Tolkien v pohledu religionisty
Veřejnost v naší vlasti již měla možnost poznat anglického literárního mága dokonce v několika vlnách, z nichž první spadá ještě do éry bolševické cenzury, kdy šťastnou souhrou okolností mohl vyjít alespoň Hobit, zatímco příběh o zlém Mordoru na východě byl označován za nepřístojnou kritiku Sovětského svazu. S trilogií Pán prstenů jakož i s mytologickým kompendiem Silmarillion se čeští čtenáři mohli seznámit až v 90. letech, vzápětí pak pronikl fenomén Pána prstenů do popkultury ve formě spektakulárního filmového eposu.
V anglosaské kultuře provázejí vydání Tolkienova literárního díla spekulace o autorově křesťanské (římskokatolické) inspiraci po desítky let, ne-li od samého počátku, u nás se tato diskuse příliš nerozvinula, ba pro mnoho čtenářů zůstává spisovatelův spirituální základ přehlížený, vlastně neznámý a snad i nezajímavý.
Religionista Pavel Hošek ve své studii Sloužím tajnému ohni postupně odhaluje jednotlivé biografické, literární i duchovní mezníky, které určovaly Tolkienovy motivy při stvoření jedinečného kosmu zvaného Arda, jmenovitě jeho kontinentu Středozemě. J. R. R. Tolkien sám odmítal alegorickou interpretaci svého díla, alegorizaci si údajně až hnusil. Jeho nechuť k prolínání pohanského, předkřesťanského mýtu s křesťanskou symbolikou a biblickými motivy se projevuje například i v jeho nízkém hodnocení artušovské legendy, kterou vnímal jako kontaminovanou a nepůvodní. Naproti tomu oceňuje Kalevalu či příběh Beowulfa, tedy díla zaznamenaná a sepsaná křesťanskými autory, nicméně ryzí ve svém pohanství a své mytologické ahistoričnosti. Rozhodně mu bylo cizí hledání například kristovských motivů v Trilogii, jeho čtenáři například dokázali v mýtických hrdinech hledat i trojí zasvěcení (pomazání) Krista (prorok – Gandalf, kněz – Frodo, král – Aragorn) a jiné symboly. Tolkien v korespondenci sice opatrně a vlídně, nicméně jednoznačně takový přístup neschvaluje.
Lingvista J. R. R. Tolkien byl fascinován pradávnými jazyky, miloval latinu, která mu byla odkazem jeho zemřelé matky, nevítal změnu liturgie po druhém vatikánském koncilu a při mši důsledně odpovídal latinsky. Vášnivě zkoumal keltské jazyky a dánštinu, pokoušel se v etymologii odkrývat prastaré vrstvy řeči a jak známo, až do nejmenších podrobností vymýšlel vlastní jazyky a písma, například řeč vznešených elfů quenijštinu. Velmi se zabýval mýtickými základy jazyků, přičemž jako jeden z mála objevil pozoruhodnou dialektiku růstu mýtu z jazyka a zároveň vývoj jazyka ze substrátu mýtu. Na mytologii hleděl jako na svébytné svědectví o věčné pravdě, pokoušel se ji odhalit v prehistorických příbězích a konstituovat či rekonstruovat zakladatelský mýtus Anglie, který byl v jeho podání zničen vpádem Viléma Dobyvatele. Fantazie byla pro něj legitimní, ba výsostnou metodou vnímání a poznání, ale i tvorby svébytné reality.
Tolkiena fascinovalo ono rozhraní mezi mýtickou dobou, předhistorickou dobou dávných hrdinů a bohů a historickou érou, vládou lidí a příchodem křesťanství, tento přelom dvou věků, hraniční krizi popisuje v Trilogii. Mýtický čas, v němž vládnou bohové a elfové, čas, jehož západ popsal v ve svém díle, nechtěl prosytit nesourodými křesťanskými odkazy, které charakterizují dobu pomýtickou, éru, která měla teprve přijít.
Z Tolkienovy korespondence však vysvítá poněkud složitější struktura jeho díla. Spisovatel sice vášnivě lpěl na nevinné mytologii pohanské Anglie, nicméně nemohl vystoupit ze své vlastní spirituality a snad ani nechtěl některé letmé náznaky v textech nezanechat. A tak zatímco odmítal naivní alegorizaci,například data přelomových událostí v Trilogii jsou významnými daty křesťanského kalendáře. Jako by autor chtěl naznačit nikoliv prorocké předjímání kristovského příběhu, ale spíš jakýsi nadčasový, věčně pravdivý příběh lidstva a stvoření, v němž se podstatné motivy cyklicky opakují od pradávných staletí, od úsvitu věků. Ostatně jakkoliv byl Tolkien konzervativní, v latinské mši pevně zakotvený a horlivě praktikující katolík (v Británii příslušník náboženské menšiny, jak jinak), přál mezináboženskému dialogu, však jeho nejbližší přítel ze skupiny Inklingů Clive Staples Lewis byl anglikán (jakožto Ir byl mezi římskokatolickými Iry též příslušníkem menšiny). Stejně tak přejný byl Tolkien vůči pradávnému pohanství, v němž viděl nejen základní mravní hodnoty anglického národa, ale i jistou ušlechtilou, dětskou nevinnost.
Při psaní Pána prstenů se Tolkien důsledně vyhýbal popisům jakéhokoliv kultu, pozoruhodnou a ojedinělou výjimkou je narážka na dávné pohanské krále při Denethorově smrti. Náboženství Středozemě je naznačeno pouze jakousi tichou modlitbou, mlčenlivým pohlédnutím k západu, a ovšem několika narážkami na mocné bohy, s nimiž jsou hrdinové spjati původem či pradávnými dějinami. Tito bohové však do děje přímo nezasahují a ponechávají svobodné bytosti Středozemě, aby vybojovaly rozhodující zápas s říší zla samy.
Heroové zvaní čarodějové jsou polobožské bytosti, nicméně jsou vydány svodům a utrpení jako lidé. Ze tří zmiňovaných se Radegast stáhl do ústraní nedotčené přírody, Saruman podlehl lákání moci a propadl zlu a pouze Gandalf zůstal věrný svému poslání. Jakkoliv disponuje Gandalf nadpřirozenou mocí, jakkoliv jej lze pokládat za jednoho ze staroevropských bohů, není mu prokazován žádný kult a vystupuje jako sice dlouhověký, nicméně ve všech směrech lidský hrdina. A právě tento čaroděj tváří tvář odvěkému nepříteli Balrogovi vysloví v hlubinách dolu Moria větu, která je názvem Hoškovy studie: „Sloužím tajnému ohni.“
Mytologický motiv očistného ohně jejedním z transkulturních kladných symbolů, onen tajný oheň planoucí v srdci Středozemě, kterým Tolkien cudně odkazuje k planoucímu Duchu.Tolkien objasnil význam tajného ohně ve svém spiseLexikon jazyka quenya,jejím míněn Duch svatý.Tento Duch, který se vznášel nad vodami v knizeGenesisa který sestoupil o Letnicích na apoštolyv podobě plamenů, je stejný Duch, který vede hrdiny Středozemě na cestě dobra, života,přátelství, věrnostia odvahy.GandalfelfyzvanýMithrandirprochází tímto ohněm, aby po své smrti,pojakémsi sestoupení do pekel, povstal k novému životu a nové existenci Bílého čaroděje. Gandalf, ač jeden z pradávných božských mágů, slouží stejnémuživotadárnémuplameni, o jakém píše Bible.
Hledání křesťanského základu, ať hypotetického, nebo dobře utajeného, v Pánu prstenůje velkým dobrodružstvím, osobně však vidím jako zásadní přínos Hoškovy studie hluboké zamyšlení nad funkcí příběhu, původního, nově odkrytého,rekonstruovanéhočiprávěsepsanéhomýtu. Stvoření světa, nejen nám známého kosmu, jak je popisujeGenesis, ale i stvoření Tolkienovy Ardy se děje slovem, božím vyprávěním, všestvořenéje epos a lidé jsou jeho hrdiny.Otázka historické pravdy se tak dostává znovu do popředí, aniž je definitivně zodpovězena. Mýtus je pravdivý v jiném smyslu než historická evidence, jeho pravda je nadčasová a významodárná.Tolkien se pokusil dát své milované Anglii mýtus jakožto živou vodu i zbraň určenou k odražení každého nepřátelského útoku,každého zoufalství a beznaděje. Rozum zná velké dějiny Británie, ale srdce zná Kraj a houževnatý nárůdek hobitů.
-
Poznámka:Odkaz na studii Pavla Hoška sem nemohu dát, protože pravidla blogů na iDNES považují recenzi za reklamu, ale snadno jej najdete na internetu.
-
Fotografie: Oxford (fotografie autorky)
Věra Tydlitátová
Válečná zranění

Na dohled od našich klidných domovů vybuchují rakety, umírají nevinní. Jsme svědky nepředstavitelných zvěrstev. Znala jsem pár lidí, kteří prošli válkou.
Věra Tydlitátová
Alexandr Meň, světlo v temnotách smutné Rusi

Před třiceti dvěma lety 9. září 1990 byl zabit Otec Alexandr Vladimirovič Meň. Zatímco u nás je znám především v určitých kruzích duchovních a věřících, v Rusku je některými lidmi považován za svatého.
Věra Tydlitátová
Zklamaly elity národa?

Narazila jsem na zajímavou otázku, zda selhává elita národa, když se nechce postavit zlu ve společnosti. Že nechce jít do politiky...
Věra Tydlitátová
Putlere, blíží se březnové ídy

Když člověk trochu zná dějiny a myslím, že na vojenských akademiích se důležité bitvy také studují, vidí zajímavé příklady, ze kterých se asi Putler a jeho generálové zjevně nepoučili:
Věra Tydlitátová
Po volbách

Uvědomuji si, že vítězství demokratů ve volbách je dost vratké, ti voliči Ano, SPD a ani ti s tzv. propadlými hlasy nikam nezmizeli, naopak se mohou nebezpečně radikalizovat a sjednotit.
Další články autora |
Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě
Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu
Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...
Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně
Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
Malý provinilec rozhrnul železnou oponu. Poznáte kluka ze slavné fotky?
Seriál Dnes by mu mohlo být něco přes sedmdesát a narodil se v Praze. Víc toho o klukovi z fotky ověnčené...
Čína v Západem opuštěné Africe změnila pravidla hry, říká slavný reportér Woods
Premium Čínské investice přepsaly vztahy Afriky se světem. Miliardové projekty mění kontinent, ale...
Lidé chtějí umírat důstojně. Počet lůžek v hospicích roste, dost jich však není
Premium Téma je to choulostivé a citlivé, ale poptávka po hospicech roste a nabídka lůžek v nich také. Lidé...
Střelec v Německu zabil dva lidi, z místa činu utekl. Policie po něm pátrá
Útočník severně od Frankfurtu nad Mohanem zastřelil dva lidi. Nyní je na útěku, policie po něm...

Luxusní vilka s ložnicí, kuchyňským koutem a koupelnou na ostrově Lombok
Selong Belanak, Central Lombok Regency, Indonézie
2 863 680 Kč