- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Používá k tom unavovací taktiku při vyjednávání s „kolegy“ ministry a odbory.
Předvádí svojí starostlivost o hospodaření se státním rozpočtem a zřejmě si myslí, že celý národ zapomněl, že i státní rozpočet má dvě strany, příjmovou a výdajovou. A že jeho schodek nebo přebytek je výsledkem prostého součtu příjmy minus výdaje. Má-li být přebytkový, což by státní zadlužení vyžadovalo, nebo schodkový, což je nežádoucí, protože zvyšuje státní dluh a výdaje na jeho „obsluhu“.
Že to s tím „starostlivým“ hospodařením nemyslí babišovci úplně vážně svědčí, že jejich předvolební propaganda slibuje voličům, v případě jejich volebního vítězství, vyšší vládní štědrost i za cenu zvyšování státního dluhu!
Je všeobecně známo, že rozpočet pana ministra Pilného odsunuje nutné výdaje na modernizaci státní infrastruktury a správy, kulturu a ochranu přírody, rozvoj vědy a školství i na nutné plošné zvýšení příjmů v ČR, silně zaostávajících za vyspělejšími státy Evropy.
Z tohoto „střetu zájmů“ existuje jediné východisko, kterým je zvýšení rozpočtových příjmů přerozdělením podílů z čistého národního produktu vyšším zdaněním příjmů fyzických i právnických osob.
To se ovšem „nehodí do krámu“ parlamentní partajím, které sice slouží zájmům bohaté části národa, ale současně potřebují získat volební hlasy i od jeho chudší části. A tak ji dlouhodobě a systematicky vymývají mozky tvrzením, že stát daněmi okrádá občany o výsledky jejich usilovné práce a že je v jejich zájmu daně dále snižovat. A mlčí o tom, že pak nepřímými daněmi, především DPH, musí potom ještě více „okrádat“ ty chudé.
Jako spravedlivé a racionální východisko z tohoto dilema, se nabízí pouze kontinuálně progresivní zdanění příjmů, diferencovaně pro fyzické a právnické osoby.
Systém takového zdanění jsem navrhoval již v roce 2010 a ze statistických údajů za rok 2008 provedl propočet jeho účinnosti pro rozpočtovou rovnováhu. S těmito výsledky:
PŘÍJMY státního rozpočtu v r. 2008 měly toto složení
Z výsledku mých propočtů, v té době publikovaných na blog.idnes, bylo zřejmé, že přírůstek ve výnosu logaritmicky progresivní daně jen z příjmu fyzických osob, by činil 166 mld. Kč a zvýšil by celkový výběr z 95 mld. Kč na 261 mld. Kč. To by vyřešilo dosavadní problém schodkových státních rozpočtů.
Současně by musela vláda navrhnout a parlament přijmout důsledná a účinná zákonná opatření proti jejich rozkrádání vládnoucí vrstvou i podvrstvou a zajistit důsledné vynucování platby daně finančními úřady, finanční policií a všemi stupni orgánů zúčastněných v trestním řízení.
Jak se ukázalo, „hrátky“ minulého pana ministra financí Babiše s EET, naproti tomu přinesly, s velkými zaváděcími náklady, efekt jen méně než desetinový.
Za prosazení tohoto požadavku by se měly angažovat zejména odborové organizace, jako nejsilnější nadstranická, organizovaná a celonárodní akceschopná síla a partner vlády a zaměstnavatelů v tripartitě.
Nejsilnější a účinnou zbraní by mohla být generální stávka. Zcela legitimní podle našich zákonů, protože by se nejednalo o stávku politickou, ale o stávku ekonomickou, za zvýšení platů a zlepšení sociálních podmínek jejich členů.
Text blogu bude e-mailem předán ministrovi financí a předsedovi ČMKOS
Další články autora |
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha