Česko se topí v smogu

Fenomén smog (smoke&fog) se zrodil v průmyslové Anglii 19. století. Divoký kapitalismus uhlí, železa a páry se hnal za ziskem, bez ohledu na ničení životního prostředí a zdraví populace.

S malým zpožděním se stejná situace kopírovala v zemích s rostoucím průmyslem v Evropě, Americe i v Asii. Mezi nimi i u nás, v Čechách, na Moravě i na Slovensku, až do konce éry budování československého socialismu. Teprve ve století dvacátém svět pocítil a uvědomil si hrozbu devastace životního prostředí, pokud se nepostará o jeho ochranu.

Hospodářsky vyspělá Evropa ji začala realizovat jak doma, tak především „exportem“ špinavého průmyslu do zemí méně vyspělých ve východní Evropě, ale zejména v Asii, Africe a Jižní Americe. Tolik krátce k historii.

Aktuálně však tuto zimu trápí smog naší republičku - „zemský ráj to napohled“. Objektivní příčinou jsou jistě i změny celkového světového klima, asi způsobené jeho přirozeným cyklickým vývojem. Ale navíc bezohlednou devastací Země zničujícím zneužíváním jejích přírodních zdrojů (včetně lidí), všežravým globálním konzumním kapitalismem.

Naše starostlivá vláda i místní orgány výkonné moci tedy „konají“ a „s křížkem po funusu“, zvláště dnes před volbami do Sněmovny, a rychle vymýšlejí improvizovaná regulační opatření – zastavování a omezování výrob s exhalacemi, dopravu MHD zdarma ap., aby předvedli svojí otcovskou péči o blaho občanů, zatímco v systémových opatřeních udělali pramálo.

K napsání dnešního blogu mne přimělo čtení měsíčníku naší MČ Praha 14 – ČTRNÁCTKA 2017/2. Ten referuje o záměru Magistrátu, povolit developerovi Rail Cargo Austria vybudování překladiště kontejnerů uprostřed sídlišť v Malešicích, Kyjích a Hostavicích, které by přivedlo tisíce kamionů do tohoto, dnes již intravilánu Velké Prahy!!! Městská část přirozeně u magistrátu protestuje a požaduje vypracování velké studie EIA.

To je typický důsledek naprosto nekoncepční a neodpovědné politiky všech dosavadních českých vlád v oblasti koncepce dopravního systému České republiky.

Výkonné a plánovací orgány státu, především Ministerstvo dopravy, doslova vyhazují peníze na další a další budování a opravy dálnic, překladišť a parkovišť pro kamiony. Kraje a obce dále pokračují v dokupování, rozšiřování a provozování MHD autobusy s dieselovými motory, a také ani neřeší omezování individuální autodopravy, ani parkování ve městech. 

Váda by měla přijmout a intenzivně realizovat systémový přechod kamionové dálkové nákladní dopravy z dálnic na elektrifikovanou železnici a uzákonit povinnost vybudovat železniční vlečky do všech průmyslových a logistických provozů s objemem dopravních výkonů nad stanovenou mez. To by umožnilo omezit kamionovou dopravu pouze na dopravní vzdálenosti do 100 až 200 km. Překročení by bylo možné, ale jen při progresivním zvýšení mýtného.

Města by měla při obnově a modernizaci autobusů MHD přecházet pouze na zemní plyn a bateriový (nebo dle potřeby hybridní) elektrický pohon. A zavádět mýtné za vjezd do center, stupňovitě progresivně rostoucí v pásmech směrem do středu. Budovat odstavná parkoviště na předměstských stanicích MHD a pro rezidenty parkovací domy, podzemní a vnitrobloková parkoviště.

Zatím je situace taková, že vláda i místní správa jsou ve vleku zájmů lobby autodopravců, autoprůmyslu, developerů a stavitelů dálnic a obchodníků s ropnými palivy, kteří je za to patřičně odměňují. Neodsoudí-li je za to soudní moc, rozhodně je za to musí odsoudit uvědomělá veřejnost – naši občané.

Autor: Zdeněk Trinkewitz | středa 15.2.2017 12:04 | karma článku: 17,70 | přečteno: 395x