Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Motory fungují. A co normy?

Rozšíří se Dieselgate, která se zatím přímo dotýká jen Volkswagenu, také na další značky? Když ano, povede to nutně k jedné ze dvou možností. Buď přestaneme používat diesely a i další spalovací motory v osobních autech, nebo...

...se smíříme s tím, že normy jsou spíše orientační ukazatel.

Těžko říci, nakolik by měl být fakt, že EURO 6 je asi v reálné současnosti nedosažitelné, opravdu hrobem dieselů. Z ekologických a zdravotních důvodů je to samozřejmě problém. Jenže v podstatě všechny technologie, které máme nyní k dispozici, jsou v tomto směru buď problematické nebo příliš drahé. A nebo jsou zatím nepraktické. Všechny hybridní systémy, motory na plyn a další alternativní paliva, stejně tak elektromobily a jiné pokusy, trpí různými technologickými problémy nebo vyžadují extrémní množství elektroniky. Navíc k nim neexistuje infrastruktura, což významně zvyšuje náklady na případné masové používání…

Ve skutečnosti stále nemáme nic, co by se i jen vzdáleně blížilo využitelnosti, praktičností a ekonomičnosti provozu spalovacích motorů. Což je s podivem, že? Vždyť náš svět se mění před očima...

Vezměme to takto. V roce 1876 sestrojil Alexander Graham Bell první použitelný telefon. Dnešní mobilní přístroje plní stejnou funkci, ale jsou technologicky i principem naprosto jiné a to i když pomineme „drobnost“, že nepotřebují drát. Nicméně mikrofon a reproduktor (sluchátko), bez kterých to prostě nejde, pracují stále stejně. Jsou samozřejmě daleko dokonalejší, menší, z jiných materiálů, ale stejné. A s  auty je to vlastně podobné.

V tom plodném roce 1876 sestrojil Nicolaus Otto čtyřdobý spalovací motor na benzín. O jedenadvacet let později Rudolf Diesel sestrojil funkční vznětový motor nebo-li diesel. Auta kolem těchto motorů se změnila k nepoznání, jsou naditá technologiemi a materiály, o kterých původní vynálezci ani nesnili, samotné motory jsou neuvěřitelně zdokonalené. Ale v principu jsou to Ottův a Dieselův vynález. Nic lepšího jsme za to více než století nevymysleli.

Možná od těch dědečků vynálezů chceme trochu moc. Jestliže spalujeme v podstatě jakékoliv palivo v kovových trubkách, těžko můžeme chtít, aby výsledkem byl svěží horský vzduch.

Pouze na okraj – poslední výzkumy ukazují, že i benzínové motory s přímým vstřikováním produkují značné množství mikroskopických pevných částic ohrožujících velmi pravděpodobně zdraví lidí. Mají tedy naprosto stejný problém, jako diesely. Nízkoobsahové motory byly v testech schopny plnit EURO 6 (která je ale v dané době aplikovaná na diesely), vyšší obsahy však pravděpodobně bez dalších úprav nikoliv. Pokud by i jenom v laboratorních podmínkách měly tyto pohonné benzínové jednotky odpovídat alespoň EURO 6 (vůbec zatím není řeč o EURO 6c platné od roku 2017), musely by být vybaveny filtrem pevných částic. Což je jedna z nejproblematičtějších součástek v dieselových motorech.

Nezávislá měření dieselů v reálném provozu ukázala, že v podstatě žádný motor neplní normu. Záleží na ukazateli. Nespálené uhlovodíky a oxid uhelnatý nejsou (obvykle) problém, podmínkou samozřejmě je, že motor je v pořádku a filtr pevných částí funguje. Zato normu na oxidy dusíku lze zřejmě splnit opravdu jen v laboratoři a běžné vozy (nikoliv jenom Volkswageny) ji překračují v průměru sedmkrát. Mercedesy také. I Peugeoty. A co hůře, francouzská automobilka - jak uvádějí  média - zřejmě také podváděla, když její motory opatřené vstřikováním močoviny do výfukových plynů (právě k eliminaci oxidů dusíku), fungují ekologicky také právě a jenom při laboratorních testech.

Pokračovat bychom mohli velmi dlouho. Řada výsledků měření, které jsem zmínil, přitom nepochází z dneška. Jsou to čísla rok i více stará, o kterých psaly odborné časopisy a které pronikly i do běžných specializovaných magazínů. Tedy žádná horká novinka. Fakt, že normy jsou splnitelné jenom při specifických podmínkách, se prostě ví. A že tomu u VW ještě pomohli software upravujícím chod motoru? Nu, zostřené nynější pátrání po dalších hříchách automobilového průmyslu zcela jistě přinese řadu zjištění i o jiných značkách.

Automobilový průmysl je jedním z motorů evropské ekonomiky. A tento motor byl nyní zpochybněn.. Bude nutné přijmout politické rozhodnutí: diesely a prosperita automobilek nebo normy a životní prostředí? Těžké rozhodování.

Citem bychom samozřejmě řekli pryč s diesely, čistý vzduch je důležitější. Ale je to o hodně složitější. Jak bylo řečeno – ve skutečnosti by bylo třeba stejně jako diesely zatočit i s moderními benzínovými motory pracujícími s vysokými tlaky.

A to není všechno. Objevuje se řada náznaků, podle kterých jsou tak zvané ekologické příměsi v uhlíkatých palivech (bioložky) dosti pravděpodobně zdrojem dalšího specifického znečištění. Tedy jeden jed nahrazují jiným.

Což všechno dohromady naznačuje, že obětování dieselů by mohlo být jenom první etapou obětování spalovacích motorů na ropné produkty. Ale to jsme potom u rozboření automobilového průmyslu v té podobě, ve které ho nyní známe.

Tedy možná bude rozumnější vrátit se o pár kroků zpět. Začít měřit skutečné výsledky a nikoliv zlomková množství zplodin při laboratorních postupech. A vrátit se také k poněkud racionálnějším a realističtějším normám. Což by mohlo postupně vést k nějakému skutečnému pokroku a také by to nemuselo podkopat jeden z pilířů prosperity. Nebo raději hledat Nicolause Ottu pro 21. století?

Autor: Milan Urban | pondělí 9.11.2015 7:24 | karma článku: 20,37 | přečteno: 541x
  • Další články autora

Milan Urban

Rekonstrukce nebo dekonstrukce státu?

Nikým nevolená skupina lidí bez mandátu od voličů se s formulkami „my, a nikdo jiný, máme svatou pravdu“ snaží o prosazení jedné konkrétní podoby řady zákonů. Říkají si Rekonstrukce státu.

27.9.2017 v 8:02 | Karma: 13,53 | Přečteno: 560x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Urban

Průmysl chce euro a průmysl nás živí

Průmysl nás živí. Češi nežijí z bankovního sektoru (i když někteří samozřejmě ano), nežijí ani ze služeb (i když někteří ano), ani ze zemědělství (někteří ano, ale těch je hodně málo). Asi 40 procent obyvatel země žije z průmyslu.

14.7.2017 v 8:06 | Karma: 14,10 | Přečteno: 984x | Diskuse| Ekonomika

Milan Urban

Sedm miliard. Zase montovna?

Jedním z mýtů o české ekonomice je tvrzení, že je to tady samá montovna a logistický sklad, z čehož má země velké nic a lidé hodně málo. Ano, lidé mají málo – všichni víme, jak je to s platy v České republice.

28.6.2017 v 7:51 | Karma: 18,22 | Přečteno: 1522x | Diskuse| Ekonomika

Milan Urban

Boleslav není a nebude Detroit

Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.

15.6.2017 v 8:28 | Karma: 15,22 | Přečteno: 632x | Diskuse| Ekonomika

Milan Urban

Těžit se má, „strategické“ zásoby nemají smysl

Ta otázka se znovu objevila v souvislosti s těžbou lithia v Krušných horách. Zase máme lidi, kteří říkají: Těžba je krádež, nechme nerostné bohatství dětem. Ekonomicky je to absurdní nápad. A připomíná Státní plánovací komisi.

25.4.2017 v 10:44 | Karma: 17,13 | Přečteno: 589x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 99
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 935x
Poslanec ČSSD, předseda Podvýboru pro energetiku a místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny, v letech 2003 až 2006 ministr průmyslu a obchodu.

Seznam rubrik