V rychlosti maturitní didaktický test z ČJL - jaro 2017

Opravuji terciánské slohy, tedy stručně... Těžký, ale relativně korektní. Dlouhé texty, mnoho porozumění textu, středně pravopisu, tvarosloví, syntaxe... a velké množství jazykovědných a literárních pojmů, většinou vysvětlených...

 Texty v DT byly dlouhé a relativně náročné. S pojmy se většinou pracovalo (pojem vysvětlen, student měl daný jev najít nebo ho nějak aplikovat). Některé nevysvětlené pojmy mohly ovšem negymnazisty zaskočit (tipuji, že problémy budou s nepřímou řečí u Vančury (26), sonetem (12), odborným stylem a výkladovým postupem (17) a  přívlastek neshodný zřejmě také dost maturantů potrápí (30). Možná budou potíže i se stavbou verše a tropy (10).  

Nepotěšilo mě, že se vrátily ismy (futurismus, poetismus, surrealismus), Obecně totiž byla literatura omezena převážně na pojmy z literární historie a teorie a porozumění textu (kromě ismů a  sonetu ještě rým obkročný, personifikace, přirovnání, volný verš). Porozumění textu místy hraničilo s interpretací (11, hledání motivů zrání, osamocení, ubohosti a chamtivosti - ta chyběla a příčetní studenti otázku jistě zvládli).   

Některé jazykové otázky se mi vyloženě líbily - hledání anakolutu, zeugmy, atrakce a kontaminace - pojmy vysvětleny, příklady pěkné. I lexikální hrátky u Vančury mě pobavily, byly ovšem poměrně náročné (21-22).

Problém jsem měla obecně s textem k otázkám 27-31. U otázky 27 jsem dosadila větu B (Ve společnosti si nejsme všichni rovni.), ale pak jsem zjistila, že v dalších dvou větách se stále opakuje slovo společnost. Ta dvojitá stylistická chyba mě vykolejila, zvažuji, jestli by tam neměla být věta D (Prohřešky proti etiketě se nikdy neodpouští). Domnívám se, že tato úloha je mírně nejednoznačná - ale možná jsem něco nepostřehla nebo trpím jazykovým purismem. Počkám si na klíč.

Opakuji, letošní DT z ČJL byl těžký, ale relativně korektní. Nebyla v něm epizeuxis, výrazně nejednoznačné otázky ani zrádné interpretace. Kdybych měla porovnat původní DT základní a vyšší úrovně z roku 2011 a 2012, pohybuje se tento někde uprostřed mezi nimi. 

Každý rok se zatím zvedal počet propadlíků tak o 1,5%, loni z DT z ČJL propadlo 8,5 % studentů, tipovala jsem letos 10%. Teď ovšem zvedám odhad - myslím si, že letošní DT z ČJL nezvládne  možná i 11% maturantů.

A pokud si chcete osvěžit své češtinářské znalosti a podívat se, Z ČEHO vaše děti maturují, klikněte na: novamaturita.cz, testy a zadání, jaro 2017, ČJL, zadání didaktického testu a přesvěčte se sami:

http://www.novamaturita.cz/zadani-pisemnych-zkousek-2017-jaro-1404038443.html

Autor: Veronika Valíková Šubová | středa 3.5.2017 20:38 | karma článku: 22,86 | přečteno: 2503x