Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bez dálnic kvůli EIA?

Výstavba dálnic (a to nejen dálnic) se v České republice pomalu zastavuje. Mnozí se tváří překvapeně až šokovaně. Což je zajímavé, protože po celou dobu projednávání příslušného zákona bylo jasné, že přesně takhle to dopadne.

Kdo by si dal tu námahu a otevřel si hlasování s pořadovým číslem 230 ze dne 12. prosince 2014, ten uvidí, že jsme se tehdy s kolegou Ladislavem Velebným zdrželi hlasování pro novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Bohužel se nám tehdy ostatní koaliční poslance a část opozičních (například TOP09 většinově zákon podpořila) nepodařilo přesvědčit o tom, že předpis v navrhované podobně (přes některé změny prosazené v Poslanecké sněmovně) povede k ohrožení prosperity a k patové situaci především u liniových staveb. Ministr životního prostředí Richard Brabec a ani tehdy zcela nový ministr dopravy Dan Ťok (oba za ANO) tehdy neustoupili od podpory návrhu. Což byla chyba a je to chyba, která bude tuto zemi velmi pravděpodobně stát miliardy a desítky miliard korun jenom na nevytvořeném produktu. Ale neexistující obchvaty měst povedou k dalším nehodám, změřeným životům, k extrémním exhalacím z nekonečných kolon automobilů projíždějících centry českých měst a k mnoha dalším velkým komplikacím.

Novelu zákona, který občas bývá zužován jenom na EIA, však Poslanecká sněmovna přes hlasy několika poslanců schválila, prezident podepsal a výstražná varování nikdo neposlouchal. Především ministerstvo životního prostředí a také ministerstvo dopravy ujišťovaly poslance i veřejnost, že probíhající stavby nebo takové, kde byla EIA provedena již dříve, nebudou ohroženy. A nyní – rok a kousek po účinnosti zákona - stojíme před zjištěním, že to všechno byly jenom nepravdy. Nepravdy za desítky miliard korun. Co se politické odpovědnosti týká, je jasná – Antonín Prachař jako původní ministr dopravy, Dan Ťok jako ministr v době třetího čtení, Richard Brabec jako ministr životního prostředí, který to má na svědomí.

Otázka je, co s tím nyní.

Je to na ministerstvu dopravy a ministerstvu životního prostředí aby napravily své fatální chyby. Na jejich odpovědnosti je nalezení nějakého rozumného kompromisu s Evropskou unií tak, aby dosavadní studie EIA byly akceptované ze strany Komise. Místo toho, aby se oba úřady tvářily, že „Brusel za to může“, měly by přiznat, že ten zákon jsme si špatně napsali sami. Kdybychom ho pojali jinak, nebylo třeba se nyní zabývat retroaktivitou jeho působení a všechny studie EIA mohly platit, stavby by pokračovaly a problém by neexistoval, nebo by alespoň byl daleko menší. Zatím se díky osobní iniciativě premiéra Bohuslava Sobotky podařilo vyřešit problém u 23 staveb již téměř dokončených, u kterých Evropská komise nebude požadovat nové studie. Jde o 45 miliard korun. Podobně probíhá jednání o dalších 130 stavbách, kde jde o asi 240 miliard korun, jejichž seznam připravilo na popud premiéra a hospodářského výboru Poslanecké sněmovny ministerstvo dopravy. Připravuje se, opět z iniciativy premiéra a parlamentu, nová legislativa, která alespoň částečně napraví škody napáchané v oblasti liniových staveb.

Jenže onoho 12. prosince 2014 v Poslanecké sněmovně zaznělo v mém vystoupení i toto: „Smrticí koktejl retroaktivity znamená, že všechny již zahájené projekty budou posuzovány podle této novely. A zároveň je zde navržen vysoký mandát podat ke každému takto již zahájenému projektu soudní žalobu - to podle mého názoru v praxi bude znamenat, že se to stane. Že všechny rozběhlé projekty budou zastaveny. To znamená nejenom ty, které jsou financovány z evropských peněz, ale i projekty, které jsou financovány z českého rozpočtu. Tedy mluvíme tady o rozvoji země, posilování investic v rozpočtu. Průmysl, tedy privátní investice, budou rovněž ohroženy, ale budou ohroženy i velké projekty krajské a městské. Myslím si, že to riziko je příliš velké na to, abychom skutečně vystavili českou zemi stopce - červené z hlediska budoucího rozvoje.“

Vůbec mne netěší, že se tato slova do puntíku naplnila a že nyní kvůli nepravdivým zárukám ministerstev životního prostředí a dopravy musíme řešit požár nebývalých rozměrů. Asi nějak zvládneme napravit škody u liniových staveb. Ale co škody způsobené průmyslu a soukromým investorům? To jsou další desítky miliard korun a oba ministři by měli přijít s řešením.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Milan Urban | úterý 17.5.2016 9:57 | karma článku: 31,55 | přečteno: 3102x
  • Další články autora

Milan Urban

Rekonstrukce nebo dekonstrukce státu?

Nikým nevolená skupina lidí bez mandátu od voličů se s formulkami „my, a nikdo jiný, máme svatou pravdu“ snaží o prosazení jedné konkrétní podoby řady zákonů. Říkají si Rekonstrukce státu.

27.9.2017 v 8:02 | Karma: 13,53 | Přečteno: 560x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Urban

Průmysl chce euro a průmysl nás živí

Průmysl nás živí. Češi nežijí z bankovního sektoru (i když někteří samozřejmě ano), nežijí ani ze služeb (i když někteří ano), ani ze zemědělství (někteří ano, ale těch je hodně málo). Asi 40 procent obyvatel země žije z průmyslu.

14.7.2017 v 8:06 | Karma: 14,10 | Přečteno: 984x | Diskuse| Ekonomika

Milan Urban

Sedm miliard. Zase montovna?

Jedním z mýtů o české ekonomice je tvrzení, že je to tady samá montovna a logistický sklad, z čehož má země velké nic a lidé hodně málo. Ano, lidé mají málo – všichni víme, jak je to s platy v České republice.

28.6.2017 v 7:51 | Karma: 18,22 | Přečteno: 1522x | Diskuse| Ekonomika

Milan Urban

Boleslav není a nebude Detroit

Každá dobrá, optimistická zpráva musí být v českém prostředí okamžitě vyvážena temnou úvahou o blízkém neštěstí. Takže když objem produkce automobilového průmyslu přesáhl jeden bilion korun, je to výrazný krok k tragédii.

15.6.2017 v 8:28 | Karma: 15,22 | Přečteno: 632x | Diskuse| Ekonomika

Milan Urban

Těžit se má, „strategické“ zásoby nemají smysl

Ta otázka se znovu objevila v souvislosti s těžbou lithia v Krušných horách. Zase máme lidi, kteří říkají: Těžba je krádež, nechme nerostné bohatství dětem. Ekonomicky je to absurdní nápad. A připomíná Státní plánovací komisi.

25.4.2017 v 10:44 | Karma: 17,13 | Přečteno: 589x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Při vystoupení prezidentského kandidáta se v Mexiku zřítilo pódium. Zemřeli čtyři lidé

23. května 2024  6:39

Čtyři lidé zemřeli a dalších 15 utrpělo zranění, když se zřítila konstrukce scény, na níž...

Konec týdne bude ve znamení přeháněk a bouřek. Nejdeštivější bude pátek

23. května 2024  6:30

V následujících dnech počasí u nás bude ovlivňovat nevýrazná oblast nízkého tlaku vzduchu, a tak...

Děti podle obžaloby sprchovala ledovou vodou i bila. Vychovatelku soudí za týrání

23. května 2024  6:30

Soud v Českých Budějovicích začne dopoledne projednávat kauzu týrání dětí ve věku do tří let....

Čína chce vyzkoušet bojové kapacity. Zahájila další cvičení v okolí Tchaj-wanu

23. května 2024  6:13

Čínská armáda ve čtvrtek v okolí Tchaj-wanu zahájila cvičení, do kterého zapojila různé druhy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 99
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 935x
Poslanec ČSSD, předseda Podvýboru pro energetiku a místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny, v letech 2003 až 2006 ministr průmyslu a obchodu.

Seznam rubrik