Prezident a nejvyšší čas
A tak u nás na Hradě nevystřídal odcházejícího neoliberála a monetaristu ministr zahraničí Nečasovy vlády a šlechtic, ale pravověrný keynesián. Ekonomičtí ministři a členové příslušných výborů si budou muset zvyknout na to, že Hrad se nejen nepřestane vyjadřovat k jejich práci, ale navíc bude mluvit zcela jinou řečí, než dosud.
Lze vsadit na to, že jedním z prvních příspěvků do veřejné debaty bude ze strany prezidenta - přesně v souladu s Keynesem a jeho General Theory - téma velkých veřejných investic. Znamená to, že můžeme vykročit k překonání ekonomické krize?
Jakkoliv je dnes klíčové upřednostňovat investice před spotřebou, investice ovšem nepředstavují automaticky všelék. Příklad Japonska s jeho obřími veřejnými výdaji a stoupajícím dluhem ukazuje, že samotné investování ze strany státu řešením není. Aby totiž měly investice ten správný efekt, musí být smysluplné. A aby byly smysluplné, musí být koncepční a měly by být koncipovány minimálně v střednědobém horizontu.
Stačí si vzít za příklad dopravní infrastrukturu, o které Analýza konkurenceschopnosti, vypracovaná roku 2010 Ministerstvem průmyslu (na základě analýzy OECD), hovoří následovně: hustota dopravních sítí v České republice je sice vysoká, ale jejich kvalita je mizerná. Silnic a železnic je tedy dost, ale chybí pokrytí dálnicemi a vysokorychlostními železničními koridory. Jediný pohled na automapu Evropy jasně odhalí, že méně rozvinutá část kontinentu začíná právě u nás, na východ od Krušných hor.
Přesto jsme peněz na dopravu vynaložili v uplynulých letech relativně hodně. Jenže místo budování dálnic a superrychlých tratí jsme stavěli silnice spíše širší, než delší, luxusní přechody pro neexistující zvěř a zdvíhací mosty, které umožňují proplout výletním parníkům. Potenciál resortu dopravy naprosto nebyl smysluplně využit, dokázali jsme jen to, že budujeme dálnice a městské tunely nejdráž, co to jde. Kvůli neprůhlednosti výběrových řízení a chybám dokonce přicházíme i o peníze, které na vybrané stavby slíbil Brusel.
Ministři, o jejichž kompetenci šlo v mnoha případech úspěšně pochybovat, se střídali jeden za druhým a každý navrhoval něco trochu jiného. Někdy to vypadalo, že byl rozvoj země obětován tomu, aby firmy, které byly s ministry spřáteleny, měly co nejvíc zakázek...
Výsledkem je, že zatímco i takové Španělsko pokrývá hustá síť vysokorychlostních tratí, u nás na plány jejich rozvoje letos slavnostně dáme naprosto směšných 45 milionů korun. A i úplný dopravní laik se musí zeptat, proč se nejprve urychleně nedostavěla R35 z Hradce Králové do Mohelnice a až pak nezačala rekonstrukce D1?
Pokud chceme skutečně oživit ekonomiku, nemůžeme nahodile investovat tu tam, tu onam, a vyhazovat státní peníze plnými hrstmi. Potřebujeme promyšlenou koncepci – musí být jasné, co uděláme hned, a co v horizontu příštích let. Jedině tak nejen zvládneme krizi, ale dáme šanci i dalšímu rozvoji průmyslu. Když tomuto trendu pomůže v souladu se svým ekonomickým přesvědčením i nový prezident, bude to výrazný argument ve prospěch jeho volby.
Milan Urban
Rekonstrukce nebo dekonstrukce státu?
Nikým nevolená skupina lidí bez mandátu od voličů se s formulkami „my, a nikdo jiný, máme svatou pravdu“ snaží o prosazení jedné konkrétní podoby řady zákonů. Říkají si Rekonstrukce státu.
Milan Urban
Průmysl chce euro a průmysl nás živí
Průmysl nás živí. Češi nežijí z bankovního sektoru (i když někteří samozřejmě ano), nežijí ani ze služeb (i když někteří ano), ani ze zemědělství (někteří ano, ale těch je hodně málo). Asi 40 procent obyvatel země žije z průmyslu.
Milan Urban
Sedm miliard. Zase montovna?
Jedním z mýtů o české ekonomice je tvrzení, že je to tady samá montovna a logistický sklad, z čehož má země velké nic a lidé hodně málo. Ano, lidé mají málo – všichni víme, jak je to s platy v České republice.
Milan Urban
Boleslav není a nebude Detroit
Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.
Milan Urban
Těžit se má, „strategické“ zásoby nemají smysl
Ta otázka se znovu objevila v souvislosti s těžbou lithia v Krušných horách. Zase máme lidi, kteří říkají: Těžba je krádež, nechme nerostné bohatství dětem. Ekonomicky je to absurdní nápad. A připomíná Státní plánovací komisi.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“
O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...
Fica stále operují. Pojď sem, řekl mu útočník. Syn netuší, proč to otec udělal
Přímý přenos Útočník na slovenského premiéra Roberta Fica si k sobě politika nejdřív zavolal, než pětkrát...
ANALÝZA: Rusko natahuje frontu do šířky. Putinova letní ofenziva začíná
Premium Vytváření nárazníkové zóny u hranic, nebo pokus o útok na druhé největší ukrajinské město? Nenadálý...
Lidé šlechtě nezávidí majetky, ale minulost a předky, říká historik Županič
Premium Pohřeb Karla Schwarzenberga sledovaly desetitisíce lidí. Velkou oblibu si získal i televizní cyklus...
Putin poprvé ukázal vojenské velitele. Uvedl, že díky bojům dojde Rusko míru
Ruský prezident Vladimir Putin ve středu představil velitelům vojenských okruhů nového ministra...
Servisní a aplikační technik (m/ž) - mzda až 55.000 Kč
ZOLLER CZECH s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat:
50 000 - 55 000 Kč
- Počet článků 99
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 935x