EU a „vyvážený“ přístup k řešení klimatické hrozby

Na konferenci OSN o změně klimatu, která se konala 11. - 22. listopadu ve Varšavě, EU chtěla prosadit vyvážený soubor rozhodnutí, na jehož základě bude možné dosáhnout pokroku v mezinárodním úsilí v oblasti klimatu.

Konference OSN o změně klimatu měla jednat o pomoci zemím při přizpůsobování se klimatickým změnám. A zaměřit se také na přípravu následující konference, která v roce 2015 v Paříži vypracuje nové mezinárodní dohody o klimatu. Ty by měly být po roce 2020 platné pro všechny země.  Rozhodnutí by měla přispět k lepšímu provádění již schválených opatření v této oblasti, zrychlit další snižování celosvětových emisí skleníkových plynů do roku 2020 a připravit půdu pro novou právně závaznou celosvětovou dohodu o klimatu, která by měla být přijata do roku 2015 a která by měla obsahovat závazky všech zemí k omezování emisí. Rozhodnutí by měla přispět k lepšímu provádění již schválených opatření v této oblasti, zrychlit další snižování celosvětových emisí skleníkových plynů do roku 2020 a připravit půdu pro novou právně závaznou celosvětovou dohodu o klimatu, která by měla být přijata do roku 2015 a která by měla obsahovat závazky všech zemí k omezování emisí.

Opatření do roku 2020

Třebaže EU i dalších více 80 zemí přijalo závazky ke snížení emisí do roku 2020, v úhrnu nejsou tyto závazky ještě dostatečně ambiciózní, aby svět mohl udržet oteplování pod hranicí 2 °C. EU by uvítala, kdyby ministři, kteří se zúčastnili konference ve Varšavě, se zasadili o zvýšení cíle stanoveného pro období do roku 2020, což by rovněž přispělo k uzavření ambiciózní dohody v roce 2015.

EU by byla rovněž uvítala, kdyby země, které tak dosud neučinily, předložily své závazky ke snížení emisí pro rok 2020 ještě před konferencí ve Varšavě. Konference měla schválit postup, na jehož základě by všechny strany zvážily, jak by v roce 2014 mohly posílit svá opatření ke snížení emisí do roku 2020.

EU dále vyzývá k další mezinárodní spolupráci na posílení cílů ke snížení emisí do roku 2020. Existuje značný potenciál k dalšímu snižování emisí, mimo jiné zvýšením úsilí v oblasti energetické účinnosti, obnovitelné energie, fluorovaných skleníkových plynů, reformy dotací na fosilní paliva a emisí z letecké a lodní dopravy.

Konkrétně v případě fluorovaných plynů EU chtěla, aby varšavská konference vyslala jasný signál vyzývající strany Montrealského protokolu o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, aby přijaly opatření k postupnému snižování HFC, skupiny skleníkových plynů se silným účinkem.

Financování EU v oblasti klimatu v roce 2013

EU a členské státy jako největší světový poskytovatel oficiální rozvojové pomoci předložily ve Varšavě zprávu o svém pokračujícím poskytování finančních prostředků na opatření v oblasti klimatu pro rozvojové země. EU a členské státy se zavázaly, že v období 2010-2012 poskytnou 7,2 miliardy EUR na financování „rychlého startu" pro rozvojové země, a tento příslib překročily poskytnutím celkem 7,34 miliardy EUR, z toho 2,67 miliard EUR v loňském roce. Ačkoli pro rok 2013 žádná taková povinnost pro financování opatření v oblasti klimatu neplatí, EU a řada členských států oznámila dobrovolné příspěvky pro rozvojové země ve výši 5,5 miliardy EUR a podle posledního hodnocení tuto částku s největší pravděpodobností dodrží.

Je pozoruhodné, že všechna jednání a akce „ochránců“ životního prostředí „cudně“ při tom míjejí zhoubné důsledky růstu kamionové dopravy, která nejen extrémně škodí životnímu prostředí, ale neméně denně ohrožuje bezpečnost dopravy, zdraví jejích účastníků, ale i obyvatel sídlišť, přilehlých k silnicím, zejména k dálnicím!

A nejen to. Místo toho, aby tyto hrozby byly řešeny regulací transkontinentální kamionové dopravy, na kterou se vynakládají obrovské finanční prostředky, prý na nutné řešení dopravní infrastruktury. Namísto toho, aby bylo investováno do výkonné a ekologické, plně elektrifikované dálkové dopravy železniční a do povinné výstavby podnikových vleček u provozů s nadlimitními dopravními požadavky.  

Je třeba si položit otázku, kdo má zájem na zachovávání stávajícího zhoubného typu dálkové nákladní dopravy?  

Psal jsem o tom již dříve. Již v roce 2008 jsem publikoval blog Kamiony jsou pohromou na:

https://trinkewitz.blog.idnes.cz/?strana=7

a v roce 2016 blog Kamiony „über alles“!:   

https://trinkewitz.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=498603

s ohlasem v diskusi:

https://trinkewitz.blog.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A160310_498603_blogidnes,

kde jsem, mimo jiné, napsal: „Ryba smrdí od hlavy“! Naše vláda a ministerstva, bez ohledu na plané řeči o jejich starosti o životní prostředí, ochranu zdraví lidu a omezování exhalací CO2 a dalších plynů a prachu, doslova podporují lavinovitý nárůst kamionové tranzitní dopravy přes naši republiku.

Místo toho, aby směrovali investice do rozvoje kolejové dopravy po elektrifikované železnici a progresivně zpoplatnili tranzitní silniční dopravu, vynakládá vláda miliardy Kč na rozšiřování a udržování dálnic. Z demonstrací občanských aktivistů si nic nedělá a arogantně je ignoruje, protože poslaneckou většinou svých partají ve Sněmově si mohou s naší republikou a jejími občany dělat to, co se jim zlíbí.

A tak všichni poslušně a „zainteresovaně“ vyhovují světové lobby, prosperující na tomto byznysu – výroby kamionů a pneumatik, dodávek pohonných hmot, stavitelů dalších a dalších dálnic.

Autor: Zdeněk Trinkewitz | pátek 7.12.2018 22:10 | karma článku: 14,29 | přečteno: 541x