Šrotovné 2: argumenty platí, stimulovat ekonomiku je nutné
Snad nejvíce důkladně reagoval na můj blog o přínosech šrotovného pro státní rozpočet Slovenska kolega blogger Richard Limburský. Rozcupoval na kusy čísla, která jsem uváděl, prohlásil, že jsem smíchal přínos DPH ze šrotovného z celkového DPH, které získal stát prodejem všech aut a uvedl oblíbený argument, že kdyby šrotovné nebylo, lidé by stejně peníze vydali na jiné zboží místo aut. Takže popořadě.
Čísla o přínosech šrotovného, která jsem uvedl, jsem doslovně převzal z článku Šrotovné se Slovensku vyplatilo, stát vydělal přes 12 milionů eur, který 2.9. publikoval server Hospodářských novin iHNed.cz. Uvedená čísla jsem si nepřepočítal, ani ve snu by mě totiž nenapadlo, že odborný ekonomický tisk nezvládne některé matematické úkony a přepočet kurzu. Moje chyba, měl jsem být obezřetnější a čtenářům se za ní omlouvám. Uvedené rozdíly v číslech ale rozhodně neznamenají, že přestal platit základní argument – slovenský stát vydělal v podobě vybraného DPH na šrotovném více, než kolik do něj formou dotace vložil.
Argument o tom, že šrotovné znamená zadlužování státu, tedy zůstává naprostým nesmyslem. U druhého protiargumentu by se měl naopak omluvit pan Limburský. Tvrdí, že jsem udělal fatální chybu a sám sebe usvědčil z nedostatku logického myšlení, když jsem do čísel o DPH zahrnul prodej veškerých aut, nejen čísel o DPH ze šrotovného. Já jsem ovšem jednoznačně napsal, že jde o DPH ze samotného šrotovného. Takže pane Limburský, já se naučím vše přepočítávat i po Hospodářských novinách, a vy se zas naučte pečlivě číst!
Sporný je konečně i třetí protiargument, tedy, že by lidé své peníze stejně vydali na jiné zboží, třeba elektroniku nebo zájezdy. Možná ano, možná ne. Neexistuje způsob jak to zjistit kromě rozsáhlého sociologického výzkumu. Úplně ale pomíjíme další přínosy šrotovného, kterými jsou třeba bezpečnější auta na silnicích nebo pozitivní dopad na životní prostředí. A pochopitelně sám boj s krizí – ta totiž skutečně existuje, a i když ji česká vládní pravice dlouhé měsíce bagatelizovala, bude trvat ještě mnoho a mnoho měsíců. Jiná cesta jak ji zkrátit, než stimulací ekonomik včetně šrotovného, zkrátka neexistuje!
P.S. Mimochodem, když už jsme byli u toho pečlivého čtení, na serveru aktualne.cz byl včera publikován článek z týdeníku Euro, který cituje slovenského ministra hospodářství Jahnátka, že „šrotovné pro Slovenskou ekonomiku význam nemělo“. Takže to vypadá, že šrotovné pohřbili i sami Slováci. Zdánlivě další argument proti.
Ale co doopravdy Lubomír Jahnátek řekl? Tady jsou jeho slova z května tohoto roku ze zasedání členských zemí EU: „Příspěvek státu ve výši 55 milionů eur neměl pro slovenskou ekonomiku mimořádný význam. Naše šrotovné pomohlo spíše výrobcům aut v České republice a Rumunsku. Šrotovné v Německu nebo Francii naopak pomohlo Slovensku," uvedl Jahnátek.Vzhledem k tomu, jaká auta si kupují Češi, by ale na rozdíl od Slovenska naše vlastní šrotovné bezpochyby pomohlo také přímo českým výrobcům.
Milan Urban
Rekonstrukce nebo dekonstrukce státu?
Nikým nevolená skupina lidí bez mandátu od voličů se s formulkami „my, a nikdo jiný, máme svatou pravdu“ snaží o prosazení jedné konkrétní podoby řady zákonů. Říkají si Rekonstrukce státu.
Milan Urban
Průmysl chce euro a průmysl nás živí
Průmysl nás živí. Češi nežijí z bankovního sektoru (i když někteří samozřejmě ano), nežijí ani ze služeb (i když někteří ano), ani ze zemědělství (někteří ano, ale těch je hodně málo). Asi 40 procent obyvatel země žije z průmyslu.
Milan Urban
Sedm miliard. Zase montovna?
Jedním z mýtů o české ekonomice je tvrzení, že je to tady samá montovna a logistický sklad, z čehož má země velké nic a lidé hodně málo. Ano, lidé mají málo – všichni víme, jak je to s platy v České republice.
Milan Urban
Boleslav není a nebude Detroit
Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.
Milan Urban
Těžit se má, „strategické“ zásoby nemají smysl
Ta otázka se znovu objevila v souvislosti s těžbou lithia v Krušných horách. Zase máme lidi, kteří říkají: Těžba je krádež, nechme nerostné bohatství dětem. Ekonomicky je to absurdní nápad. A připomíná Státní plánovací komisi.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“
O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...
Fica stále operují. Padlo pět výstřelů, ministr vnitra mluví o občanské válce
Přímý přenos Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica, který byl ve čtvrtek terčem atentátu, je...
Do mostu v Texasu narazilo plavidlo a poškodilo ho. Do vody uniká palivo
Do mostu v Galvestonu v americkém státě Texas ve středu narazilo plavidlo a do okolních vod uniká...
Na Slovensku není mír a smír, polarizace pokračuje, říká novinářka
Premium Slovenské vládní strany po atentátu na premiéra Roberta Fica slovně útočí na novináře. Přidávají se...
ANALÝZA: Rusko natahuje frontu do šířky. Putinova letní ofenziva začíná
Premium Vytváření nárazníkové zóny u hranic, nebo pokus o útok na druhé největší ukrajinské město? Nenadálý...
- Počet článků 99
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 935x