Snížení spotřební daně na PHM je opět na pořadu dne
O co jde? Ještě před pár měsíci byla kvůli zmíněné dani naše nafta nejdražší v regionu a autodopravcům se vyplatilo tankovat jinde. Mezi speditéry velmi oblíbený tahač Renault Magnum má v dálkových verzích obvykle dvě nádrže, do kterých se vejde 1 200 litrů nafty. Byla-li na Slovensku nafta o 2 koruny levnější než u nás, ušetřil autodopravce na jednom natankování 2 400 Kč. Pro dopravce krásné.
Ale pro nás, občany státu, po jehož silnicích tyto kamiony jezdí a znečišťují v něm ovzduší? Proto počítejme dál. Spotřební daň z litru nafty činí 10,90 Kč a 6,25 Kč byla stanovena DPH. Jedním natankováním „u sousedů“ tak přišel stát o cca 20 500 Kč. Těchto dvacet tisíc nemohlo být vydáno na naše dálnice nebo jakýkoli jiný vhodný účel.
Jenže ČNB „zlevnila“ korunu vůči zahraničním měnám o 10 procent a tak se najednou začalo zase vyplácet u nás tankovat, daň nedaň. Z pohledu státní pokladny je ta změna dobrá, ale kdybychom nechali daň nižší, mohly tyto peníze k nám přitékat už dávno.
Kolik nás tedy tento Kalouskův experiment stál? Odpověď získáme z počtu kamionů, které ročně projedou Českou republikou. Podle starších statistik by to mělo být kolem 450 tisíc kamionů ročně. Pokud možnosti tankovat mimo ČR využilo 50% z nich, státní pokladna přišla o nějakých 4,5 miliardy za rok.
To potvrdil i výběr spotřební daně. I když mezinárodní doprava rostla, po zvýšení daně z ledna 2010 příjem státu z pohonných hmot klesl. V roce 2011, kdy se změna spotřební daně plně projevila, se na dani z benzínu a nafty vybralo 81 miliard, což bylo o 400 milionů méně, než v roce 2010.
Bohužel ještě větší škody napáchala takto vysoká daň na konkurenceschopnosti naší ekonomiky a našich domácích dopravců. Téhož roku 2011 se prodalo nejméně benzínu od roku 2004 a motorové nafty nejméně od roku 2001. V obou případech to bylo meziročně o 10 procent méně. Za tak vysoké číslo nemohou ani úspornější motory, ani zoufalé předělávky aut na LPG. Dokonce za to nemohou ani obří daňové úniky.
Kromě zmíněného tankování dálkových kamionů v cizině za to může především slabá kupní síla domácností a firem, které si už nemohly dovolit další náklady. Vysoká sazba české spotřební daně z PHM nad průměrem Evropské unie tak zbrzdila především nás samotné. V koaliční smlouvě vznikající vlády je preambule, která slibuje, že v letošním roce nebudou změny v daních. Chápu to hlavně jako příslib, že se daně zvyšovat nebudou, a proto se přimlouvám se zato, aby v případě spotřební daně z pohonných hmot klesla daň co nedříve.
Jestliže chceme získat šanci na ekonomický růst, musíme stanovit naše daně tak, aby dávaly příležitost jak státu, tak i jeho jednotlivým občanům. A proto znovu otevírám téma snížení spotřební daně na pohonné hmoty, které se v předešlém Parlamentu s převahou rádoby pravicových poslanců prosadit nepodařilo.
Milan Urban
Rekonstrukce nebo dekonstrukce státu?
Nikým nevolená skupina lidí bez mandátu od voličů se s formulkami „my, a nikdo jiný, máme svatou pravdu“ snaží o prosazení jedné konkrétní podoby řady zákonů. Říkají si Rekonstrukce státu.
Milan Urban
Průmysl chce euro a průmysl nás živí
Průmysl nás živí. Češi nežijí z bankovního sektoru (i když někteří samozřejmě ano), nežijí ani ze služeb (i když někteří ano), ani ze zemědělství (někteří ano, ale těch je hodně málo). Asi 40 procent obyvatel země žije z průmyslu.
Milan Urban
Sedm miliard. Zase montovna?
Jedním z mýtů o české ekonomice je tvrzení, že je to tady samá montovna a logistický sklad, z čehož má země velké nic a lidé hodně málo. Ano, lidé mají málo – všichni víme, jak je to s platy v České republice.
Milan Urban
Boleslav není a nebude Detroit
Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.
Milan Urban
Těžit se má, „strategické“ zásoby nemají smysl
Ta otázka se znovu objevila v souvislosti s těžbou lithia v Krušných horách. Zase máme lidi, kteří říkají: Těžba je krádež, nechme nerostné bohatství dětem. Ekonomicky je to absurdní nápad. A připomíná Státní plánovací komisi.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Fica stále operují. Padlo pět výstřelů, ministr vnitra mluví o občanské válce
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica, který byl terčem atentátu, je mimořádně vážný....
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Všechny nás to zasáhlo. Situace je napjatá nejen na Slovensku, reagoval Fiala
Premiér Petr Fiala ve středu večer na CNN Prima News ohledně atentátu na slovenského premiéra...
VIDEO: V Istanbulu vzplála Atatürkova oblíbená restaurace, oheň zasáhl i bazar
Znamý Egyptský bazar v Istanbulu ve středu zasáhl požár. Plameny se začaly šířit z komína více než...
Fica stále operují. Padlo pět výstřelů, ministr vnitra mluví o občanské válce
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica, který byl terčem atentátu, je mimořádně vážný....
Na Děčínsku narazil vlak do spadlého stromu, trať do Německa stála
Vlak jedoucí z Drážďan do Prahy narazil v Dolním Žlebu na Děčínsku do stromu. Cestující se museli...
Prodej rodinného domu Nezdenice
Nezdenice, okres Uherské Hradiště
3 650 000 Kč
- Počet článků 99
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 935x