Vítězství, prohra a potenciál
Ano, opravdu je to ta automobilka, o které před třiceti lety kolovaly ve Velké Británii jízlivé vtipy a která (v kombinaci s mizernou servisní sítí) vychovala z mojí generace automechaniky amatéry. Ta automobilka, která sháněla v 90 letech jako chudá nevěsta nějakou bohatou západní firmu, aby posléze několik let tak trochu nesměle pokukovala po západních trzích. Ta automobilka, která nyní dokáže s přehledem konkurovat slovutné a legendární značce Mercedes.
A že to není samozřejmé, dokazuje v Auto Bildu jen o pár stránek dál Dacia, jejíž Duster naopak propadá jako sice levné a variabilní, ale velmi nespolehlivé auto.
A jak to shrnuli němečtí novináři? Doslova cituji: „Vítězný věnec pro Škodu a porážka pro Mercedes? Nedivme se, Češi postavili za férovou cenu velmi praktické a prostorné kombi pro každý den, které navíc díky lehké konstrukci parádně jezdí.“ Abych nezapomněl – ten Mercedes je o více než 300 tisíc korun dražší...
Prohra - pracovní skupina Mezinárodního měnového fondu načrtla černý scénář vývoje české ekonomiky. Pokračováním současné recese totiž nemusí být automaticky oživení, ale třeba pád do ještě větších potíží. Tak jako ve Slovinsku, Portugalsku nebo v Maďarsku.
„S ohledem na silně neuspokojivé výkony exportu v poslední době může být ekonomika zatažena hlouběji do recese. Pokud bude slabý růst pokračovat, poroste riziko, že se sám změní v dlouhodobý propad způsobený nižšími investicemi,“ cituje deník Insider ze zprávy renomované mezinárodní instituce.
Příčiny dalšího prohloubení recese jsou zřejmé. Tou hlavní je pokles exportu, který až dosud sanoval situaci na domácím trhu. Také reálně hrozí propad zahraničních investic, který by mohl být důsledkem stále rostoucích problémů v eurozóně.
Mezinárodní měnový fond pak naší zemi vytýká, že nedisponuje žádným vlastním modelem růstu a růstové impulsy očekává od 'Západu'.
Tedy podtrženo, sečteno – rozumíte tomu?
Jak je možné, že na jednu stranu dovedeme vyrobit auto stejně kvalitní jako Mercedes, které je o 300 tisíc levnější, a na druhou stranu nám hrozí další prohloubení recese? Proč je tomu tak?
V Boleslavi začalo všechno fungovat už v devadesátých letech. Privatizace zde klapla na výbornou – skoro jako v jediné (!) zdejší velké firmě. Nikdo nic netuneloval, a v čele podniku stáli od začátku profesionálové a špičkoví čeští a němečtí manažeři. Firma navíc nikdy neztratila svoje spojení s regionem. Německý investor tehdy vsadil na český potenciál a udělal dobře – nikdo sice „zázračně a přes noc“ nezbohatl, ale ze zadlužené a technicky zaostalé automobilky vznikla světová špička. Mladá Boleslav je dnes bohaté město.
Naopak v případě naší ekonomiky jako celku se potenciálem dost často plýtvá. Nejprve rozdala Klausova vláda průmysl (který samozřejmě měl své objektivní potíže) za hubičku různým Koženým. A teď, o 20 let později, se seškrtala Nečasova a Kalouskova vláda výdaje tak nesmyslně, že obětovala hospodářský růst, který nyní zažívají třeba na Slovensku nebo v Polsku.
Od roku 2006 se jen mluví o lepším podnikatelském prostředí, reformě škol, či aktivní politice zaměstnanosti a příslovečný skutek utek. Není pak divu, že spoustu vynikajících českých mozků roznáší v Anglii pivo, jak si tuhle povzdechl bloger Jiří Krám, namísto toho, aby celou republiku postupně měnily v jednu velkou Mladou Boleslav.
Jak z toho ven? Stejně jako před 13 lety, kdy se česká ekonomika vzpamatovávala z propadu po Klausových vládách. Investicemi. Tak jak se například za mého působení na ministerstvu průmyslu podařilo přilákat jinou automobilku, Hyundai, která přinesla práci a rozkvět do severomoravských Nošovic.
Mimochodem - pro vyznavače „pravicového“ a „levicového“ přístupu k ekonomice - udělali jsme tehdy de-facto to samé, co o čtvrt století dříve v Británii baronka Thatcherová. Na zelené louce vznikla díky ní automobilka Nissan v Sunderlandu. Továrna, která je dodnes považovaná nejen za nejdůležitější barončin investiční počin, ale i za příklad, jak zachránit tisíce pracovních míst zanikajících spolu s koncem výroby lodí.
Recept je tedy znám, vyzkoušen a funguje. Jediný rozdíl teď bude, že pokud nám dají voliči důvěru, tentokrát se budeme moci více zaměřit na podporu investic do moderních technologii. A jak doufám, první se přihlásí české firmy. Aby i ony mohly porážet pomyslný Mercedes.
Milan Urban
Rekonstrukce nebo dekonstrukce státu?
Nikým nevolená skupina lidí bez mandátu od voličů se s formulkami „my, a nikdo jiný, máme svatou pravdu“ snaží o prosazení jedné konkrétní podoby řady zákonů. Říkají si Rekonstrukce státu.
Milan Urban
Průmysl chce euro a průmysl nás živí
Průmysl nás živí. Češi nežijí z bankovního sektoru (i když někteří samozřejmě ano), nežijí ani ze služeb (i když někteří ano), ani ze zemědělství (někteří ano, ale těch je hodně málo). Asi 40 procent obyvatel země žije z průmyslu.
Milan Urban
Sedm miliard. Zase montovna?
Jedním z mýtů o české ekonomice je tvrzení, že je to tady samá montovna a logistický sklad, z čehož má země velké nic a lidé hodně málo. Ano, lidé mají málo – všichni víme, jak je to s platy v České republice.
Milan Urban
Boleslav není a nebude Detroit
Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.
Milan Urban
Těžit se má, „strategické“ zásoby nemají smysl
Ta otázka se znovu objevila v souvislosti s těžbou lithia v Krušných horách. Zase máme lidi, kteří říkají: Těžba je krádež, nechme nerostné bohatství dětem. Ekonomicky je to absurdní nápad. A připomíná Státní plánovací komisi.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Na Rychnovsku se střetl vlak s autem, tragickou nehodu nepřežili dva lidé
Při dopravní nehodě auta s vlakem v Čermné nad Orlicí na Rychnovsku zemřeli v úterý dva lidé. Na...
Poslanci rozhodují o zkrácení doby oddlužení z pěti let na tři roky
Přímý přenos Sněmovna schvaluje zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři roky pro všechny dlužníky....
„Neviděli jsme od něj nic než dobro.“ Írán se loučí s Raísím, hrozí Izraeli
Íránský duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí zahájil ráno za účasti desítek tisíc lidí smuteční...
Orlům volavým hrozí vyhynutí, kvůli válce na Ukrajině změnili migrační trasy
Orli změnili své migrační trasy vedoucí přes Ukrajinu tak, aby se vyhnuli oblastem bojů. Některá...
Prodej obchodních prostor na ulici Tkalcovská, Brno - Zábrdovice
Tkalcovská, Brno - Zábrdovice
3 900 000 Kč
- Počet článků 99
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 935x