jak je to se slevami?

Prodejci nás mnohdy lákají až na 70% slevy. Co to vlastně ta sleva znamená? Myslíte, že vám prodají zboží pod cenou? Že chtějí udělat zákazníkovi radost? Pokusíme se přijít na to, jak to s těmi slevami je a na co si dávat pozor.

   Většina lidí v České republice nedosáhne ani na průměrný plat, a tak slevu v obchodě uvítá spousta lidí. Prodejci to samozřejmě vědí a tak zejména před vánoci vylepují čísla s procenty do všech výloh. Poslední dobou je však trend vylepovat cedulky se slevami celoročně. Nepřipadám divné, že některé obchody mají super slevy pořád? Jak tedy taková sleva funguje?

   Průměrně si obchodní domy přihazují 30% marži na zboží. Záleží však na zboží. Na elektronice se přihodí 20 až 30%, na oblečení i 300%!!! Na jídle je to nejspíše ve velikém rozsahu 5 až 100% . K takovémto závěrům se dostanete jednoduše. Nákupní cena kvalitního bílého trička pro obchodníka je 60 korun. V obchodních centrech se bílá trička prodávají i za 400 korun a více. To je 340 korun výdělek na jednom tričku! A to velkoodběratelé mají určitě ještě větší slevy. Pokud je na tričku vyšitý znáček renovované firmy, cena stoupá. 1000 korun za takovéto tričko je doslova zlodějina. Vyšití toho znáčku je do 20 korun, viz www.cervik-paja.eu . . Musíme si ale uvědomit, že za ceny v obchodech si mohou lidé v Čechách sami.

  Ještě jeden příklad s mlékem, i když tam marže nebudou tak vysoké.  1 litr plnotučného čerstvého mléka koupíte za 12 korun, ale dá se i za 10 korun. Ve výkupech je to pro mlékaře ale horší. Mléko musí prodat ještě laciněji. Přitom  1 litr plnotučného mléka v obchodě je 20 korun. Musíme však uvážit balení a distribuci, ale na druhou stranu oni z mléka ještě dostanou smetanu a tu opět prodají. V diskuzi by k tomu mohl někdo napsat více.

   Tak si to shrneme. Díky svým maržím si mohou obchody dovolit dávat slevy od 10 do 80 % bez toho aniž by na zboží tratili.

   Obchody mají ale další triky se slevami. Děje se to zejména u elektroniky ale například u střešních oken je to hezky vidět. Pokud máte přístup k internetu, vezměte si nějakou věc a najděte si jí na oficiálních stránkách prodejce. Například okno od Fa...ra bude stát na stránkách 18 tisíc. Tak si říkáte, že od výrobce by to měla být nejlepší nabídka. Ale na internetu stejné okno koupíte za 11 tisíc s tím, že na tom stále internetový prodejce má třeba 15% . Jak je to možné? Pro výrobce je totiž lepší se o prodej nestarat a tak své produkty distribuují pomocí sítě prodejců, překupníků. Vyjde je to levněji, bez jakýchkoliv nákladů na prodej. A teď k té slevě. V obchodě výšku slevy vypočítají v závislosti na ceně u výrobce. Tato cena je ale defakto uměle navýšená a směšná. Takže normálně obchod prodá televizi za 10 000 korun. Před vánoci sleví na 9 000 korun, ale nedá k tomu slevu 10% protože to by nebylo tak lákavé. K výrobku uvede slevu 40 % protože u výrobce televize stojí mnohonásobně více.

   Pro mne je to doslova vydupávání s lidmi a měli by na to být zákony. Bohužel jsou zatím Češi velice spokojení s nákupy. Víte, že většina zboží je za hranicemi lacinější? Víte, že ve Francii mohou obchody používat vyobrazení pro slevy jen v určitá data?

   Informace v tomto článku napsané, nejsou ničím podložené. Článek je založen na pozorování, poptání se a logické úvaze. Pod článkem v diskuzi však mohou lidé odpovědní za cenovou politiku v obchodě podat jejich vysvětlení. Napište své zkušenosti. Toto téma se týká všech a poslouží k ušetření peněz. Děkuji.

Autor: Tomáš Chmelař | čtvrtek 5.12.2013 12:10 | karma článku: 19,67 | přečteno: 1427x