- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V satirické utopii VÁLKA S MLOKY varuje svět 30. let před válkami, imperialismem, nacionalismem a hospodářským expanzionismem. Ale svět šel tímto směrem dál.
Mimo jiné, viděl hrozbu i v zaměřování školního vzdělávání a výchovy na přípravu mládeže pro tento katastrofický vývoj. Ukázalo se, že marně! Jak zcela podobná je situace dnes, v našem 21. století, chci připomenout krátkou citací z Války s Mloky, z kapitoly 2. Dějiny mloků.
Otázka mločí výchovy se nyní počala rozvíjet rychle a normální cestou. Proti vzorným Écoles Zimmermann zvedli pokrokovější učitelé množství závažných námitek; zejména se tvrdilo, že na výchovu mločího dorostu se nehodí zastaralé humanistické školství pro mládež lidskou; rozhodně se zavrhovala výuka v literatuře a dějinách a doporučovalo se, aby co nejvíce místa a času bylo věnováno praktickým a moderním předmětům, jako přírodním vědám, práci ve školních dílnách, technickému výcviku Mloků, tělovýchově a tak dále. Tato tak zvaná Reformní Škola čili Škola pro Praktický Život byla opět vášnivě potírána stoupenci klasického vzdělání, kteří hlásali, že Mloky lze přiblížit kulturním statkům lidským jenom na základech latinských a že nestačí naučit je mluvit, nenaučíme-li je citovat básníky a řečnit s výmluvností ciceronskou.
Byl z toho dlouhý a dosti rozhořčený spor, který byl nakonec rozřešen tím, že školy pro Šalamandry byly postátněny a školy pro lidskou mládež reformovány tak, aby se co nejvíce přiblížily ideálům Reformní Školy pro Mloky.
Je přirozeno, že nyní také v jiných státech se ozvalo volání po řádném a povinném školství pro Mloky pod dozorem státním. Došlo k tomu postupně ve všech námořních zemích (ovšem s výjimkou Velké Britannie); a protože tyto mločí školy nebyly zatíženy starými klasickými tradicemi škol lidských a mohly tedy užít všech nejnovějších method psychotechniky, technologické výchovy, předvojenského výcviku a jiných posledních vymožeností pedagogických, vyvinulo se z nich záhy to nejmodernější a vědecky nejpokročilejší školství na světě, jež právem bylo předmětem závisti všech pedagogů i školáků lidských.
Není to příhodné varování pro naše ministry školství (i v demisi) a akademické pedagogy před neustálými nedomyšlenými experimenty se školstvím naším?
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!