Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o budování důvěry v profese
Na první pohled se zdá, že kolem profesí (lékařů, právníků, učitelů...) je vše dokonale promyšleno, nikde žádný problém. Ve skutečnosti však mnohé nasvědčuje tomu, že profese dnes procházejí krizí důvěry, a to spolu s celými oblastmi své působnosti (zdravotnictví, právní systém, školství...).
Lze tak usuzovat mj. z toho, jak úspěšně se zde prosazuje přístup akontability (povinnosti skládání účtů). Ten lze v duchu bonmotu – důvěřuj, ale prověřuj – chápat jako vyslovení nedůvěry těm, kteří provozování dané oblasti zajišťují. Přístup akontability dost možná produkuje stav, kdy nikdo nevěří nikomu (ani slovo), pročež není jiné možnosti než povinnosti skládat účty. Stav je to nešťastný a pro profese problematický.
Říká se, že profese představují unikátní formu povolanosti k řešení (existencionálních) problémů lidí a společnosti. Svoji povolanost mají profese opakovaně prokazovat úspěchem. Očekává se, že práce profesionálů bude mít výsledky typu: lékař vyléčí, obhájce obhájí, učitel naučí, a nepřipouští se, že by mohly existovat objektivní důvody, proč se tu a tam tyto výsledky nedostaví. V dané souvislosti používaný bonmot – profese jsou ne-možnými povoláními – se jeví jako nemožný.
Z uvedeného je patrné, že s důvěrou v profese je to jaksi složitější. Není sporu o tom, že úspěch v praktickém konání důvěru v profese zakládá a udržuje. Kromě toho se ale důvěra v profese zakládá na předpokladu, že profesionálové opírají své jednání o unikátní typ vhledu a vědění, které nelze jednoduše nahradit ani suplovat. Profesionálovo vědění je ne-běžné, specializované a místy se může jevit jako tajemné. Osoby stojící mimo profesi k němu nemají přístup, ačkoliv je do jisté míry „zveřejněné“. Jde však o to, že bez intenzivního (typicky víceletého studia) se v něm lidé nejsou schopni vyznat, natož je lege artis aplikovat. Mimochodem, uplatňují-li profese různé systémy akreditování profesního vzdělávání a licencování dosaženého vzdělání, činí tak proto, aby garantovaly kvalitu, budovaly důvěru a dodávaly legitimitu svému počínání.?
Princip akreditování tudíž spočívá ve vkládání důvěry v určitý systém či postup, v určitou osobu či skupinu osob, v určitou organizaci či instituci apod. Akreditováním říkáme, že věříme, že ten, kdo má něco dělat, bude vědět, co má dělá, a bude umět to dělat. Skládání účtů (přístup akontability) má být součástí akreditování, nikoliv jeho alternativou. Pouze za předpokladu propojení obou přístupů – akreditování a skládání účtů – má tato nedělní krasořeč smysl a pouze takto lze směřovat k budování důvěry v profese, jak je přislíbeno v jejím názvu. Konec dobrý – všechno dobré.
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o třídní knize, kterou hledáme už sedmý rok
Ztratí se třídní kniha, prosím. Je to studentská legrace a já mám pro studentskou legraci pochopení. Ale, chlapci, vždyť my už tu třídní knihu hledáme sedmý rok... A to už, nezlobte se, to už pomalu přestává být vtipné. (J. Cimrman)
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o (vy)chování řeznického psa
Račte si pro své ratolesti přát vychování řeznického psa? Náš výchovný ústav je tou nejlepší volbou na poli edukace. Tisíce děkovných dopisů!
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: na závěr o křehkosti konsensů ve vzdělávání
Úkol dneška: vybruslit z rozporů ve věcech výchovy a vzdělávání... Vznešenost konsensů a obtížnost jejich dosahování... Bedna s nápisem fragile pro transport konsensů... Šťastný a veselý nový školní rok...
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o alternativách v reakci na odcizení
Pocit odcizení, sociálního chladu a nepřiměřeného tlaku na výkon pro výkon... To jsou příčiny rostoucího zájmu o pedagogické alternativy včera, dnes a možná i zítra. Rozvíjí se „pedagogika záchrany“ a vynalézá se flexischooling...
Tomáš Janík
Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o ničem a o všem ve vzdělávání
Zkoušel jsem napsat něco o ničem a zjistil jsem, jak obtížně uchopitelné něco je, když má být zprostředkováno jiným. Otevřel se problém obsahu, o nějž jde, nemá-li docházet k vyprazdňování (ve) vzdělávání...
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Okřídlený sebevrah má odstrašit Čínu. Tchaj-wan pokukuje po minidronech
Premium Tchaj-wan v posledních letech posiluje svoji armádu v reakci na opakované provokace čínské armády....
Klitoris do učebnic patří. Porno může být i prospěšné, říká psycholožka
Premium Se sledováním porna má zkušenost přibližně 8 z 10 Čechů, říká čerstvý výzkum společnosti CZECHSEX....
Střelec na Fica jde do vazby. Premiérův stav se lepší, převoz ještě není možný
Slovenský premiér Robert Fico, kterého ve středu postřelil atentátník, je ve stabilizovaném, ale...
Na trati z Ostravy do Třebechovic srazil vlak člověka, ten na místě zemřel
Na železniční trati v Ostravě-Třebovicích srazil v sobotu večer vlak člověka, na místě zemřel. Jeho...
ŘIDIČ/KA (VHODNÉ I PRO SENIORY) (A12607)
AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat:
120 - 120 Kč
- Počet článků 10
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 409x