Turnikety v metru - mejdan pro dopravní podnik

Představenstvo Dopravního podniku v pondělí schválilo staronový kontroverzní projekt na zavedení turniketů v pražském metru. Návrh leží před politickou reprezentací již potřetí. Přitom zřejmé důvody pro jeho odmítnutí stále trvají.

http://img.ihned.cz

Zastupitelskému výboru pro dopravu byla v minulém týdnu prezentována studie firmy Deloitte, výsledek analýzy za tři miliony korun. Ačkoliv hlavními argumenty pro zavedení turniketů v metru je zvýšení bezpečnosti a lepší výběr jízdného, právě tyto dvě základní věci analýza nejen nevysvětluje, ale dokonce zpochybňuje. Ale popořadě:

Bezpečnost v metru neohrožují bezdomovci a neplatiči jízdného. Pokud se vůbec občan dostane do nezáviděníhodné situace z hlediska bezpečnosti, jedná se velmi často o sociálně vyšinutého jedince, u kterého není nikde napsáno, že nebude mít zaplacené jízdné. Bezdomovci a tolik otravný zápach lidského pižma je mnohem větším problémem v povrchové dopravě. Ale dávejte pokutu bezdomovcům, když víte, že ji nikdy ani nemohou zaplatit!

Analýza se v několika hanebně zpracovaných grafech snaží navodit dojem, že v Praze je 30 % obyvatel spíše nebo rozhodně nespokojeno s osobní bezpečností v metru. 14 % obyvatel tuto „nebezpečnost“ klade za vinu lidem bez platné jízdenky. Moc by mě zajímal průzkum, kolik lidí se cítí bezpečně v Praze.

Celých 56 % obyvatel odpovědělo, že někdy jezdí načerno. V tom jsou zahrnuty kategorie: výjimečně, občas, půl na půl, často a vždy a také neví. Kdo tedy vlastně jezdí načerno? Ti, kteří si koupí celoroční jízdenku a občas zapomenou? Pro ně chceme vybudovat turnikety? Chceme, aby tito lidé platili dvakrát? Tomu tedy říkám služba lidem.

Aby turnikety stoprocentně plnily svou funkci a tedy do systému metra nevpustily ani procento černých pasažérů, musí být hlídány zaměstnanci a nejlépe i policií tak, jak je to např.v některých stanicích v Londýně. Náklady na takového služby „navíc“ však analýza úmyslně opomíjí.

Daný projekt je značně zkreslen argumentačně i finančně a jeho návratnost i při nejvyšší míře optimismu není v řádu jednotek let.

Hlavní argumenty Dopravního podniku o nutnosti důslednějšího výběru finančních prostředků od černých pasažérů v konečném důsledku zcela blednou před nedávnými kotrmelci s jízdným zdarma pro vybrané skupiny obyvatel, před nekoncepčně provedenými outsourcingovými projekty minulosti či před nákupem nových dopravních prostředků.

Další vyhazování peněz za takto nejisté projekty s pochybným zadáním je ekonomický hazard, na který Praha peníze nemá. Mejdan totiž už dávno skončil, jen v dopravním podniku, navázaném pupeční šňůrou na magistrátní peníze, ještě hraje potichu hudba.

 

Pozn.: Otištěno v rubrice názory v HN dne 8.9.2011

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: | čtvrtek 8.9.2011 15:03 | karma článku: 19,35 | přečteno: 1430x
  • Další články autora

Světlo na konci tunelu

28.1.2014 v 18:33 | Karma: 19,93

„Gigaeskalátor“

7.1.2014 v 17:23 | Karma: 17,81

Teskný zpěv Kolibříka

3.12.2013 v 12:02 | Karma: 30,59

Co věděl prezident a kdy to věděl?

31.10.2013 v 17:43 | Karma: 18,19

ANO? Ne, děkuji!

14.10.2013 v 17:34 | Karma: 12,43