Chce MŠMT vůbec najít klíč k srdcím českých učitelů?
Znovu a znovu jsou tlačeni do formálního dokumentu, znovu se používá terminologie, která je jim cizí a kterou oni nežijí a nechtějí žít.
Zkusím jednoduše vysvětlit. Školský zákon z roku 2005 stanovil, že u nás bude zavedeno tzv. dvoustupňové kurikulum, tedy státní a školní úroveň. Na státní úrovni byly vytvořeny RÁMCOVÉ vzdělávací programy (např. pro předškolní vzdělávání, základní vzdělávání, gymnázia, základní umělecké školy) a školy si začaly postupně vytvářet ŠKOLNÍ vzdělávací programy, aby podle svých podmínek personálních, materiálních i regionálních státní rámec naplnily.
Potíž byla v tom, že tuto práci většina škol nevzala za svoji, ředitelé škol i učitelé v tom viděli formální práci. Bylo totiž stanoveno, že nejvyšším cílem je rozvoj žákovských klíčových kompetencí a učitelé nechápali, jak mají kompetence (k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, pracovní, občanské) spojit se svými předměty, přišlo jim to odtažité.
Osobně jsem přesvědčen, že způsob dvoustupňového kurikula je správný, ale potřebuje silnou státní podporu, vysvětlování a motivaci zejména ředitelů škol. Celých patnáct let byla ovšem akcentována cesta formální, školy vytvářely dokument, s nímž nepracovaly, učitelé jej nesdíleli a mnohdy nevěděli, proč a kde jej vlastně mají.
ŠVP musí být příběhem každé školy, pouze společným úsilím jej učitelé mnohou vytvořit a naplnit. Podmínky pro to jsou od začátku reformy nachystány, státní rámec v podobě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání je solidní materiál a záleží jen na škole, kterým konkrétním učivem naplní svůj školní vzdělávací program.
V souvislosti s přípravou Strategie vzdělávací politiky 2030+ začal do popředí (podle mne zbytečně) vystupovat požadavek na snížení objemu učiva, hlavně lidé zvenčí se začali předhánět v označování toho, co se ve škole nemá učit, co je pro děti zbytečné. Nebudu to komentovat v tomto blogu, ale mnohdy šlo o populistická tvrzení mající zastřít základní problém, že žádná informace a žádné učivo se do žákovy hlavy nedostane bez jeho úsilí a že dlouhodobě snižujeme požadavky a nároky.
V těchto dnech MŠMT zveřejnilo dokument Hlavní směry revize kurikula základního vzdělávání, tedy plán přepracování toho RÁMCOVÉHO vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a dalo jej veřejnosti k připomínkám. Základní vizi cesty k dobré školní práci tam ovšem nenajdete. Vzdělávací politika na to nejde dobře. Znovu se začíná od cizelování definic, přidávání šipek do grafů, které nebude nikdo číst. Materiál, který dostává česká pedagogická veřejnost, neosloví a nezahřeje. To nejdůležitější tam chybí, pouze na několika řádcích je naprosto neadresně naznačena cesta k implementaci revize, tedy právě ona cesta k srdcím učitelů.
Pokud se budeme dívat na svět vzdělávání očima projektových rámců a prázdných slov, nemůžeme se posunout. Téměř stostránkový dokument vychvalovaný ministrem školství není východiskem k cestě autentických školních vzdělávacích programů. Přitom stačí tak málo – přesvědčit učitele, že to, co je prezentováno jako inovace kurikula, mohou ve své škole dělat skoro dvě desetiletí. Mohu na mnoha příkladech potvrdit, že ředitelé i učitelé se přesvědčit dají (a mnozí z nich od začátku jsou). Jen mohou být přesvědčováni pouze lidmi, k nimž mají důvěru a kteří jsou pro ně srozumitelní a autentičtí.
Václav Trojan
Michelangelovo řemeslo
Kde se bere v některých lidech ta drzost tvrdit, že učňovské obory nemají budoucnost? Kdo z těch, kteří se tak hlasitě otírají o prospěšnost a životaschopnost učňovských oborů nikdy nepotřeboval poctivého a pracovitého řemeslníka?
Václav Trojan
Cena vlastního dítěte
Pokud je pro některou dnešní mámu její dítě přítěží a nechce mu věnovat svůj čas, je něco hodně špatně...
Václav Trojan
Já chci, já chci, já chci…
Nechce se ani věřit, jakou hysterii vyvolaly nedávné přijímací zkoušky na střední školy a k jakým závěrům se mnozí komentátoři dostali.
Václav Trojan
Konečně to někdo povolaný řekl nahlas
Nedávná práva NKÚ naplno pojmenovala to, co se nerado slyší. Nejen ve vzdělávání se peníze házejí vidlemi z okna.
Václav Trojan
Ach, zase to hodnocení
Život plyne na můj vkus hodně rychle, přesto neuplyne snad ani hodina, abychom něco nebo někoho nehodnotili.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě
Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Prodej rodinného domu - Chřibská
Chřibská, okres Děčín
2 790 000 Kč
- Počet článků 43
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 483x