromobilu z hlediska finálního uživatele, tak aby elektromobily byly ekologickým řešení, musely by být z  energetického hlediska vyřešeny tři základní problémy:

1 – bez-uhlíková výroba elektrické energie.

Tento problém se může zdát na první pohled vyřešen, ale prakticky tomu tak není. Máme sice k dispozici technologie a zařízení umožňující získávat energii tzv. bez-uhlíkově, navíc z obnovitelných zdrojů (slunce, vítr, vlny, geotermální energie, …), ovšem výroba, montáž, provoz a údržba těchto zařízení již bez uhlíkové nejsou. Takže pokud (hypoteticky) vyrobíme solární panel v Číně, která svůj průmysl energeticky zásobuje především spalováním uhlí, a pak pro přepravu do Evropy použijeme tanker poháněný diesel motorem, rozhodně o bez-uhlíkovém systému hovořit nelze.

2 – oddělení elektřiny produkované bez-uhlíkově.

V současné době je celosvětově většina elektrické energie získávána pomocí spalovacích procesů (uhlí, plyn, biomasa, benzín, nafta, …), pouze menší část tzv. ekologicky bez-uhlíkově z obnovitelných zdrojů. Jak ale poznat, zda uživatelsky odebíraná elektrická energie je ta ekologická? Tento problém není dosud uspokojivě vyřešen ani na úrovni lokálních zdrojů, tím méně na úrovni větších územních celků (třeba naší republiky). Jakmile je jakkoliv vyrobená elektrická energie zavedena do sítě, nikdo již nepozná, z jakého zdroje pochází. Nelze tedy prohlásit, že elektromobily jsou ekologické, protože jezdí na ekologicky bez-uhlíkově vyrobenou elektřinu. Možná, že dobití probíhalo právě v době, kdy výrobu elektrické energie zajišťovala spalovna hnědého uhlí. Představme si např. bezvětrný, chladný lednový den (těch je bohužel spousta a nejen v lednu). Teplota pod bodem mrazu, krátký zamračený den, většina lidí se snaží zůstat v teple interiéru budov. Spotřeba elektrické energie je v takové dny v principu enormní i v současnosti. A nyní si představme, že např. ve středočeském kraji se po páté hodině odpoledne vrátí z práce v Praze cca 10 000 lidí, všichni použijí elektromobily a po příjezdu je zapojí do nabíječek. Vzhledem k faktu reálné nedostupnosti bez-uhlíkových zdrojů z důvodu klimatických podmínek, by nárůst spotřeby musel být pokryt produkcí spaloven ….. To není fikce daleké budoucnosti, podobný blackout již v letošním roce zažili občané v severní Americe.

3 – skladování elektrické energie.

Současně dostupné systémy pro ukládání elektrické energie (od baterií po přečerpávací elektrárny) jsou poměrně složité, ekonomicky náročné a ztrátové. Principem moderní energetiky a základní podmínkou využití bez-uhlíkových zdrojů je koordinovat produkci a spotřebu tak, aby se v daný okamžik co nejvíce blížily. Bohužel bez-uhlíkové zdroje jsou primárně většinou vázány na klimatické podmínky (solární panel např. na denní světlo) a jejich produkci tedy nelze ani v čase, ani v objemu seriózně předvídat. Jejich provoz musí být jištěn spalovacími zdroji, které jsou na klimatických podmínkách nezávislé a lze je v čase i v objemu regulovat. Při plošném nasazení elektromobilů by to znamenalo, vznik špiček odběru navíc v době již současných špiček. Energeticky nejlepší provozovatel elektromobilu by tedy jezdil v noci a dobíjel přes den, a to jen pokud by ten byl slunečný, teplý a větrný ..

Výše uvedenými fakty jsem se pokusil dokumentovat, že elektromobily nejsou (a ani nemůžou být) jediným a vše spásným řešením. Snížení emisí CO2 je komplexní problém, pro jehož řešení musí být použito mnohem více cest, přičemž elektromobily mohou být pouze jednou z těchto cest. Problém lze přirovnat k tlouštíkově touze zhubnout. Pokud zvolí na první pohled jednoduché, snadno pochopitelné, radikální řešení, tedy přestane jíst, pak zemře nebo si nevratně poškodí zdraví (jako vedlejší produkt může i zhubnout, ale to mu již k ničemu nebude). Z vlastní zkušenosti vím, že ke kýženému úbytku váhy vede pouze a jedině komplexní řešení úpravy životosprávy, jídelníčku, pohybových aktivit, stresu, a tak dále a dále.

Současná snaha o donucení obyvatel k používání elektromobilů je tedy z energetického (i ekologického) hlediska více než diskutabilní.

 

Autor: Valtr Sodomka | úterý 26.11.2019 17:18 | karma článku: 47,44 | přečteno: 11218x

Další články autora

Valtr Sodomka

Komentář vodíkového dědka

První díl mapující dění v oblasti energetického využití vodíku. Subjektivní výběr zpráv a zajímavostí.

20.12.2023 v 15:34 | Karma: 13,91 | Přečteno: 244x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie

Valtr Sodomka

Kvalitní materiál ? aneb čemu lze věřit ?

V minulých dnech jsem se setkal s výrobkem, který byl, a částečně ještě je, klasickým příkladem matení spotřebitele.

6.2.2022 v 11:12 | Karma: 18,61 | Přečteno: 554x | Diskuse | Společnost

Valtr Sodomka

Green deal - aneb lze vystoupit za jízdy?

Poslední návrhy Bruselu v oblasti snižování emisí se díky mediální pozornosti staly široce diskutovaným tématem.

19.12.2021 v 17:58 | Karma: 21,27 | Přečteno: 732x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie

Valtr Sodomka

Povídání (nejen) o znalcích aneb jak zazdít dobrou věc

K prvnímu dni roku 2021 vstupuje v platnost zákon č.254/2019 Sb. o znalcích, který jsem přivítal, protože se mi na něm líbí systém zkvalitnění požadavků na znalce, ovšem bohužel „není růže bez trní“.

3.1.2021 v 12:46 | Karma: 14,36 | Přečteno: 564x | Diskuse | Ostatní

Valtr Sodomka

Uhelné kotle a kominická schizofrenie

Naší největší českou „ekologickou aktivitou“ jsou kotlíkové dotace. Pro "zúčastněné osoby" se jedná o tak lukrativní záležitost, že se jim i "rozštěpení duše" vyplatí.

8.6.2020 v 10:10 | Karma: 21,84 | Přečteno: 1213x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie

Nejčtenější

„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky

27. dubna 2025  16:27

Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

25. dubna 2025  9:05

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...

Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze

28. dubna 2025  13:51,  aktualizováno  21:26

Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu....

Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout

22. dubna 2025  14:52

Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...

Americká letadlová loď uhýbala palbě, při manévru utopila stíhačku za miliardu

29. dubna 2025  9:31

Posádka americké letadlové lodi USS Harry S. Truman, která operuje nedaleko pobřeží Jemenu, si...

Co to je za čilého staříka? Otec Izraele se postavil na hlavu a ukázal železnou vůli

30. dubna 2025

Seriál Na pláži v Tel Avivu můžete narazit na podivuhodnou sochu: břichatého staříka v plavkách stojícího...

Můžou za to větrníky a soláry? Blackout ve Španělsku provázel i výpadek informací

30. dubna 2025

Premium Nic podobného ve Španělsku dosud nezažili. Pondělní blackout uvěznil desítky milionů lidí ve...

Chtěla jsem do politiky, ale zklamala mě. Aktivistka Haškovcová o klimatu i Gretě

30. dubna 2025

Premium Rozárie Haškovcová je ve svých 22 letech jedním z nejsilnějších hlasů šířících osvětu o změnách...

Znáte Labubu? Jak se čínský zubatý skřítek zakousl do lidských srdcí i recese

30. dubna 2025

V nekonečné řadě postaviček přicházejících z Asie jsou panenky jménem Labubu nejnovějším...

  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1565x
Ing.Valtr Sodomka je technickým garantem APOKS, energetickým specialistou, znalcem v oboru odvodu spalin a technickým ředitelem firmy Messy s.r.o.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.