- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Zemřel Pavel Landovský.
Ano. To se lidem ve vyšším věku stává a nemíjí to ani lidi jakýmkoliv způsobem slavné.
A smrt s sebou často přináší nedůstojné projevy její účasti v naší blízkosti.
Stejně tak se to přihodilo i bonvivánovi par excellence panu Pavlu Landovskému. Někdejší chlapské fanfarónství dokázaly nemoci vychýlit do sinusoid vzteku, nesnášenlivosti s vlastní nemocí a nevyřčeného vzdání se v boji.
Situace, ve které se ocitl k smrti nemocný Pavel Landovský, se nadutě zúčastnil pan režisér Kačer a především sám sobě chtěl potrvrdit domněku, jak velkým je člověkem a nad to umělcem.
To vše ve chvíli, kdy se za přítomnosti kamer vtlačil do posledních dnů Landovského a obklopil zjevně nemocného tlupou herců ve složení Abrhám, Pucholt a Šafránková.
Celoživotní ego pana Kačera špatně zastírané přehrávanou skromností a patetickými proslovy dostalo zelenou.
Manipulace s umírajícím mužem se z této skupiny před kamerou vzdala jediná Libuše Šafránková.
Po oznámení režiséra, že chce udělat na divadle čtenou Landovského hru za jeho účasti prohlásila, že se nehodlá zúčastnit této večeře hyen a z projektu odešla.
Režisér Kačer, opojen svojí dokonalostí blahosklonně směrem k paní Šafránkové prohlásil, že je mu líto, že nepochopila jeho záměr a v „práci“ na uspokojení sebe samého pokračoval. A s ním, bohužel i pan Abrhám a pan Pucholt...
Za účasti filmového štábu nechal natočit dokument zobrazující cestu k tomuto opravdu „lidsky pochopitelnému uměleckému počinu“. Lanďák je můj největší životní přítel – pronesl pateticky s naučenou mokrotou kolem očí... Slzy to ale nebyly.
Tak lichoměrný přístup k opravdu už umírajícímu člověku jsem ještě v životě nezažil. Kor, když šlo o přítele největšího, jak pan režisér neopomněl několikrát zopakovat. A ani na filmovém plátně nepamatuju chování některého z hlavních hrdinů tak odporné, jako projevil v tomto nadmíru potřebném dokumentu právě Jan Kačer.
Manipulace s nemocným člověkem. Jeho degradace balená do slov pochopení a úcty k němu. Odporné poučování člověka doslova pár týdnů před jeho skonem. Absolutní nepochopení základní lidské úcty k nemohoucím. Nepochopitelné opíjení se vlastní dokononalostí a přehledem moudrého muže... Při sledování dokumentu hrůza střídala děs a děs střídal stud.
Nejsem fandou hereckého umění pana Landovského. Jeho smrt mě ale přirozeně zasáhla. A v tomto dokumentu jsem se o něm chtěl dozvědět třeba i něco víc, než jen to, že byl sprostej a disident.
Dostalo se mi ale tímto krátkým filmem potvrzení toho, co jsem si od doby, kdy jsem ho začal vnímat jako umělce, myslel o panu Kačerovi.
Patetický. Do sebe zahleděný. Sám sebe rád poslouchající umělec, který se díky svému egem získanému strachu z neúspěchu nepohyboval dále než zatuchlých vodách malých zastíněných tůních.
Včerejším shlédnutím jeho výkonu v jeho scénáristicky připravném díle jsem se v mých domněnkách o něm utvrdil. Utvrdil mě o nich on sám.
Někdy se přihodí, že se z Kačera stane obyčejný nadutý kačer.
Pozn. Dokument, který jsem včera večer shlédl na ČT2, byl uveden jako jedna z poct zemřelému Pavlu Landovskému. Jsem si jist, že by Pavel Landovský poslal pana Kačera, přípravný štáb i programového ředitetele televize za tento výkon do prdele.
https://www.youtube.com/watch?v=5tJg5BDcVmg
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!